چطور میتوانیم در کارآفرینی موفق شویم؟

به گزارش جعبه مهر، همانطور که میدانید سال 97 از جانب رهبر انقلاب سال حمایت از تولید ملی نامگذاری شده است، خب یکی از راهیایی که میتوانیم در راستای حمایت از این ایده مهم و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی  گامی برداریم کارافرینی است یعنی خودمان نیز تولیدکننده خدمات و کالا باشیم، اما این کار ممکن است در ابتدا ساده به نظر نیاید و نیاز به مهارتهایی داشته باشد که هر کارافرینی بایست به آنها مسلط باشد در ادامه بیشتر از این مهارتهای کارآفرینی خواهیم گفت.

چطور میتوانیم در کارآفرینی موفق شویم؟

چه چیزی باعث موفقیت کارآفرین‌ها می‌شود؟ مطمئنا داشتن مهارت‌های عالی در فناوری یا تخصص در حوزه‌های مهم در این موفقیت نقش دارد، اما اینها ویژگی‌های کارآفرینی نیستند.

ویژگی‌های اصلی کارآفرین‌ها، صفاتی مانند خلاقیت، توانایی پیش‌ِرو در مواجهه با مشکلات و مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز برای ایجاد گروه‌های فوق‌العاده هستند.

اگر می‌خواهید کسب‌وکاری را شروع کنید، باید مهارت‌های خاصی را که زیربنای این ویژگی‌ها هستند، بیاموزید. اگر عهده‌دار سِمتی هستید که در آن مسئول توسعه کسب‌وکار هستید یا از شما انتظار می‌رود که در کل کارها را پیش ببرید، توسعه مهارت‌های کارآفرینی اهمیت پیدا می‌کند.

در این مقاله نگاهی به مهارت‌های مورد نیازِ کارآفرینی موفق می‌اندازیم و منابع لازم برای توسعه ویژگی‌های مورد نیاز را برای رسیدن به موفقیت، بررسی می‌کنیم.

تعریف کارآفرینی

برخی کارشناسان، کارآفرینان را افرادی می‌دانند که حاضر به پذیرش خطراتی هستند که سایر افراد از آن دوری می‌کنند. سایرین آنها را افرادی می‌دانند که کسب‌وکارهای موفق را راه‌اندازی می‌کنند.

با توجه به تعریف اول، کارآفرینی لزوما به معنای شروع کسب‌وکاری شخصی نیست. بیشتر افرادی که برای خودشان کار نمی‌کنند هم در سازمان‌شان به عنوان کارآفرین شناخته می‌شوند.

صرف نظر از تعریفی که از کارآفرین دارید، یک موضوع قطعی وجود دارد و آن هم اینکه تبدیل شدن به کارآفرین موفق، آسان نیست.

پس چگونه شخصی از فرصتی بهره‌برداری موفقیت‌آمیز می‌کند، در حالی که شخص دیگری، به همان اندازه آگاه، قادر به انجام آن نیست؟ آیا کارآفرینان از ساختار ژنتیکی متفاوتی برخوردار هستند؟ یا با دیدگاه متفاوتی فعالیت می‌کنند که به نحوی تصمیم‌گیری‌هایشان را جهت می‌بخشد؟

اگر چه بسیاری از محققان این موضوع را مورد مطالعه قرار داده‌اند، اما هیچ پاسخ قطعی‌ای وجود ندارد. چیزی که می‌دانیم، این است که به نظر می‌رسد کارآفرینان موفق دارای صفات مشترکی هستند.

این صفات را به چهار دسته طبقه‌بندی کرده‌ایم:

  • ویژگی‌های شخصی
  • مهارت‌های بین فردی
  • مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه
  • مهارت‌های عملی

حال هر دسته را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم و برخی از پرسش‌های ضروری در مسیر تبدیل شدن به کارآفرین موفق را مطرح می‌کنیم.

ویژگی‌های شخصی

ابتدا ویژگی‌ها، ارزش‌ها و باورهای شخصی‌تان را بررسی کنید. آیا از طرز فکر کارآفرینان موفق برخوردار هستید؟

  • خوش‌بینی: آیا متفکر خوش‌بینی هستید؟ خوش‌بینی واقعا یک دارایی است و در مراحل دشواری که بسیاری از کارآفرین‌ها در مسیر یافتن مدل کسب‌وکار مناسب خود با آنها مواجه می‌شوند، کمک‌تان می‌کند.
  • چشم‌انداز: آیا می‌توانید جاهایی را که نیاز به بهبود دارند، تشخیص دهید؟ آیا می‌توانید آن تصویر بزرگ را سریعا درک کنید و به دیگران هم توضیح دهید؟ آیا می‌توانید چشم‌انداز قانع‌کننده‌ای از آینده ایجاد کنید و بعد هم الهام‌بخش دیگران باشید تا با این چشم‌انداز مشارکت کنند؟
  • ابتکار عمل: آیا ابتکار عمل دارید و می‌توانید به طور غریزی شروع به حل مسئله یا اجرای پروژه‌های پیشرفت کسب‌وکار کنید؟
  • تمایل به کنترل: آیا از مسئول بودن و تصمیم‌گیری لذت می‌برید؟ آیا انگیزه مدیریت دیگران را دارید؟
  • انگیزه و پشتکار: آیا دارای خودانگیزش و انرژی بسیار هستید؟ و آیا آماده هستید که برای مدتی بسیار طولانی کار کنید تا به اهداف خود جامه عمل بپوشانید؟
  • تحمل ریسک: آیا وقتی حقایق غیرقطعی هستند، می‌توانید ریسک‌ها را بپذیرید و تصمیم بگیرید؟
  • انعطاف‌پذیری: آیا طوری انعطاف‌پذیر هستید که وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، بتوانید تصمیم بگیرید؟ و آیا از اشتباهات و شکست‌هایتان کسب تجربه و رشد می‌کنید؟

مهارت‌های بین فردی

شما به عنوان کارآفرین موفق، باید همکاری نزدیکی با دیگران داشته باشید. این امر بسیار مهم است زیرا باید قادر به ایجاد روابط عالی با گروه، مشتریان، تأمین‌کنندگان، سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و دیگر افراد باشید.

برخی افراد در این زمینه از دیگران بااستعدادتر هستند، اما خوشبختانه شما هم می‌توانید این مهارت‌ها را بیاموزید و تقویت‌شان کنید. انواع مهارت‌های بین فردی مورد نیاز شما عبارتند از:

  • مدیریت و انگیزه: آیا می‌توانید دیگران را هدایت کنید و به آنها انگیزه بدهید تا از شما پیروی و چشم‌اندازتان را دنبال کنند؟ آیا قادر به تفویض اختیار به سایرین هستید؟ شما به عنوان کارآفرین موفق باید به دیگران متکی باشید تا به موقعیتی فراتر از مراحل اولیه در کسب‌وکارتان دست یابید؛ هر چه باشد، کارهای بسیار زیادی بر عهده شماست!
  • مهارت‌های ارتباطی: آیا با همه انواع ارتباطات سازگار هستید؟ برای عرضه چشم‌انداز آینده‌تان به سرمایه‌گذاران، مشتریان بالقوه و اعضای گروه، باید بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید.
  • گوش دادن: آیا به آنچه دیگران به شما می‌گویند گوش می‌دهید؟ توانایی شما در گوش دادن می‌تواند باعث تبدیل شدن یا نشدن‌تان به کارآفرین شود. اطمینان حاصل کنید که در گوش دادن فعالانه و گوش دادن هم‌دلانه مهارت دارید.
  • روابط شخصی: آیا شما دارایهوش هیجانی هستید؟ هر چقدر هوش هیجانی‌تان بالاتر باشد، کار با دیگران برای‌تان آسان‌تر خواهد بود. خبر خوب این است که می‌توانید هوش هیجانی‌تان را تقویت کنید!
  • مذاکره: آیا مذاکره‌کننده خوبی هستید؟ نه تنها باید در مورد قیمت‌های رقابتی مذاکره کنید، بلکه باید بتوانید اختلافات بین افراد را به شیوه مثبتی که برای هر دو طرف سودمند باشد، حل و فصل کنید.
  • اخلاق: آیا با افراد بر اساس احترام، اخلاق‌مداری، انصاف و صداقت برخورد می‌کنید؟ آیا می‌توانید به روش مدیریت اخلاقی عمل کنید؟ در صورتی که با افراد، کارکنان، مشتریان و یا تامین‌کنندگان به صورت ناشایستی برخورد داشته باشید، ایجاد گروه خوشحال و متعهد دشوار خواهد شد.

مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه

شما به عنوان کارآفرین نیازمند مطرح ساختن ایده‌های جدید و ارائه تصمیمات خوب در مورد فرصت‌ها و پروژه‌های بالقوه هستید.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند آدم یا خلاق به دنیا می‌آید، یا اینکه خلاقیت ندارد. اما خلاقیت مهارتی است که می‌توانید با صرف زمان و تلاش، آن را تقویت کنید.

  • تفکر خلاق: آیا می‌توانید وضعیت را از چشم‌اندازهای مختلف ببینید و ایده‌های درجه یکی مطرح کنید؟ (ابزارهای خلاقیت بسیاری وجود دارند که در تحقق این امر کمک‌تان خواهند کرد.)
  • حل مسئله: تا چه حد در ارائه‌ی راه‌حل‌های مناسب برای مسائلی که با آنها مواجه می‌شوید مهارت دارید؟ ابزارهایی مانند تجزیه و تحلیل علت و معلول، تکنیک 5 چرا و CATWOE تنها برخی از ابزارهای حل مسئله هستند که باید با آنها آشنا باشید.
  • تشخیص فرصت‌ها: آیا می‌توانید در موقعیت‌های گوناگون، فرصت‌ها را تشخیص دهید؟ آیا می‌توانید وجود یک روند را تشخیص دهید؟ آیا می‌توانید طرحی ایجاد کنید تا از فرصت‌هایی که شناسایی کردید بهره ببرید؟

مهارت‌های عملی

به مهارت‌های عملی و دانش مورد نیاز برای تولید مؤثر کالا یا خدمات و مدیریت شرکت نیاز دارید.

  • تعیین هدف: آیا به طور منظم هدف تعیین می‌کنید، طرحی برای دستیابی به آنها تنظیم می‌کنید و سپس آن طرح را اجرا می‌نمایید؟
  • برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی: آیا استعداد، مهارت و توانایی لازم را برای رسیدن به اهداف‌تان دارید؟ آیا می‌توانید افراد را به صورت کارآمد و مؤثر برای دستیابی به این اهداف هماهنگ کنید؟ (در اینجا، مهارت‌های مؤثر مدیریت پروژه مهم هستند، زیرا مهارت‌های سازمانی پایه و اصلی هستند.) و آیا می‌دانید که چگونه طرح کسب‌ و کار منسجم و سنجیده، از جمله توسعه و یادگیری از طریق پیش‌بینی‌های مالی مناسب را گسترش دهید؟
  • تصمیم‌گیری: چقدر در تصمیم‌گیری مهارت دارید؟ آیا آنها را بر مبنای اطلاعات مرتبط و با سنجش عواقب احتمالی اتخاذ می‌کنید؟ و آیا به تصمیمات خود اطمینان دارید؟
  • در هنگام شروع یا راه‌اندازی کسب‌وکار، نیاز به دانش در حوزه‌های مختلف دارید. برای مثال:
    • دانش عمومی کسب‌وکار: آیا در مورد حوزه‌های اصلی عملیاتی کسب‌وکار (فروش، بازاریابی، امور مالی و عملیاتی) از دانش عمومی مناسبی برخوردار هستید و آیا می‌توانید با درجه مناسبی از صلاحیت در این زمینه‌ها فعالیت کنید یا دیگران را مدیریت نمایید؟
    • دانش کارآفرینی: آیا می‌دانید کارآفرینان چگونه سرمایه خود را افزایش می‌دهند؟ و آیا از مقدار تجربه و کار سختی که برای یافتن مدل کسب‌وکار مؤثر لازم است، آگاه هستید.
    • دانش خاصِ محیط بازار: آیا در مورد بازاری که می‌خواهید واردش شوید آگاهی دارید؟ و از فعالیت‌هایی که برای عرضه محصول یا خدمات‌تان به بازار باید انجام دهید آگاه هستید؟
    • دانش تخصصی کسب‌وکار: آیا از فعالیت‌های مورد نیاز برای موفقیت این نوع کسب‌وکار آگاه هستید؟ و آیا ویژگی‌های کسب‌وکاری را که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، می‌شناسید؟ (در اینجا غالبا فعالیتِ کوتاه‌مدت در کسب‌وکارهای مشابه مفید است)

می‌توانید از افرادی که در پروژه‌های مشابه به پروژه‌ای که در حال فکر کردن به آن هستید کار کرده‌اند هم بیاموزید یا یک منتور (راهنما) بیابید؛ شخص دیگری که قبل از شما این کار را انجام داده و مایل است راهنمایی‌تان کند.

توصیه:اگر می‌خواهید با کار برای سازمانی دیگر اطلاعات بیشتری در مورد سرمایه‌گذاری خاصی کسب کنید، از شروط غیررقابتی در قرارداد استخدامی‌تان آگاه باشید. در برخی از حوزه‌های قضایی، این بندها می‌توانند بسیار محدودکننده باشند. مسلما نمی‌خواهید پروژه‌های آتی خود را با نقض حقوق کارآفرین یا سازمان دیگری به خطر بیندازید.

آیا راه‌اندازی کسب‌وکار برای شما مناسب است؟

با استفاده از این اطلاعات، مهارت‌های خود را در هر یک از این حوزه‌ها ارزیابی کنید. هر چقدر بیشتر برای ایجاد مهارت‌هایتان کوشش کنید، احتمالا موفق‌تر خواهید بود.

با این‌حال، بسیاری از صاحبان موفق کسب‌وکارها، با ریسک میانه‌ای ندارند و ناراحت‌شان می‌کند یا با همکاران و مشتریان‌شان سر ناسازگاری دارند و این در‌حالی است که افرادی با دانش کمتری نسبت به کسب‌وکار، به سادگی استعدادهایی را که برای موفقیت نیاز دارند، استخدام می‌کنند.

هرچند ممکن است که بدون برخی از این مهارت‌ها موفق شوید، اما هر چقدر فاقد این مهارت‌ها باشید، احتمال مواجهه با شکست بیشتر خواهد شد.

شاید هنگام تجزیه‌ و تحلیل‌تان احساس کنید که آماده سرمایه‌گذاری هستید. در مقابل شاید تصمیم بگیرید منتظر بمانید و مهارت‌هایتان را بیشتر توسعه دهید. شاید حتی متوجه شوید که کارآفرینی کار شما نیست.

هر انتخابی که می‌کنید، مطمئن شوید که درست است، چرا که راه‌اندازیِ کسب‌وکار، از عهده همه بر نمی‌آید.

انتشار: 15 تیر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5

به "چطور میتوانیم در کارآفرینی موفق شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور میتوانیم در کارآفرینی موفق شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید