بازدید خبرنگاران از حوضه های آبریز دریاچه ارومیه

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران آذربایجان غربی در قالب تور خبری یک روزه، روز چهارشنبه از روند ساماندهی رودخانه ها و حوضه های آبریز دریاچه ارومیه بازدید کردند.

بازدید خبرنگاران از حوضه های آبریز دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگاران، حسن خرم مدیر منابع آب ارومیه در حاشیه بازدید تور خبری در جمع خبرنگاران اضافه کرد: در داخل شهر ارومیه هیچ ساختمانی در حریم رودخانه شهر چای وجود ندارد و تنها 37خانه در حریم حوضه سه چشمه قرار دارند که اخطار هایی برای مقابله با آنها صادر شده است .

وی با اشاره به اینکه 2کیلومتر از بستر رودخانه شهرچای به کشتیبان و میاوق جهت عبور ایمن سیل احتمالی در امسال لایروبی شده است، اظهار داشت: در سال 96میزان60کیلومتر از انهار و رودخانه های با حجم 419هزار مترمکعب ودر سال 97نیز 129کیلومتر از انهار و رودخانه ها با حجم 717 مترمکعب لایروبی شده است.

وی ادامه داد: 1100متر از بستر رودخانه باراندوز چای در20روز گذشته لایروبی شده است که تا اتمام لایروبی این رودخانه تنها 3 کیلومتر باقی مانده است .

موسوی معاون فرماندار ارومیه نیز در حاشیه این تور خبری اظهار کرد: اگر برنامه ریزی و پیشگیری های مدیریت بحران استان نبود، سیل احتمالی بیش از4 میلیارد تومان تنها به مزارع ارومیه خسارت وارد می کرد.

موسوی یادآور شد: تمامی نقاط سیل خیز ارومیه لایروبی شده و در صورت وقوع سیل هیچ آسیبی به مزارع ارومیه وارد نخواهد شد.

معاون فرماندار ارومیه اظهار کرد:35دستگاه ماشین آلات سنگین در محدوده شهر ارومیه مشغول به لایروبی انهار و حوضه های آبی ارومیه هستند.

در ادامه احمدی رئیس منابع آب نوشین شهر و انزل ارومیه توضیح داد: با توجه به لایروبی های اخیر طغیان رودخانه های حوزه نازلو به صفر رسیده است.

احمدی با اشاره به اینکه ارومیه دارای5 نقطه حادثه خیز است، تاکید نمود: بعضی از نقاط پنج گانه حادثه خیز ارومیه لایروبی شده است که آب بند مرندگلو که اراضی کشاورزی 17روستا را تحت پوشش قرار می دهند؛ جزء این نقاط حادثه خیز است که لایروبی شده است.

وی ادامه داد: لایروبی دیگر نقاط حادثه خیز ارومیه احتیاج به برآورد اعتبار است که درصورت تامین اعتبار لایروبی خواهند شد.

احمدی گفت: از 105 کیلومتر حوزه عملکرد رودخانه نازلو چای ارومیه 55 کیلومتر آن در جهت سیل قرار گرفته است که در سال96 و97میزان 21 کیلومتر لایروبی شده و در امسال نیز 2 کیلومتر لایروبی شده و 18کیلومتر مابقی آن نیز تا انتها ماه جاری لایروبی خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، تمامی باغ های موجود در بستر رودخانه های ارومیه بویژه دو سیلگاه حادثه خیز در نازلو وانزل احتیاج به سازماندهی و بهسازی دارند تا در آینده در صورت سیل احتمالی مسئله ای برای روستاییان این دوبخش بوجود نیاید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1477

به "بازدید خبرنگاران از حوضه های آبریز دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید خبرنگاران از حوضه های آبریز دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید