خبرنگاران بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، جنایتی که 75 ساله شد

به گزارش جعبه مهر، پکن- خبرنگاران- هفتاد و پنج سال پیش در چنین روزی (6 اوت 1945) شهر هیروشیما و سه روز بعد هم (9 اوت 1945) شهر ناکازاگی توسط آمریکا بمباران اتمی شد جنایاتی که با گذشت سه ربع قرن همچنان بر پیشانی سیاه آمریکا مانده است و داغ آن هرگز از بین نمی رود.

خبرنگاران بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، جنایتی که 75 ساله شد

به گزارش خبرنگاران برای ژاپنی ها این ایام یاداور روزهای تلخ و تاریک تاریخی است فجایعی بی سابقه و عظیم که آمریکا بر ژاپن تحمیل کرد و درد و آمال ناشی از آن را مردم ژاپن تا ابد به دوش خواهند کشید دنیا امیدوار است دیگر شاهد چنین فجایعی نباشد.

امروز به همین مناسبت در شهر هیروشیما مراسمی علیرغم تشدید شیوع کرونا در دنیا با حضور مقامات 80 کشور دنیا از جمله نخست وزیر ژاپن برگزار گردید کشوری که تعهد نموده است هرگز مالک تسلیحات هسته ای نباشد، آن را فراوری نکند و این تسلیحات را آرایش ندهد.

نخست وزیر ژاپن که خود را متعهد به همدردی و یاری به بازماندگان این حملات اتمی آمریکا می داند بارها کوشش نموده است تا حلقه وصلی بین کشورهای دارای تسلیحات اتمی و آنهایی باشد که فاقد چنین تجهیزاتی هستند تا بتواند هم ایفاگر نقشی فعال در جامعه بین المللی باشد و هم مشوق اینکه باید دنیا عاری از این تسلیحات باشد.

همزمان شبکه خبری ان. اچ. کی نظرسنجی انجام داده است که واکنش بیش از یک هزار نفر را به این موضوع نشان می دهد بیشتر این نظرخواهی در میان آمریکایی هایی اجرا شده است که در ژاپن سکونت دارند و بعضی نیز ساکن خود آمریکا هستند.

کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند عمدتا جوان و بین 20 تا 30 سال دارند بیش از 70 درصد آنها گفته اند که دنیا نیازی به تسلیحات اتمی ندارد این اظهار نظر در شرایطی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و شماری از کسانی که در دولت او نقش تندروها را بر عهده دارند در راستای آغاز یک جنگ سرد با چین و تحت فشار گذاشتن روسیه و کشورهای دیگر مخالف سیاست های واشنگتن، بار دیگر بر طبل تقویت تسلیحات اتمی می کوبند.

افزایش مناقشات بین المللی، خطرناک بودن زرادخانه های هسته ای، فجایعی چون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، زخمی و کشته شدن هزاران و صدها هزار انسان بی گناه، قدرت تخریبی و کشتار بسیار بالای این تسلیحات باعث شده است تا بیشتر مردم دنیا و کشورها خواهان دنیای عاری از تسلیحات اتمی باشند.

آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در مراسم امروز با یاداوری اینکه دنیا دیگر نباید شاهد چنین فجایعی باشد گفت: تمام کشورهای دنیا باید کوشش های خود را برای از بین بردن حس بی اعتمادی به وسیله تعامل و گفت و گو بکار گیرند.

او ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و خانواده های قربانیان اضافه کرد: دیگر نباید چنین فجایعی در دنیا رخ دهد این یک تراژدی بود که هرگز قابل تکرار شدن نیست.

شهردار هیروشیما هم در این مراسم خواهان وحدت دنیای علیه تهدیدات بشر شد او گفت: این وحدت چه در برابر کرونا باشد چه در برابر سلاح های هسته ای، ضروری است.

در زمانی که تنش ها بین بعضی از قدرت های دنیای بر سر منشاء ویروس کرونا و رقابت ژئوپلیتیکی در مواجهه با کندی مالی دنیای زیاد شده است کازومی ماتسویی شهردار هیروشیما گفت: کشورها باید اختلافات خود را کنار بگذارند و در کنار هم قرار بگیرند تا هم بر چالش های طبیعی غلبه نمایند هم مسائل دست ساخت بشر.

وی گفت: هیروشیما، وظیفه ما را در ایجاد جامعه مدنی منسجم بیشتر نموده است مردم دنیا باید برای دستیابی به لغو سلاح های هسته ای و صلح پایدار دنیای متحد شوند.

ماتسویی که برای دهمین بار به عنوان شهردار در این مراسم شرکت می کرد از دولت خواست پیمان سازمان ملل برای منع سلاح های هسته ای را امضا و تصویب کند تا نقش خود را به عنوان واسطه بین کشورهای هسته ای و غیر هسته ای تقویت کند.

ژاپن از مشارکت در پیمان منع سلاح های هسته ای که در سال 2017 به تصویب رسید خودداری نموده است آبه در سخنرانی امروز خود به این پیمان اشاره ای نکرد اما گفت که به عنوان تنها کشوری که مورد تهاجم اتمی قرار گرفته است به کوشش خود در جهت از بین بردن سلاح های هسته ای ادامه می دهد.

نخست وزیر ژاپن پیشتر با اشاره به اینکه این کشور به این پیمان نمی پیوندد اضافه کرده بود هدف این پیمان که از بین بردن تسلیحات هسته ای است هدف ژاپن نیز هست اما رویکرد آنها فرق می نماید.

در مراسم امروز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که در سال 2018 میلادی در مراسم مذکور در ناکازاکی حضور یافت و قرار بود سال جاری در مراسم هیروشیما شرکت کند به دلیل همه گیری کرونا در دنیا و ژاپن در مراسم حضور نداشت اما به این یادبود یک پیغام ویدیویی ارسال کرد او در این پیغام تاکید نمود: تنها راه برای از بین بردن خطر هسته ای، از بین بردن کامل تسلیحات هسته ای است.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه خطر افزایش سلاح های هسته ای بیشتر شده است خواهان اقدام محدود نماینده در این حوزه شد.

مراسم امروز به دلیل شیوع کرونا با حضور تعداد کمی و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار گردید در مراسم امروز حدود 880 جایگاه یعنی رقمی کمتر از یک دهم مراسم سال های قبل چیده شده بود با این حال حدود 80 کشور و اتحادیه اروپا نمایندگان خود را به این رویداد اعزام نموده بودند.

روز 6 اوت سال 1945 میلادی یک جنگنده بی 29 ارتش ایالات متحده اولین بمب اتمی تاریخ بشر به نام پسر کوچک را بر سر مردم شهر هیروشیما ژاپن فرو ریخت انفجار قارچی حاصل از این بمب 90 درصد از این شهر را در یک لحظه نابود کرد و 80 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد؛ ده ها هزار نفر دیگر نیز در ماه ها و سال های بعد بر اثر تشعشعات رادیو اکتیو حاصل از این انفجار وحشتناک جان خود را از دست دادند.

سه روز بعد، یک هواپیمای بی 29 دیگر آمریکا یک بمب هسته ای دیگر به نام مرد چاق را این بار بر شهر ناکازاکی فرو ریخت و 40 هزار نفر را به قتل رساند در اثر این دو انفجار هسته ای هیروهیتو امپراطور وقت تسلیم بدون قید و شرط کشورش را در جنگ دوم دنیای اعلام نمود و به این ترتیب، این جنگ خانمان سوز به خاتمه رسید.

وی این مساله را در تاریخ 15 اوت و در یک نطق رادیویی ضمن اشاره به قدرت ویرانگر بمب اتمی ابراز داشت، از آن موقع تا کنون 75 سال می گذرد اما داغ این ننگ همچنان بر پیشانی امریکا باقی است.

وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن اعلام نمود: مجموع هیباکوشا یا بازماندگان دو بمبگذاری اتمی سال 1945 آمریکا، به 136 هزار و 682 نفر با میانگین سنی 83.3 سال رسیده است که حدود 9 هزار و 200 نفر نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

دولت محلی هیروشیما در سال گذشته تعداد 4 هزار و 943 نفر را در لیست فوت شدگان بازماندگان بمباران اتمی ثبت کرد به این ترتیب آمار کشته شدگان این شهر به 324 هزار و 129 نفر رسیده است.

پیش از این مراسم تعداد زیادی از مردم از پارک یادبود این فاجعه بازدید و به یاد جان باختگان شاخه های گل اهدا کردند انها همچنین یک دقیقه سکوت اختیار کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6974

به "خبرنگاران بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، جنایتی که 75 ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، جنایتی که 75 ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید