درخواست از مردم بلژیک: 2 بار در هفته سیب زمینی سرخ نموده بخورید، دلیل: یاری به کشاورزان

به گزارش جعبه مهر، بلژیک یکی از برترین صادرکنندگان محصولات سیب زمینی فرآوری شده و چیپس در دنیا است.

درخواست از مردم بلژیک: 2 بار در هفته سیب زمینی سرخ نموده بخورید، دلیل: یاری به کشاورزان

بلژیکی ها عاشق چیپس و سیب زمینی سرخ نموده (فریتس) هستند و این خوراکی را با سس مایونز فراوان می خورند اما در روزهای اخیر و در ایام کرونایی کشاورزان بلژیک از مردم این کشور خواسته اند تا مصرف محصولات سیب زمینی خود را افزایش داده و آن را به 2 بار در هفته برسانند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، به دلیل شیوع کرونا، قرنطینه گسترده و کاهش تقاضا در بازارهای بلژیک بیش از 750 هزار تن سیب زمینی در انبارهای این کشور جمع شده و روی دست کشاورزان مانده است.

رومین کولز از اتحادیه بلگاپوم سیب .مینی را یکی از عوامل بقا معرفی کرد و گفت: بخش عمده ای از صادرات این محصول تحت تاثیر بحران شیوع کرونا قرار گرفته و احتمالا از بین می رود.

بلگاپوم یک انجمن شناخته شده برای تجارت و فرآوری سیب زمینی بلژیکی است. وظیفه این انجمن دفاع از منافع تجار، مصرف نمایندگان، صادرنمایندگان، سازندگان دستگاه های صنعتی برای پوست کندن و خرد کردن سیب زمینی و صنایع فراوری آن مانند فراوری چیپس است.

سیب زمینی سرخ نموده همراه با مایونز فراوان یکی از غذاهای محبوب مردم بلژیک است/ عکس:flickr

کولز از مردم بلژیک خواست: بیایید به جای یک بار در هفته دو بار سیب زمینی سرخ نموده و چیپس بخوریم.

از اواسط ماه مارس (اواخر اسفند) بسیاری از رستوران ها و فست فودهای بلژیک تعطیل شده اند. کنسل شدن بسیاری از فستیوال های بهاره و تابستانی نیز بر مسائل کشاورزان سیب زمینی این کشور افزوده است.

علاوه بر این تجارت بین المللی این محصول نیز آسیب دیده است. بلژیک یکی از برترین صادرنمایندگان محصولات سیب زمینی فرآوری شده مانند سیب زمینی های یخ زده و چیپس در دنیا است. سیب زمینی یخ زده نوعی محصول فوری و آماده است که در مدتی کوتاه به سیب زمینی سرخ شده تبدیل می گردد. بلژیک سالانه بیش از 1.5 میلیون تن از این محصول را به بیش از 100 کشور دنیا صادر می نماید.

به گزارش رسانه های بلژیک، اتحادیه بلگاپوم در حال حاضر هر هفته 25 تن از سیب زمینی های موجود در انبارهایش را به مناطق فلاندرز می فرستد تا مانع خرابی و پلاسیده شدن بخشی از این محصول گردد. فلاندر به منطقه ای از کشور بلژیک، فرانسه و جنوب هلند اطلاق می گردد.

هیلد کرویتس وزیر کشاورزی ناحیه فلاندرهای بلژیک به بروکسل تایمز گفت: با این سیاست بخشی از ذخایر سیب زمینی این کشور که کشاورزان برایش زحمت بسیاری کشیده اند مورد استفاده قرار می گیرد و از بین نمی رود.

صدها هزار تن سیب زمینی در انبارهای بلژیک و فرانسه مانده است

بحران سیب زمینی به شمالی ترین بخش فرانسه در شهر کاله این کشور نیز رسیده است. در این کشور حدود 500 هزار تن سیب زمینی در انبارها وجود دارد و احتمالا بخش زیادی از آن از بین می رود.

جان ون مرهاگ کشاورز سیب زمینی با اشاره به گزارش یکی از مجریان کانال خبری RTBF بلژیک می گوید: در این شرایط شک دارم که پیشنهادی مناسب از کارخانجات فراوری محصولات فرآوری سیب زمینی برای خرید محصولاتم دریافت کنم.

در بهترین حالت آنها احتمالا قیمتی بسیار ناچیز برای هر تن سیب زمینی به ما پرداخت می نمایند. این قیمت 10 برابر کمتر از قیمت معین در قراردادهای مرسوم است. قیمت پرداختی آنها برابر با نرخی است که شرکت ها برای خرید سیب رمینی و تبدیل آن به خوراک حیوانات پرداخت می نمایند.

یکی دیگر از کشاورزان بخش سیب زمینی بلژیک که تمایلی به اعلام نام خود نداشت از دولت فدرال بلژیک درخواست یاری کرد و گفت: هلند برای برای هر تن محصول به کشاورزان خود 50 یورو یاری می نماید و ما تا کنون چنین یاریی نداشته ایم.

در این میان کانال خبری RTBF گزارش داد که احتمالا مازاد محصولات به عنوان سوخت زیستی برای فراوری الکتریسته مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

--

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5927

به "درخواست از مردم بلژیک: 2 بار در هفته سیب زمینی سرخ نموده بخورید، دلیل: یاری به کشاورزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست از مردم بلژیک: 2 بار در هفته سیب زمینی سرخ نموده بخورید، دلیل: یاری به کشاورزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید