روزهای سخت نخست وزیر

به گزارش جعبه مهر، روزنامه الاخبار با اشاره به مجموعه مواضعی که احزاب و گروههای مختلف لبنان از شروع بحران در این کشور داشته اند، نوشت: در این میان وضعیت سعد حریری نخست وزیر لبنان از همه دشوارتر است.

روزهای سخت نخست وزیر

به گزارش ایرنا، ابراهیم الامین سردبیر روزنامه الاخبار لبنان امروز (دوشنبه) در مقاله ای در تشریح وضعیت کنونی این کشور نوشت: حوادث جاری لبنان برای سعد حریری یادآور روزهای بازداشت در ریاض است و تلخی خیانتی را که از متحدان لبنانی خود دید، بار دیگر برایش زنده نموده است.

حریری اکنون به یاد می آورد که در آن موقع، ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه، سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنانی و سایر شخصیت های وابسته به 14 مارس سر وی را می خواستند و همین افراد امروز به دنبال استعفای او هستند، اما حریری می داند اگر کنار برود اندکی بعد فراکسیون وابسته به او در مجلس و به طور کلی حزب المستقبل دستخوش چنددستگی می گردد؛ اکنون چیزی که او را سرپا نگه داشته، موضع حزب الله و نیز مخالفت آمریکا، فرانسه و انگلیس با استعفا است.

این در حالی است که نخست وزیر لبنان سه سال پیش به دعوت عربستان به این کشور رفت، اما به دستور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بازداشت شد و پس از مدتی با میانجیگری بعضی طرف های منطقه ای و بین المللی بالاخره توانست به کشورش بازگردد.

الامین با اشاره به اختلافات زیاد میان احزاب و مقامات لبنان ادامه داد، بی پرده بگویم که میشل عون رئیس جمهوری و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان معتقدند، گروهای وابسته به ولید جنبلاط، سمیر جعجع و نبیه بری رئیس مجلس لبنان در هجمه های کنونی علیه آنان دست دارند.

به نوشته الامین، نبیه بری و محافل وابسته به او اصرار دارند، تظاهرات کنونی بخصوص در جنوب کشور، رویکرد اقلیتی دارد که توسط چپ گراهای کینه توز راهنمایی می گردد و شیعیان هنوز حامی بری و حزب متبوعش هستند، اما طرف های نزدیک به وی تهدید نموده اند اگر توطئه نمایندگان سر عقل نیایند، قدرت و اراده خود را به کار خواهند گرفت.

از سوی دیگر محافل نزدیک به جنبلاط می گویند، دروزی ها هیچ انتقادی از وی نداشته اند و در مناطق دروزی نشین مانند شوف، عالیه و حاصبیا هیچ تظاهراتی مبنی بر نارضایتی از رئیس خود صورت نگرفته است. در این میان جعجع نیز مانند رهبر یک انقلاب بزرگ رفتار می نماید که نه فقط به دنبال تغییر در لبنان بلکه در تاریخ است.

الامین در ادامه این مطلب نوشت: حزب الله خود را در صندلی میانجی قرار داده است و مردم نیز آن را به فساد متهم نمی نمایند، اما می گویند در قبال فاسدان سکوت نموده است. در مقابل حزب الله نیز می داند به دلیل مواضع سیاسی اش عده زیادی در داخل و خارج کشور در صدد ضربه زدن به این حزب هستند و ترجیح می دهد دولت فعلی باقی بماند، اما جوابی روشن برای چگونگی راضی کردن مردم ندارد.

ناآرامی ها در لبنان از شامگاه گذشته در اعتراض به اوضاع معیشتی و اعمال مالیات های جدید شروع شد و همچنان ادامه دارد. در این میان حریری نخست وزیر آدینه شب برای ارائه راهکار بحران به شرکای سیاسی خود 72 ساعت مهلت داد. وی همچنین طرحی را برای برون رفت از بحران کنونی پیشنهاد کرد که قرار است امروز در هیئت دولت آنالیز گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3642

به "روزهای سخت نخست وزیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای سخت نخست وزیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید