ساکنان مناطق مورد منازعه، مخالف پیشمرگه و موافق الحشد الشعبی هستند

به گزارش جعبه مهر، عضو ائتلاف الفتح عراق گفت که مردم مناطق مورد منازعه خواهان باقی ماندن الحشد الشعبی هستند و حضور نیرو های پیشمرگه را نمی پذیرند.

ساکنان مناطق مورد منازعه، مخالف پیشمرگه و موافق الحشد الشعبی هستند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد البلداوی عضو ائتلاف الفتح عراق امروز سه شنبه تأکید کرد که ساکنان مناطق مورد منازعه، مخالف بازگشت نیرو های پیشمرگه هستند.

البلداوی به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت که یکی از مهمترین علل نگرانی در مناطق مورد منازعه نسبت به بازگشت پیشمرگه، عدم تحقق موازنه برای حمایت از ثبات آن است.

وی ضمن انتقاد از کوشش برای اخراج نیرو های الحشد الشعبی و الحشد العشائری از مناطق مورد منازعه، توضیح داد: مردم این مناطق خواهان باقی ماندن الحشد الشعبی هستند.

این نماینده عراق در شرح علت این خواسته ساکنان گفت: این بدین سبب است که مردم با وجود الحشد، احساس امنیت می نمایند؛ زیرا [الحشد] در نبرد های آزادسازی، خون داده است.

البلداوی ادامه داد: مردم این منطقه مخالف بازگشت نیرو های نظامی هستند که آنان را به عنوان یک لقمه راحت الحلقوم، به گروه های تروریستی تحویل دادند... لذا دولت باید با دیده توازن و حفظ حقوق همه اقلیت ها در این مناطق بنگرد.

وی در انتها خاطر نشان کرد، دولت نباید، فقط با یک گروه همکاری کند؛ زیرا همه فرزندان یک کشور هستند و باید با دیده انصاف و عدالت به آنان بنگرد.

آدینه پیش (18 مهر) پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در مورد شرایط اداره سنجار در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور مصطفی الکاظمی نخست وزیر و نماینده سازمان ملل برگزار گردید، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی، شبک، ترکمانی و سایر قومیت های ساکن سنجار در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف نمایند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد و علاوه بر ایزدی ها، ترکمانی ها و شبکی ها، شماری از نمایندگان عراقی نیز به آن اعتراض کردند.

اقوام و احزاب سیاسی حاضر در سنجار و اطراف آن و حتی دشت نینوی، در حال حاضر توافق اجرا شده میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان را رد می نمایند و اعلام شده که به زودی یک تظاهرات مسالمت آمیز برای منصرف کردن دولت از این توافق برگزار خواهند کرد.

دو روز پس از اعلام این توافق که هیچ جزئیاتی از آن ارائه نشده بود، بعضی رسانه ها دو برگه از توافق مذکور را منتشر کردند که نشان می داد توافق مذکور دارای سه محور اصلی اداری، امنیتی و بازسازی است و طبق یکی از بند های آن، منحصرا پلیس و دستگاه های امنیت ملی و اطلاعات، مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان ها و گروه های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد. توافق مذکور به رغم استقبال فرستاده سازمان ملل به عراق و سفارت آمریکا در بغداد، مخالفان زیادی دارد.

مخالفان توافق اخیر اربیل - بغداد می گویند که با این توافق، بار دیگر نیرو های پیشمرگه که در سال 2014 این شهر را به داعش تسلیم کردند، وارد عمل می شوند و به تضییع حقوق ایزدی ها ادامه می دهند. ضمن اینکه این توافق به نوعی به معنای اخراج نیرو های الحشد الشعبی از دشت نینوی و سنجار خواهد بود. اما بغداد می گوید که این توافق با هدف مقابله با فعالیت گروه های تروریستی مانند پ. ک. ک در این منطقه حاصل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7780

به "ساکنان مناطق مورد منازعه، مخالف پیشمرگه و موافق الحشد الشعبی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساکنان مناطق مورد منازعه، مخالف پیشمرگه و موافق الحشد الشعبی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید