قزوین صاحب کتابخانه مرکزی می گردد، بخش کودک در همه کتابخانه ها راه اندازی می گردد

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی و تکریم کتابداران و ترویج کتابخوانی ظهر چهارشنبه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، استاندار و فرماندار قزوین، معاون سیاسی و امنیتی استانداری، فرماندار شهرستان البرز، مدیرکل بنیاد شهید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان و سایر مسئولان و کتابداران در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) شهر قزوین برگزار گردید.

قزوین صاحب کتابخانه مرکزی می گردد، بخش کودک در همه کتابخانه ها راه اندازی می گردد

جهت دریافت خدمات اجرای لیست قیمت روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

احمد دولتی در این مراسم گفت: توسعه فیزیکی کتابخانه های عمومی قزوین یکی از برنامه های اداره کل کتابخانه های استان است و به همین دلیل امروز کتابخانه دارالعباس به همت بانوی نیکوکار قربانی در شریفیه افتتاح می گردد.

این مسئول گفت: کتابخانه عمومی شهر سیردان نیز پس از تجهیزکامل تا سرانجام سال جاری افتتاح خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین در مورد اهمیت تجهیز کتابخانه های عمومی استان به بخش کودک گفت: تا به امروز از مجموع 27 باب کتابخانه عمومی استان 21 باب به بخش کودک مجهز شده اند که تا سرانجام هفته کتاب همه این کتابخانه ها از جمله شهر شال، ارداق، آوج و آبگرم به بخش کودک مجهز خواهند شد.

دولتی گفت: کتابخانه های عمومی دو شهر خوزنین و نرجه نیز در سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی اظهار کرد: کتابخانه علامه رفیعی قزوین قدیمی ترین کتابخانه استان است که در سال 1346 احداث شده است و این کتابخانه مرکز نگاهداری اسناد و تعداد زیادی نسخه خطی بود که با همکاری معاونت برنامه ریزی استانداری به زودی این مرکز تجهیز و راه اندازی خواهد شد.

دولتی گفت: استان قزوین در بخش نسخه های خطی رتبه دهم کشور را به خود اختصاص داده از این رو افتتاح مرکز اسناد و نسخه های خطی برای استان بسیار لازم است.

این مسئول اظهارداشت: یکی از احتیاجهای اساسی اداره کل کتابخانه های استان احداث بخش صحافی کتب است که اقدامات لازم در این مورد صورت خواهد گرفت.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین با اشاره به احتیاج مبرم استان به برخورداری از کتابخانه مرکزی گفت: عملیات ساخت کتابخانه مرکزی قزوین در سال 94 در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع شروع خواهد شد.

زمین های بدون استفاده تبدیل به کتابخانه های عمومی گردد

علیرضا دولتی گفت: یکی از سیاست های اجرایی اداره کل کتابخانه های عمومی استان استفاده از زمین های بدون استفاده برای کاربری کتابخانه عمومی است.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این برنامه تحولی در فرهنگ کتاب و کتابخوانی استان روی خواهد داد و از طرفی برای ساخت کتابخانه دیگر احتیاجی به تهیه زمین نخواهیم داشت.

دولتی در سرانجام اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های اداره کل کتابخانه های استان تجهیز کتابخانه ها به بخش نابینایان است که به زودی اجرایی خواهد شد.

استان قزوین با 48 کتابخانه عمومی فعالیت می نماید

دولتی اعلام کرد: استان قزوین در حال حاضر 48 کتابخانه عمومی دارد که 27 کتابخانه نهادی و 21 مورد مشارکتی است و بزودی دو باب کتابخانه دیگر به این مجموعه اضافه نموده می گردد.

این مسئول یادآورشد: استان با 937 هزار نفر باسواد حدود 4.59 متر فضای کتابخانه ای دارد در حالی که به ازای هر 100 نفر باید این میزان به 11 متر برسد که با اجرای طرح های توسعه این امر محقق شدنی است.

سرپرست کتابخانه های عمومی استان قزوین یادآورشد: فضای کتابخانه های ذاستان بالغ بر 60 هزارمترمربع است که با داشتن 789 هزار جلد کتاب احتیاجمند 10 کتابخانه دیگر هستیم تا احتیاجمندی ها را جوابگو باشیم.

637 هزار نسخه امانت کتاب در استان

وی اعلام کرد: در شش ماهه سال جاری بیش از 637 هزار و 282 نسخه کتاب به امانت داده شد و سرانه کتاب نیز به ازای هر 100 نفر 64.9 صدم نسحه است که باید اضافه گردد.

دولتی اظهارداشت: تمام کتابخانه های عمومی استان دارای بخش مرجع هستند و در داخل 14 کتابخانه بخش کودک ایجاد شده و در 13 باب در کنار آن بخش کودک راه اندازی نموده ایم و بقیه نیز سال جاری تکمیل می گردد.

این مسئول توضیح داد: یک هزار و 200 نسخه خطی و چاپ سنگی در کتابخانه علامه رفیعی نگهداری می گردد و بخش نگهداری این نسخ در این مجموعه راه اندازی شده است.

در این مراسم از فعالان عرصه کتاب، پیش کسوتان، حامیان و خیرین امور فرهنگی و کتاب و رسانه برتر هم تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4592

به "قزوین صاحب کتابخانه مرکزی می گردد، بخش کودک در همه کتابخانه ها راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قزوین صاحب کتابخانه مرکزی می گردد، بخش کودک در همه کتابخانه ها راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید