مصاحبه، هیچ پایگاه خارجی در عمان وجود ندارد، مشی عمان میانجیگری برای حل اختلافات بین کشورهاست

به گزارش جعبه مهر، المختار الهنائی تحلیلگر و روزنامه نگار عمانی با تاکید بر مواضع ثابت و تغییر ناپذیر سیاست خارجه عمان گفت: مشی عمان از مدتها قبل مبتنی بر حفظ اصل بیطرفی و میانجیگری در حل اختلافات بین کشورها بوده است.

مصاحبه، هیچ پایگاه خارجی در عمان وجود ندارد، مشی عمان میانجیگری برای حل اختلافات بین کشورهاست

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

المختار الهنائی در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران گفت: کوشش های سلطان نشین عمان برای برقراری آشتی فقط به کشورهای خلیج(فارس) محدود نبوده است بلکه دامنه این کوشش ها در سطح منطقه ای، عربی و بین المللی گسترده بوده است.

وی تاکید نمود: سلطان قابوس از زمان به قدرت رسیدن، سیاست منحصر به فردی را در منطقه در پیش گرفت که مبتنی بر خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها و دور ماندن از هرگونه اختلاف بین کشورهای منطقه بر اساس اصل بیطرفی و جلب همه طرف ها بوده است، بر اساس این سیاست، عمان کوشش هایی را برای آشتی و میانجیگری نه فقط در سطح کشورهای خلیج (فارس) بلکه در سطح منطقه ای ، عربی و بین المللی در پیش گرفت؛ سیاستی که آن را کاملا از بحران های منطقه دور نگاه داشت.

الهنائی ادامه داد: در بحران های منطقه ای نیز سیاست مدبرانه عمان پیروز شد، به این ترتیب که عمان ضمن حفظ روابط خود با هر یک از کشورهای منطقه و ادامه دوستی با همه طرف ها، کوشش کرد دیدگاه کشورها را به هم نزدیک و مسائل بین آنان را حل و فصل نموده و از تنش ها بکاهد؛ بر این اساس عمان توانست دستاوردهای واقعی را به ثمر برساند که حاصل آن تحقق آشتی بین کشورها بود.

در این خصوص توافق هسته ای بین غرب و ایران بهترین شاهد سیاست عمان است. علاوه بر این عمان توانست نخستین کانون جغرافیایی برای تحقق آشتی ها بوده و میزبان نشست هایی بین طرف های درگیر باشد که نمونه آن را در خصوص لیبی و یمن شاهد بودیم.

الهنائی تاکید نمود: علاوه بر این پادشاه فقید عمان توانست با تمام این اقدامات سلطان نشین عمان را به یک کشوری که سیاست استثنایی به دور از بحران ها در پیش گرفته و دوست همه طرف ها است، تبدیل کند و کشور را کانون نخست حل اختلافات و تنها محلی قرار داد که کشورهای منطقه در آن احساس نمایند، عمان در میزبانی کوشش های تحقق صلح و حل اختلافات، منافعی ندارد و تمام کوشش هایش در این زمینه بر اساس بزرگواری است.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری روابط عمان و ایران را مثال زدنی و الگوی روابط عربی و ایرانی می دانند؛ در حالی که بعضی کشورهای عربی سیاست ایران هراسی را در پیش گرفته اند، عمان چگونه توانست روابط محبت آمیز و مستحکم و مبتنی بر همکاری و منافع مشترک با ایران را در پیش بگیرد ؟ توضیح داد: سلطان نشین عمان در خصوص برقراری روابط نزدیک با تمام همسایگان مواضع یکسانی را اتخاذ کرد.

در خصوص ایران نیز عمان بنابر نزدیک بودن جغرافیایی دو کشور توانست روابط متوازن با آن و همه کشورهای همسایه برقرار کند. منافع عمان مبتنی بر گسترش صلح و ثبات در منطقه است و بر خلاف آنچه در خصوص روابط عمان و ایران گفته می گردد، سیاست ثابت عمان موجب شد تمام کشورها به این روابط احترام گذاشته و روابط خود را با ما حفظ نمایند.

الهنائی گفت: سلطان قابوس دیدگاه بلند مدت داشت و هیچ تصمیم و یا گامی را به عنوان واکنش اتخاذ نمی کرد و همین امر موجب برقراری روابط مستحکم چه با جمهوری اسلامی ایران و چه با سایر کشورهای حوزه خلیج (فارس) و کشورهای عربی شد از همین رو شاهدیم ، بسیاری از کشورها که در اتخاذ چنین سیاستی ناکام ماندند، به دنبال روابطی شبیه روابط عمان و همسایگانش هستند.

نکته دیگر اینکه آنچه در رسانه ها منتشر می گردد بر خلاف واقعیت است زیرا بسیاری از کشورهای عربی مانند عمان روابط مستحکمی با ایران دارند که شامل تبادل گسترده تجاری، مالی و فرهنگی با آن است که چه بسا بیش از روابط عمان با ایران نیز باشد.

این روزنامه نگار عمانی در پاسخ به اینکه دیدگاه این کشور در خصوص سرانجام جنگ در یمن چیست و چگونه از ملت یمن در طول پنج سال جنگ و محاصره و تحریم این کشور حمایت کرد؟ گفت: عمان از زمان شروع جنگ علیه یمن گفت در آن شرکت نخواهد کرد، زیرا در مقایسه با سایر کشورهای عربی خلیج(فارس) روابط متفاوت و استثنایی با یمن دارد که مبتنی بر عمق روابط تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و انسانی دو کشور است.

علاوه بر این عمان از مدت ها پیش در جنگ ها و اختلاف بین کشورها اصل بیطرفی را در پیش گرفته و به هیچ کشوری تجاوز ننموده است و تاریخ آن مبتنی بر اصل دفاع از انسانیت و یاری به مظلومان در جنگ های استعماری بوده است و این چیزی است که در سیاست سلطان قابوس نمود یافت، زیرا وی در هیچ خونریزی مشارکت نکرد، بلکه مشارکت عمان عبارت بوده است از یاری های انسانی و نزدیک کردن دیدگاهها و دعوت همه طرف ها به تبادل نظر چرا که هر اختلافی هرچه به درازا بکشد در نهایت باید با تبادل نظر به سرانجام برسد، بنابراین چرا امروز توافق حاصل نگردد و مانع خونریزی نشد؟

همچنین سلطان فقید مجموعه نیروهای مسلح عمان را یک نیروی دفاع از وطن معرفی کرد که مجاز نیست در هیچ تجمع مبارزه جویانه خارج از شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

الهنائی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: حمایت از برادران یمنی یک وظیفه و حاصل مشی و سیاست خیرخواهانه عمان است و در سطح مردمی نیز عمانی ها پویش هایی را برای یاری به برادران یمنی به اجرا در آوردند، با این همه رسانه های عمانی در خصوص این یاری ها تبلیغاتی انجام ندادند زیرا از نظر ما این یاری ها یک وظیفه ملی و انسانی است.

وی در خصوص دلیل عدم مشارکت عمان در ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ علیه یمن و اینکه آیا جنگ موجب پیچیده تر شدن شرایط یمن شده است؟ گفت: یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان در این خصوص دو دلیل آورد؛ اول اینکه در تاریخ ثبت نگردد که عمان به یمن تجاوز نموده است، دوم اینکه نیروهای مسلح عمان بر اساس قانون اساسی این کشور حق مشارکت در خارج از مرزهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) را ندارند.

اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که عمان را از این ائتلاف دور کرد از جمله اینکه کاملا با دنباله روی سیاسی از هرگونه تصمیم آنالیز نشده کشورهایی که از زاویه ای تنگ و باریک به مسائل می نگردند، مخالف است و بر این اساس تاریخ عمان به خون و جنگ آلوده نیست و سلطان فقید نیز این تاریخ پاک و سفید را حفظ کرد؛ نمی توان تفنگ های عمانی ها را به سمت برادرانشان نشانه رفت و امکان ندارد نیروهای مسلح عمان در تجاوز به یک کشور دوست شتاب نموده و انسان های بی گناه را کشته و آواره و زیرساخت های آن را نابود نمایند.

الهنائی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای خارجی در تحقق امنیت و ثبات در منطقه نقش دارند یا اینکه کشورها و ملت های منطقه می توانند امنیت آن را بدون نیروهای خارجی تامین نمایند؟ گفت: به نظر من بعضی کشورها گزینه ای برای مشخص این موضوع ندارند و کشورهای بزرگ غربی در خصوص ایجاد پایگاه در این کشورها تصمیم می گیرند و بر این اساس از سال ها قبل پایگاههایی در آنجا ایجاد شد و همانطور که معروف است، آمریکایی ها زمانی که وارد خاک یک کشور شوند از آن بیرون نخواهند رفت و عملا نیز بعضی کشورهایی که با سایر کشورها دشمنی دارند به آمریکا اجازه احداث این پایگاهها را دادند بر این اساس که حضور نیروهای بیگانه موجب تقویت امنیت و ثبات کشورشان خواهد شد، اما امنیت هر کشوری پیش از هر چیز مبتنی بر حسن همجواری و خودداری از دخالت در مسائل سایر کشورها و نیز خودداری از مشارکت در ایجاد درگیری در داخل آن است و کشورها می توانند به وسیله برقراری آشتی و صلح با ملت خود، امنیت کشور را تامین نمایند.

وی با اعلام اینکه در عمان هیچ پایگاه خارجی وجود ندارد تاکید نمود: آنچه در این خصوص گفته می گردد، صحت ندارد، البته همکاری نظامی و راهبردی بین کشورها وجود دارد که این یک موضوع کاملا متفاوت است؛ همکاری با یک کشور دیگر به معنی وجود پایگاههای خارجی نیست، زیرا سلطان قابوس با احداث پایگاه بیگانه در خاک کشور مخالفت کرد.

الهنائی در خصوص اینکه آیا اظهارات سلطان هیثم بن طارق آل سعید سلطان جدید عمان مبنی بر ادامه سیاست های سلطان قابوس به معنی ادامه سیاست بیطرفی در قبال تحولات منطقه ای و بین المللی و ادامه میانجیگری در منطقه است یا سیاست خارجه عمان تغییراتی خواهد داشت؟، توضیح داد: سلطان هیثم بن طارق در نخستین اظهارات خود پس از جانشینی سلطان قابوس گفت، همان مشی قبلی در سیاست خارجی و روابط با کشورهای حوزه خلیج (فارس) و عربی ادامه خواهد یافت، به این معنی که سیاست های او ادامه سیاست سلطان قابوس و میراث تاریخی و ثابت او خواهد بود.

سیاست عمان همانطور که پیشتر گفته گردد، از مدتها قبل ثابت و مبتنی بر بیطرفی و نزدیک کردن دیدگاهها در بیشتر اختلافات بوده است، بر این اساس در صورت هرگونه تغییر و تحول مواضع عمان ثابت خواهد بود و تغییری نخواهد داشت زیرا گذشت زمان مواضع درست را تغییر نخواهد داد.

منبع: تسنیم
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4562

به "مصاحبه، هیچ پایگاه خارجی در عمان وجود ندارد، مشی عمان میانجیگری برای حل اختلافات بین کشورهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، هیچ پایگاه خارجی در عمان وجود ندارد، مشی عمان میانجیگری برای حل اختلافات بین کشورهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید