وقتی یار غار بن سلمان به او پشت می نماید

به گزارش جعبه مهر، سفر هیئت اماراتی به تهران و نشست مشترک گارد ساحلی امارات با همتایان ایرانی نه تنها باعث خشم سعودی ها شده بلکه بن سلمان ولیعهد آل سعود را بسیار نگران نموده است.

وقتی یار غار بن سلمان به او پشت می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، همراهی بدون فایده بن زاید با بن سلمان پایان وی را به این جمع بندی رسانده که درتعامل با ولیعهد جوان سعودی غیر از تحمل هزینه هیچ منفعتی نصیب کشورش نمی گردد و لذا در شرایط کنونی ترجیح داده است تا این هزینه زایی را به حداقل برساند و در نتیجه و طی اقدامی معقول مسئله ازسرگیری رابطه با جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده است.

اعزام رسمی هیئت اماراتی به ایران که بعد از سال 2013 اولین اقدام در این نوع است، به نظر مقدمه ای باشد بر حضور ملموس تر مقامات اماراتی در ایران و البته توسعه روابطی که بی جهت از سوی اماراتی ها به سردی گراییده بود.

همراهی امارات با آمریکا در استقبال از تحریم های ترامپ علیه ایران و اعلام آمادگی این کشور کنار عربستان در تأمین نفت دنیا پس از اخراج ایران از این بازار و به صفر رساندن صادرات نفت ایران در حالی بی نتیجه ماند که محدودسازی فعالیت های مالی ایران در امارات با هدف تضعیف بنیه مالی و تجاری ایران پیش از این نتیجه مطلوبی نصیب امارات و آمریکا نکرده بود. تجربه این شکست ها کنار فهم دقیق این مطلب که ناامنی در خلیج فارس قبل از آنکه دامن گیر ایران گردد دامان دیگر کشورهای منطقه را خواهد گرفت نیز در نوع خود باعث شد که امارات راه خود را حداقل از بن سلمان و ترامپ درخصوص ایران جدا کند.

مشاهده بی عملی آمریکا درخصوص حمله به کشتی های اماراتی در الفجیره کنار سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایرانیان و بالاخره ماجرای نفتکش انگلیسی و توقیف آن از سوی ایران در واقع تیر خلاصی بود بر این ایده که نه آمریکا، نه سعودی و نه هیچ قدرت خارجی و منطقه ای نمی تواند بدون حضور کشورهای منطقه تأمین امنیت منطقه خلیج فارس را مدعی گردد، برهمین اساس بن زاید با هدف حفظ منافع مالی و امنیتی خود در خلیج فارس به این جمع بندی رسیده است که راه جداگانه ای از سایرین در قبال ایران در پیش بگیرد.

کنار همه این مسائل، مسئله یمن که این روزها به مقوله ای لاینحل برای امارات تبدیل شده است و تمام کوشش های نظامی و همچنین دیپلماتیک ابوظبی نتوانسته راه حلی آبرومند برای برون رفت از این بحران را فراروی بن زاید قرار دهد دیگر نکته ای است که ابوظبی را به این جمع بندی رسانده است که در واقع و درعمل این ابوظبی است که با حضور در ائتلاف بی خاصیت سه عضوی ضدیمن عهده دار پرداخت هزینه های به سلطنت رسیدن و احیاناً رهبری بن سلمان بر دنیا اسلام را فراهم می نماید.

بعد از سفر هیئت اماراتی به تهران فضای مجازی توسط سربازان مجازی بن سلمان درحقیقت منفجر شد. همه سربازان مجازی این فضا البته امارات را به خیانت متهم کردند این مسئله البته بیش از هرچیز حجم دلخوری آل سعود و به ویژه بن سلمان از رویکرد جدید امارات در قبال ایران را نشان داد. سربازان مجازی بن سلمان البته هیچ گاه نمی توانند تصور نمایند وقوع یک حادثه ولو کوچک در دبی به عنوان یکی از بزرگترین قطب های مالی دنیا چه هزینه ای برای امارات می توانست پیش بیاورد؛ هزینه ای که کنار دیگر هزینه های ناشی از همراهی با بن سلمان در عمل از این قابلیت برخوردار بود که امارات را به تاریخ قبل از 40 سال و زمانه تأسیس و شکل گیری اش بازگرداند.

شاید عاقلانه ترین موضع در این میان موضع انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات بود که با انتشار توئیتی به این بسنده کرد که: ایجاد شکاف بین سعودی و امارات در قبال ایران و یمن غیرممکن است. آقای قرقاش، شکاف مدت هاست ایجاد شده و البته حالا رسانه ای شده است شاید وقت آن رسیده باشد که در صندلی مشورتی خود تردید کنید احیاناً بزرگان امارات با تنها کسی که مشورت نمی نمایند شما هستید!!

منبع: العالم

+

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2397

به "وقتی یار غار بن سلمان به او پشت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی یار غار بن سلمان به او پشت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید