کاتالیست های نانویی ایرانی به صنایع داخلی عرضه می شود

به گزارش جعبه مهر، یک شرکت ایرانی پیروز به تامین بخشی از کاتالیست مورد نیاز در صنایع داخلی با وجود رقبای جدی خارجی شده است.

کاتالیست های نانویی ایرانی به صنایع داخلی عرضه می شود

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نانوکاتالیست در کشور پیروز به تامین بخشی از نیاز کشور به کاتالیست های مورد استفاده در صنایع مختلف شده است. به تازگی پتروشیمی شیراز با انعقاد قراردادی با شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو اقدام به خرید نانوکاتالیست تولید متانول این شرکت کرده است. کاتالیست سنتز متانول یکی از ترکیباتی است که معمولا از خارج از کشور وارد می شود.

امیر هومن کریمی وثیق، مدیرعامل این شرکت می گوید: شرکت های بزرگ و قدرتمند خارجی در حوزه کاتالیست از دیرباز در ایران حضور داشته و ایران را بخشی از بازار خود می دانند بنابراین فعالیت در این حوزه برای شرکت های ایرانی سخت بوده است.

وی تولید نانوکاتالیست ایرانی را در حضور این شرکت ها کاری بسیار بزرگ عنوان می کند و بخشی از این پیروزیت را مرهون حضور نیروی انسانی کارآمد در این شرکت می داند.

کریمی ادامه داد: ما بزرگ ترین مرکز تحقیقات کاتالیست خاورمیانه را در بخش خصوصی داریم و 20 نفر از دانشمندان درجه یک کشور اینجا کار می کنند و خوب است بدانید که مدیر تحقیقات ما جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان است.

وی درباره استفاده از فناوری نانو در این کاتالیست ها تصریح می کند: اگر ساختار کاتالیست نانویی نباشد، شما نمی توانید کارایی آن را بالا ببرید؛ یعنی هرچه به ابعاد نانو نزدیک تر باشد و هرچه این پایه ریزدانه تر باشد، شما می توانید با شرایط منسجم تر و کم هزینه تری کار کنید. در واقع هیچ یک از کالا های ما و حتی مواد تشکیل دهنده آن ها بالای 100نانومتر نیست.

مدیرعامل این شرکت درباره دستاورد های دیگر این شرکت می گوید: به تازگی نانوکاتالیست متانول را در پتروشیمی شیراز استفاده کرده ایم؛ روی این فناوری سه سال کار آزمایشگاهی اجرا شده و در حال حاضر سه ماه است که تولید صنعتی آن آغاز شده است.

کریمی وثیق درباره بازار و پتانسیل های نانوکاتالیست در کشور شرح داد: حدود 90 نوع کاتالیست در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد وجود دارد و این در حالی است که شاید از نظر تنوع، 35 عدد کاتالیست داریم و، چون بعضی از این ها خود چند مدل دارند، از لحاظ تعداد، ما 20 نوع کاتالیست داریم که این میزان تا 90 نوع هنوز خیلی فاصله دارد؛ بنابراین فرصت های زیادی برای توسعه فناوری در بخش نانوکاتالیست در کشور وجود دارد. یک سری هم مثل کاتالیست های پلیمری، بر زمین مانده است و هنوز هیچ کسی انجام نداده و حتی ادعای توان انجام آن را هم نکرده است؛ به همین دلیل ما هنوز در کشور خیلی جای کار داریم. کل نیاز کاتالیست در کشور ما حدوداً سالی 500 میلیون دلار است که حدود سالی 50 میلیون دلار آن در اختیار شرکت ما است و اگر چند شرکتی هم که از ما جدا شده اند و بعضی از شرکت های دیگر که دارند از چین وارد می کنند را با هم جمع کنیم، فکر نکنم که مجموع همه ما به 120 میلیون دلار در سال برسیم و بقیه نیاز بازار وارداتی است و این یعنی هنوز خیلی جای کار داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4490

به "کاتالیست های نانویی ایرانی به صنایع داخلی عرضه می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاتالیست های نانویی ایرانی به صنایع داخلی عرضه می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید