10 ترفند زبان بدن در مصاحبه استخدامی که مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار می دهد

به گزارش جعبه مهر، کارشناسان زبان بدن مطالعات عمیق و مفصلی در مورد زبان بدن برای شناخت فردی که در مصاحبه استخدامی حضور پیدا می نماید انجام داده اند. برای این که بدانید کدام حرکت و زبان بدن در مصاحبه استخدامی حیاتی است و از چشم مصاحبه کنندگان دور نمی ماند بد نیست قبل از مصاحبه استخدامی کمی در این مورد مطالعه کنید تا بتوانید مصاحبه کنندگان را تحت تاثیر قرار دهید. 10 ترفند زبان بدن در مصاحبه استخدامی که مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار می دهد، برگرفته از مصاحبه هایی با دکتر لیلیان گلس، نویسنده کتاب Body Language Advantage، خانم پتی وود، متخصص زبان بدن و نویسنده SNAP و همچنین تونیا ریمن، کارشناس زبان بدن که آخرین کتابش The Body Language of Dating در سال 2012 به چاپ رسید را از سایت Mashable منتشر شده را در مجله خبرنگاران بخوانید.

10 ترفند زبان بدن در مصاحبه استخدامی که مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار می دهد

1- کمرتان را به پشتی جایگاه تکیه بدهید

یکی از مهم ترین ترفندهای زبان بدن در مصاحبه استخدامی صاف و محکم نشستن روی جایگاه است. هنگامی که روی جایگاه می نشینید قوز نکنید، راست بنشینید و کمرتان را به پشتی جایگاه تکیه بدهید. در حقیقت نحوه نشستن شما روی جایگاه نخستین نشانه اعتماد به نفس در شماست. اگر ذاتا آدمی هستید که قوز می کنید در لحظه فکر کنید که یک طناب به فرق سرتان وصل است و شما را به سمت بالا می کشد.

2- مستقیم به چشم های مصاحبه نماینده زل نزنید

در حقیقت به جای این که مستقیم به چشم های مصاحبه نماینده زل بزنید بهتر است به صورتش نگاه کنید و تماس چشمی مستقیم برقرار کنید. یکی دیگر از مهم ترین ترفندهای زبان بدن در مصاحبه استخدامی این است که خودتان را علاقمند و پیگیر نشان دهید و برای این منظور هر چند ثانیه یک بار به قسمت های مختلف چهره مصاحبه نماینده نگاه کنید. چرخش از چشم ها به بینی، لب ها و سایر اجزای صورت. به این ترتیب مجبور نیستید در چشم های فردی که با شما مصاحبه می نماید مستقیما زل بزنید.

3- هنگام صحبت کردن از دست هایتان بهره ببرید

Brown haired woman talking to her interviewers

اگر واقعا نمی دانید با دست های تان چکار کنید کافی است وقتی در حال صحبت کردن هستید دست هایتان را هم به بازی بگیرید. زمانی که واقعا عصبی هستید معمولا تمایل دارید دست های تان را مخفی کنید چون این دست ها هستند که عصبانیت شما را لو می دهند. به همین دلیل برای این که نشان دهید آرام هستید و استرس ندارید بهتر است هنگام مصاحبه استخدامی دست های تان را هم به بازی بگیرید و نشان دهید که آرام و با اعتماد به نفس هستید.

4- کف دست تان را نشان دهید

یک ترفند دیگر زبان بدن در مصاحبه شغلی نشان دادن کف دست هاست. در حقیقت نشان دادن کف دست ها هنگام صحبت کردن نشانه صادق بودن و تعهد شماست. در این حالت سیستم لیمبیک یا سامانهٔ عصبی احساسی مغز برداشت مثبتی از مصاحبه دارد و این باعث می گردد مصاحبه نماینده با شما احساس راحتی کند. یکی از دلایل تکان دادن دست ها نشان دادن کف دست ها است. این امر به غریزه بقا در انسان هم ارتباط دارد. زمانی که ما کف دست مقابل را نبینیم ناخودآگاه نسبت به او گارد می گیریم و نمی توانیم به او اعتماد کنیم. در مجموع حرکات زبان بدن آشکار و رو به بالا مثل نشان دادن کف دست، لبخند، صاف نشستن روی جایگاه و لبخند زدن شما را فردی پر انرژی تر نشان می دهد.

5- پاهایتان را کاملا روی زمین بگذارید

تونیا ریمن، نویسنده کتاب The Body Language of Dating بر این باور است که یک ترفند مهم زبان بدن در مصاحبه استخدامی قرار دادن هر دو پا روی زمین در زمانی است که روی جایگاه و روبروی مصاحبه نماینده نشسته اید. اگر خانم هستید به هیچ وجه پا روی پا نیندازید اما انداختین مچ پاها روی همدیگر اشکالی ندارد. در حقیقت زمانی که در حال پاسخ دادن به سوالات فراوان مصاحبه نمایندگان هستید بهترین حالت بدن که به شما آرامش هم می دهد این است که کف پای تان دقیقا روی زمین باشید. در اصطلاح عمومی پاهایی که کاملا روی زمین قرار گرفته اند قادرند تا به شما میان تفکر خلاق و تفکر منطقی بسیار پیچیده یاری نمایند.

6- شق و رق و بدون قوز کردن راه بروید

به عقیده نویسنده کتاب The Body Language of Dating در حقیقت مصاحبه نمایندگان در همان 10 ثانیه اول مصاحبه تصمیم می گیرند شما را استخدام نمایند یا خیر. این که چگونه وارد اتاق می شوید بخشی از قضاوت مصاحبه نمایندگان در مورد شماست. شانه ها را به سمت عقب و گردن تان را راست بگیرید. هر قدم شما باید هماهنگ با قدم دیگری باشد و طول هر قدم باید بین 30 تا 60 سانتی متر باشد. مستقیما به سمت فردی که قرار است با شما مصاحبه کند بروید و قسمتی از بدن تان را به سمت او بگیرید، مثلا با مصاحبه نماینده دست بدهید. تماس چشمی را هرازگاهی قطع و دوباره برقرار کنید.

7- نفس عمیق بکشید و وقتی نفس تان را خارج کردید صحبت کنید

یک ترفند موثر زبان بدن در مصاحبه استخدامی که اتفاقا حسابی اعصاب تان را آرام و ریلکس می نماید این است که به درستی نفس بکشید. باید روی تنفس به عنوان یک بخش حیاتی و مهم از مصاحبه تمرکز کنید. زمانی که از شما یک سوال پرسیده می گردد نفس عمیقی بکشید و سپس با صدای رسا به سوال پاسخ دهید. نفس عمیق سبب می گردد که واکنش عصبی بدن متوقف و آرام گردد. قبل از آغاز مصاحبه ده نفس عمیق بکشید. این کار باعث می گردد ضربان قلب، فشار خون و سطح هورمون استرس در شما کاهش پیدا کند.

8- در حالی که به سوالات گوش می دهید سرتان را تکان دهید

به جز نشان دادن توجه خود با چشم ها و حالت صورت زمانی که در حال گوش دادن به سوالات مصاحبه نماینده هستید سر خود را به آرامی و به نشانه توجه و تایید تکان دهید. این کار به مصاحبه نمایندگان نشان می دهد که شما در حالی که از شرایط مصاحبه راضی و خشنود هستید کاملا متوجه صحبت ها و سوالات آن ها هم هستید.

9- تکیه دهید

زمانی که مشغول مکالمه هستید اندکی خم شدن به سمت جلو امری طبیعی است. تکیه دهید و کمی به سمت جلو خم شوید. برای این کار شانه های تان را به سمت عقب بگیرید و قفسه سینه تان را کمی بالا ببرید. این حالت بدن نشانه علاقه شما به مصاحبه و مصاحبه است. وضعیت شما یک بخش جدایی ناپذیر از یک مکالمه غیر کلامی است.

10- نه خیلی وول بخورید و نه خیلی عصا قورت داده باشید

بعضی افراد ذاتا عادت دارد مرتب وول بخورند. مثلا با انگشت هایشان ور بروند، دست در موهای شان بکشند یا روی پاهای شان ضرب بگیرند. مشکل اینجاست که این حرکات ممکن است از طرف فرد مصاحبه نماینده نشانه ترس یا ناسازگاری به نظر برسند. با این همه به عقیده دکتر لیلیان گلس متخصص زبان بدن، گاهی خیلی بی حرکت و عصا قورت داده بودن هم ممکن است نشانه خوبی نباشد.

هنگامی که شما صحبت می کنید و در مکالمه عادی شرکت می کنید، طبیعی است که بدن شما حرکات ناخودآگاه و آرامی داشته باشد. بنابراین فردی کخ خیلی خشک و بدون حرکت و عصا قورت داده روبروی شما می نشیند ممکن است حامل یک علامت هشدار بزرگ باشد. اگر بتوانید میان زیاد حرکت کردن و عصا قورت دادگی تعادل ایجاد کنید می توانید در برخورد با دیگران یک احساس بهتر ایجاد کنید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم مطالعه کنید:

20 نکته مهم و عملی برای موفقیت در آغاز یک کسب و کار جدید

10 سوال مهم که در تمام مصاحبه های شغلی می پرسند و بهترین جواب هایی که شما باید بدهید

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 897

به "10 ترفند زبان بدن در مصاحبه استخدامی که مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ترفند زبان بدن در مصاحبه استخدامی که مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید