53 روستا و 3260 خانوار عشایری از تاریکی درآمدند

به گزارش جعبه مهر، با هدف گذاری های انجام گردیده در دولت یازدهم در بخش برق روستایی و ادامه این مسیر در دولت دوازدهم، هم اکنون بسیاری از روستاها در اقصی نقاط کشور از نعمت برق برخوردار گردیده اند.

53 روستا و 3260 خانوار عشایری از تاریکی درآمدند

به گزارش خبرنگاران، در سال 1392 و بعد از گذشت 130 سال از ورود نخستین مولد برق به ایران، هنوز هزاران روستای کشور از این نعمت برخوردار نگردیده بودند، نعمتی که فقط تامین کننده رفاه نبود و علاوه بر آن با گسترش خدمات رسانی برق، شاخص های فراوری و اشتغال را تغییر می داد.

وزارت نیرو در دولت یازدهم در راستای توسعه عدالت اجتماعی و محرومیت زدایی از مناطق محروم برق رسانی به تمامی روستاهای بالای 10 خانوار کشور را در دستور کار قرار داد و تا انتها دولت توانست به بیش از 2150 روستای کشور برق رسانی کند. در دولت گذشته، در طرح های برق رسانی به این روستاها، 2750 میلیارد ریال هزینه گردیده و در جریان این طرح ها، 1763 کیلومتر شبکه فشار متوسط و 341 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و همچنین 790 دستگاه ترانسفرماتور نصب شد.

از ابتدای سال 1396 تا انتهای آن 200 روستا با جمعیت 3562 خانوار به جمع خانوده برق پیوستند که برای برق رسانی این روستاها 318 کیلومتر شبکه فشار متوسط، 117 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و 228 ترانسفورماتور با ظرفیت 9 مگاولت آمپر نصب گردیده است. از بین 200 روستای مذکور، هفت روستا از طریق انرژی خورشیدی برق رسانی گردیده است که با این برق رسانی، 55 خانوار از نعمت برق برخوردار شدند و برای این روستاها هزینه ای بالغ بر 686 میلیون تومان صرف شد.

در انتها سال گذشته مصلحتی شربیانی، مجری برق روستایی کشور در این باره گفته بود: در سال 88 برق رسانی به روستاهای بالای 20 خانوار به اتمام رسید و در انتها سال 1395 جشن برق رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار برگزار گردید. این را باید گفت که هنوز در برخی نقاط، روستاهایی بدون برق وجود دارد که به دلایلی مثل نداشتن کد روستا، معارض و مشکل منابع طبیعی هنوز برق دار نگردیده اند و در حال حاضر با شناسایی این روستاها حدود 385 روستا هستند که در برنامه برق دار شدن قرار دارند.

همچنین طبق آمار اردیبهشت سال قبل، در سه سال گذشته پروژه برق رسانی روستایی به روستاهای بالای 10 خانوار تکمیل شد و به بیش از 2152 روستا با جمعیتی بالغ بر 32 هزار خانوار برق رسانی شد که حدود 128 میلیارد تومان هزینه داشت و با تکمیل این طرح تعداد روستاهای برق دار گردیده کشور به 56 هزار و 793 روستا با جمعیتی نزدیک به 4.3 میلیون خانوار رسیده است.

در همین چارچوب با توجه به کارنامه دولت یازدهم در حوزه روستاها در بخش آب و برق، حال دولت دوازدهم گام هایش را در این مسیر، پرشتاب تر برداشته به گونه ای که از ابتدای امسال تا هفته دولت تعداد 53 روستا با 637 خانوار با صرف هزینه ای بالغ بر 97 میلیارد ریال از نعمت برق برخوردار خواهند شد که جهت برق رسانی به آنها 131 کیلومتر شبکه احداث و تعداد 84 دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت 2800 کیلوولت آمپر نصب می گردد که قابل ذکر است اواخر سال گذشته تعداد 20 روستای دیگر برق رسانی آن انجام گردیده بود که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

به این ترتیب، از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد کل روستاهای برق دار گردیده 57 هزار و 83 روستا با 4 میلیون و 497 هزار خانوار است که از این تعداد 229 روستا با 2536 خانوار با صرف هزینه ای بالغ بر 315 میلیارد ریال از طریق سامانه های انرژی تجدیدپذیر در نقاط صعب العبور و دور افتاده برق دار گردیده اند.

همچنین در سال های گذشته تعداد 3260 خانوار عشایر کوچ نشین در استان های ایلام، اردبیل، چهارمحال بختیاری، اصفهان و مرکزی با صرف هزینه ای بالغ بر 26 میلیارد ریال از طریق دستگاه های قابل حمل خورشیدی برق رسانی گردیده اند.

بر اساس برنامه ریزی ها و تخصیص منابع عوارض برق و منابع داخلی، تعداد 576 روستا با اعتباری بالغ بر 1840 میلیارد ریال به شرکت های توزیع نیروی برق جهت برق رسانی ابلاغ گردیده است که از این تعداد روستاها، تعداد 12 روستا با 178 خانوار و اعتبار 32 میلیارد ریال جهت برق رسانی از طریق سامانه های برق تجدیدپذیر برنامه ریزی گردیده و برق رسانی به حدود 8000 خانوار عشایر کوچ نشین و فاقد برنامه از طریق سیستم های قابل حمل در امسال در دست اقدام است.

علاوه بر این، از ابتدای سال 1392 تاکنون توسط شرکت های توزیع برق و شرکت های برق منطقه ای آذربایجان، اصفهان، باختر، تهران، خراسان، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، غرب، فارس، کرمان، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد، روستاهای تحت پوشش برق دار گردیده اند.

این در حالی است که از سال قبل تا کنون برق رسانی روستایی چالش هایی را تجربه کرد؛ چراکه مبلغ مقرر گردیده که از سمت عوارض برق برای توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها در نظر گرفته گردیده بود به این دو بخش تعلق نگرفت ودر مباحث دیگر هزینه شد. در واقع باوجود اینکه براساس ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق، مبلغی تحت عنوان عوارض برق از مشترکان در راستای توسعه تجدیدپذیرها و برق رسانی روستایی اخذ می گردد و به موجب قانون باید 100 درصد آن صرفا در این دو حوزه هزینه گردد، اما سازمان برنامه و بودجه اجرای کامل آن را محقق نکرد و بخشی از این مبلغ بابت هزینه های جاری دولت هزینه می گردد که همین مساله موجب کند شدن توسعه تجدیدپذیرها و برق رسانی روستایی گردیده است.

با این وجود وزارت نیرو عزم خود را برای این موضوع جزم کرد و چندی است که این مبالغ در جای خود تخصیص داده می گردد تا شاید توسعه این دو مهم با سرعت و کیفیت بیشتری انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 181

به "53 روستا و 3260 خانوار عشایری از تاریکی درآمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "53 روستا و 3260 خانوار عشایری از تاریکی درآمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید