باید برای تحریم ها آماده می شدیم

به گزارش جعبه مهر، عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به تجربه فشارهای سال های قبل در اقتصاد ایران که موجب تضعیف بدنه مالی کشور شده، باید برای عبور از این تحریم ها آماده می شدیم.

باید برای تحریم ها آماده می شدیم

فریال مستوفی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: اگر اقتصاد ایران را به بدن یک انسان تشبیه کنیم، این بدن به دلیل مسائل و بیماری های سال های قبل ضعیف شده است. در دور ابتدایی تحریم ها در دهه 90 اقتصاد ایران هنوز با مسائل جدی تحریم روبه رو نشده بود و آمادگی بیشتری برای روبرو با محدودیت ها داشت.

وی ادامه داد: پس از گذر از آن دوران و رسیدن به سال های برجام، اقتصاد ما یک تنفس کوتاه مدت داشت، اما بار دیگر با تحریم های دیگر روبرو شد که به دلیل تضعیف این اقتصاد در سال های قبل، به نظر می رسد فشار بیشتری در قیاس با گذشته احساس می گردد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان این که تحریم های امروز با توجه به گستردگی نفوذ آمریکا در اقتصاد جهان قابل لمس شده است، شرح داد: از نظر جهانی تحریم های فعلی در قیاس با گذشته متفاوت است، زیرا پیش از این ما با تحریم های جهانی و پیگیری شورای امنیت روبرو بودیم، اما امروز تنها آمریکا تحریم علیه اقتصاد ایران را پیگیری می نماید.

مستوفی اضافه نمود: با این وجود قدرت نفوذ آمریکا در بخش های مختلف اقتصاد جهانی باعث شده که این کشور با مسائلی ما را روبرو کند که باید برای عبور از آنها یک برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

به گفته وی با توجه به این که امروزه بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را شرکت های خصوصی می سازند، ایران باید راهکاری برای افزایش تعامل با این شرکت ها پیدا کند، زیرا با وجود باقی ماندن کشورهای اروپایی در برجام ما همچنان به راهی احتیاج داریم تا چاره ای برای فشار آمریکا بر شرکت های خصوصی جهان پیدا کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان این که ایران باید خود را برای تحریم آماده می کرد، تاکید نمود: در حال حاضر نیز بهبود رابطه مان با کشورهای دیگر جهان و کوشش برای توسعه روابط بهترین راهبرد خواهد بود، زیرا اقتصاد کشور در حالی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد که در میان شرکت های مختلف جهان نفوذ داشته باشد.

به گزارش خبرنگاران، آمریکا با خروج از برجام دور جدیدی از تحریم ها را علیه اقتصاد و مردم ایران شروع نموده است. با وجود آنکه کشورهای اروپایی اعلام کردند که در برجام می مانند و از همکاری با ایران استقبال می نمایند، اما فشار دولت ترامپ بر شرکت های خصوصی باعث شده بسیاری از آنها از همکاری با شرکت های ایرانی خودداری نمایند.

البته چند هفته قبل و پس از ماه ها حدس سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان انتها یک کانال مالی مشترک برای همکاری مالی با ایران گگرددند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1134

به "باید برای تحریم ها آماده می شدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید برای تحریم ها آماده می شدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید