روسیه و چین قطعنامه آمریکا درباره ونزوئلا را وتو کردند

به گزارش جعبه مهر، نیویورک- خبرنگاران- نمایندگان روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره ونزوئلا مخالفت کردند و به این ترتیب اجازه ندادند آمریکا با سوء استفاده از ابزار شورای امنیت به اهداف تغییر رژیم خود در کاراکاس دست یابد.

روسیه و چین قطعنامه آمریکا درباره ونزوئلا را وتو کردند

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، پس از نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با اصرار آمریکا درباره ونزوئلا تشکیل شد، این کشور امروز پنج شنبه قطعنامه ای را با عنوان لزوم ارسال یاری های انسان دوستانه به ونزوئلا ارائه داد.

در رای گیری صورت گرفته، روسیه، چین و آفریقای جنوبی رای منفی؛ 9 عضو این شورا هم رای مثبت و 3 عضو دیگر رای ممتنع دادند.

به این ترتیب با توجه به مخالفت حداقل یک عضو دائم شورای امنیت، این قطعنامه به تصویب نرسید.

در قطعنامه آمریکا انتخابات 20 ماه مه 2018 که منجر به انتخاب نیکلاس مادورو شده است، غیر آزاد و غیر منصفانه دانسته می شد و می خواست انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر ریاست جمهوری با نظارت گروه های بین المللی و بر اساس قانون اساسی ونزوئلا برگزار گردد.

همچنین با ادعای حمایت از بازگشت دمکراسی و حاکمیت قانون، از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواست تا ابزار لازم را برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر فراهم سازد.

در این قطعنامه پیشنهادی بر لزوم آزادی اعضای مجمع ملی و مخالفان دولت ونزوئلا و تسهیل برای ارسال یاری های انسان دوستانه تاکید شده بود.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد پیش از رای گیری درباره این قطعنامه اظهار کرد: قطعنامه ارائه شده آمریکا ترکیبی از استانداردهای دوگانه است.

وی با بیان اینکه در نشست روز سه شنبه شورای امنیت معین شد که احزاب در اکثر کشورهای نیم کره غربی محترم هستند، اضافه نمود: آنها می توانند به وسیله گفت وگوی ملی مسائل درونی خود را حل نمایند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: متاسفانه دولت واشنگتن در کوشش است تا تنش ها را تشدید کند و سناریویی برای تغییر رژیم بر خلاف قانون اساسی انجام دهد. به همین دلیل با قطعنامه پیشنهادی آمریکا مخالفت خواهم کرد.

همراه با تور چین باشید

نبنزیا با تاکید بر اینکه بحث بر سر مادورو یا گوایدو نیست، اضافه نمود: آمریکا نمی تواند بر خلاف قوانین بین الملل قطعنامه ای را به تصویب برساند. این یک تبلیغات شرم آوراست که می گویند ما با ارسال یاری های انسان دوستانه مخالفیم، اگر می خواهید یاری ارسال کنید، تحریم ها را بردارید یا به وسیله سازمان های بین المللی و با هماهنگی دولت اقدام کنید.

وی با تاکید بر اینکه روشن است که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ونزوئلا است، اظهار کرد: به همین دلیل ما یک قطعنامه جایگزین ارائه دادیم که در آن از نقش سازمان های بین المللی در حمایت از مردم ونزوئلا پشتیانی می نماید.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد توضیح داد: قطعنامه پیشنهادی آمریکا مسئله ای را حل نمی نماید. آمریکا به جای دیپلماسی، قطعنامه ارائه می دهد. چرا آنها به وسیله آژانس های شناخته شده بین المللی اقدام نمی نمایند، پس دیپلماسی کجاست؟

نبنزیا با تاکید بر اینکه عدم مداخله در امور داخلی کشورها ابتدایی ترین مفاهیم شناخته شده است، تاکید نمود: ما جلسه امروز را گامی برای مداخله و بهانه ای برای استفاده از عوامل خارجی با سوء استفاده از ظرفیت های شورای امنیت می دانیم.

اروپام*1429

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 810

به "روسیه و چین قطعنامه آمریکا درباره ونزوئلا را وتو کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه و چین قطعنامه آمریکا درباره ونزوئلا را وتو کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید