آشنایی با موزه شانگهای چین

به گزارش جعبه مهر، یکی از موزه های بسیار معروف و مهم در کشور چین و شهر شانگهای، موزه شانگهای است. این موزه بسیار معروف و غنی عمده شهرت خود را به این خاطر کسب نموده است که دارای غنای بسیار زیادی است. در واقع باید اینگونه بگوییم که تاریخ هنرهای مردم از زمان باستان تا به به حال این کشور در طول دوره های مختلف را به شکلی کاملا ساده اما بسیار تخصصی و ظریف در موزه شانگهای در چین به نمایش عموم گذاشته اند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، موزه شانگهای در چین را مورد آنالیز قرار دهیم.

آشنایی با موزه شانگهای چین

موزه هنرهای مردم در دوران باستان، موزه شانگهای در چین

در هر کشوری حداقل یک موزه بسیار نفیس و غنی وجود دارد که مفاخر بازمانده از آن کشور خاص را به نمایش عموم مردم بگذارد و پذیرای همگان باشد. اگر بخواهیم کشور چین را از لحاظ دارا بودن آثار غنی آن مورد آنالیز قرار دهیم، باید اعتراف کنیم که این کشور پر است از موزه های بسیار زیاد که برخی از آن ها که تعدادشان هم کم نیست در زمره موزه های بسیار پر هوادار و غنی نه تنها در کشور چین بلکه در قاره آسیا و جهان هستند. یکی از همین موزه های غنی، موزه شانگهای در چین است. این موزه که در واقع نشان دهنده هنرهای مردم در چین باستان و تولیدات آنان است، یکی از پربازدیدترین موزه های این کشور در تور چین است.

خیلی از کارشناسانی که در زمینه موزه ها فعالیت می نمایند، درباره این موزه می گویند که موزه شانگهای در چین در حد و سطح بالایی از کلاس جهانی قرار گرفته است. این موزه یکی از بزرگ ترین مجموعه هایی است که بهترین مجموعه های هنرهای تاریخی مردم چین را از زمان باستان تا به حال را در خود نگهداری نموده و به نمایش عموم نیز می گذارد. جدای از این که ساختمان این موزه در چه زمانی ساخته شده است، در سال 1952 میلادی به عنوان یک موزه درب های خود را به روی مردم گشود.

با این که موزه شانگهای از نزدیک به 70 سال پیش تا به الان در مکان باشگاه اسپریس قرار گرفته بوده اما، دقیقا 40 سال بعد از بازگشایی آن به عنوان موزه شانگهای یعنی در سال 1992 میلادی، قرار بر آن شد که مکان این موزه به جایی منتقل شود که زمین آن توسط روسای دولت وقت شانگهای به آن ها اهدا شده بود. پس از این که این زمین را برای ساخت موزه اختصاصی به مسئولان موزه شانگهای در چین هدیه دادند، دقیقا 1 سال بعد یعنی در سال 1993 عملیات ساخت و ساز ساختمان این موزه شروع شد و در 3 سال بعد یعنی در تاریخ 12 اکتبر سال 1996 میلادی ساخت و ساز این موزه به خاتمه رسید و چندی بعد هم پس از انتقال وسایل این موزه به بهره برداری کامل رسید.

موزه شانگهای در چین به عنوان موزه هنرهای مردم چین باستان یکی از غنی ترین مجموعه هایی است که هم از نظر وسایل نمایش داده شده و هم از نظر ساختمان و محل موزه در جهان وجود دارد. ساختمان فعلی این موزه در ساختمانی به مساحتی نزدیک به 40 هزار متر مربع قرار گرفته است و ساختمانی با ارتفاع 30 متری را دارا می باشد.

اگر ساختمان موزه شانگهای در چین را ببینید فکر می کنید که یک از طراحان قدیمی و صاحب نام در چین و یا کشورهای آسیای شرقی ساخته شده است اما نکته جالب درباره این ساختمان این است که کاملا توسط یکی از معماران و ساختمان سازان محلی در شانگهای ساخته شده است! با این حال به نظر می رسد که این معمار ساده محلی، ادراک و تصور خوبی از ساختمانی که باید تحویل می داده، داشته است زیرا؛ این ساختمان به خوبی تصویر بصری و ذهنی درستی را از مردم چین و فرهنگ باستانی آن ها به دست می دهد.

شکل ساختمان موزه به شکل یک پایه مربعی شکل و یک صفحه گرد است که تمثیلی از زمین مربعی و آسمان دایره ای از دیدگاه چینی ها است. در موزه شانگهای نزدیک به 120 هزار اثر تاریخی که همگی متعلق به مردم چین از دوران باستان و دیگر دوره های تاریخی این ملت است، به نمایش گذاشته می شود. این آثار بیشتر از مهر و موم های تاریخی چینی ها، اوراق حاوی خوشنویسی های چینی، مسکوکات و فلزهای با ارزش چینی در دوره های تاریخی مختلف، ظروف مختلفی از جنس مفرغ، سرامیک، آهن، سفال و دیگر عناصر جامد، مبلمان سنتی و قدیم، نقاشی های تاریخی که توسط چینی ها کشیده شده و دیگر آثاری از این قبیل می باشد.

البته در موزه شانگهای در چین تنها شامل این آثار نمی شود بلکه در بین آن ها می توان به تالار نمایش هنرهای خارجی و اقلیت ها نیز اشاره کرد. در حالت کلی موزه شانگهای دارای 11 تالار گالری و 3 گالری متفرقه است. به هر حال مهم ترین گالری های این موزه که بازدید از آن ها به هر کسی که به این شهر سفر می نمایند، بازدید از گالری های: هنر و صنایع دستی اقلیت های چینی، گالری برنز چین باستان، گالری سکه شناسی در زمان چین باستان، گالری سرامیک، گالری مبلمان چینی در سلسه چینگ و مینگ، گالری یشم های ساخت چین، گالری اختصاصی مهر و موم، گالری شکه شناسی، گالری مجسمه سازی و گالری نقاشی است.

برای رفت به این موزه باید به خیابان رنمین و شماره 201 بروید و از آن جا به میدان مردم و محله هانگپوی بروید.

آدرس: 201 Renmin Ave, Ren Min Guang Chang, Huangpu Qu, China, 200003

دانستنی هایی درباره موزه هنرهای مردم چین باستان، موزه شانگهای در چین

  • این موزه یکی از غنی ترین و کامل ترین مجموعه هایی است که در آن اشیائی به نمایش گذاشته شده است که نمایانگر خرد و دانش مردم در زمان باستان و دوره های تاریخی آن می باشد.
  • موزه شانگهای در چین یکی از پر بازدیدترین موزه های این کشور است که تورنمنت های مهم تاریخی و باستان شناسانه بسیاری در آن برگزار می شود.
  • بسیاری از توریست هایی که به سمت شانگهای پرواز دارند، اول به سراغ بازدید از این موزه می روند.
  • یکی از مشهورترین آثار موجود در این موزه، آینه شفاف برنزی از زمان سلسله هان است.
  • یکی از الگوهای ساخت ساختمان موزه شانگهای در چین برای نشان دادن هنرهای مردم چین باستان، یک مجموعه برنزی چینی به نام دینگ است. دینگ هم توسط معماران محلی طراحی شده و هم اکنون در همین موزه به نمایش گذاشته شده است.
  • در واقع دینگ (Da Ke ding) طرحی اصلی ساختمان بود که امروزه به عنوان یک جاذبه این موزه خودش در معرض نمایش عمومی است.
  • برای ساخت و تجهیز ساختمان موزه شانگهای در چین با بارها اضافه کردن و شارژ کردن بودجه در نهایت 140 میلیئن یوآن چینی هزینه شد.
  • در ابتدا این موزه به عنوان انجمن سلطنتی آسیایی و بخش هایی از آن نیز به عنوان موزه موسسات خارجی با نمایش آثار متعلق به اقلیت ها، فعالیت می نمود.

منبع: shanghaimuseum.net

منبع: الی گشت
انتشار: 29 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 907

به "آشنایی با موزه شانگهای چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با موزه شانگهای چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید