افزایش تمایل مهاجران برای خرید آپارتمان در تهران

به گزارش جعبه مهر، سرمایه گذاری در بازار املاک تهران، یافتن شغل و فرار از ریزگرد ها اصلی ترین انگیزه های مهاجرت از شهر های جنوبی و مرکزی به مرکز محسوب می گردد که بنا به گفته واسطه های ملکی در یکی دو سال اخیر شدت گرفته است؛ طبق آمار سامانه های ملکی بیشترین تقاضا برای خرید آپارتمان به وسیله ساکنان غیربومی به ترتیب مربوط به استان های لرستان، مازندران، البرز، خوزستان، اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی است.

افزایش تمایل مهاجران برای خرید آپارتمان در تهران

به گزارش ایسنا، افزایش مهاجرت ناشی از دو علت عمده کمبود آب و پدیده گرد و غبار شهر های مرکزی و جنوبی ایران به محدوده شهری تهران و البرز و شمال کشور به وسیله ساکنان شهر های مبدأ و مقصد تایید می گردد. با اینکه آمار نفوس و مسکن سال 1400 هنوز ارایه نشده سرشماری سال 1395 پدیده مهاجرت از نوار جنوبی و مرکز ایران به سمت شمال کشور را نشان می دهد. بین سال های 90 تا 95 شهر های کرج، اصفهان، مشهد، اراک، اهواز، قم، کرمانشاه، شیراز، تبریز و اسلامشهر به ترتیب 10 شهر مهاجر فرست به تهران بوده اند.

ساکنان منطقه ها مرکزی و جنوبی متقاضی خرید ملک در تهران

در سال های پس از 1395 افزایش محسوس تقاضا برای خرید مسکن در تهران از سوی ساکنان شهر های مرکزی کشور بر اساس گزارش های میدانی و داده های سامانه های ملکی تایید می گردد.

اطلاعات تیرماه 1400 سامانه کیلید حاکی از آن است که جست وجو برای خرید خانه در تهران از مبدأ استان البرز 48 درصد، مازندران 34 درصد، کرمان 32 درصد، گیلان 22 درصد، اصفهان 17 درصد، خوزستان 15 درصد، آذربایجان شرقی 14 درصد، فارس 10 درصد و خراسان رضوی 9 درصد است. این آمار بر اساس شاخص 100 درصدی جست وجوی کاربران ساکن در تهران ارایه شده است.

با هدف خرید آپارتمان در تهران هم بجز کاربران ساکن در مرکز، رتبه های دوم تا نهم جست وجو های اینترنتی به ترتیب مربوط به استان های لرستان، مازندران، البرز، خوزستان، اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی بوده است. جست وجو برای اجاره آپارتمان در تهران هم بجز ساکنان مرکز، استان های مازندران، مرکزی، البرز، گیلان، همدان، کرمانشاه، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان و قم را در رتبه های دوم تا دهم قرار می دهد.

مهاجرت منفی در تبریز، اصفهان، قزوین و خرم آباد

بین سال های 90 تا 95 تعداد 404 هزار و 996 نفر به تهران مهاجرت نموده و 369 هزار و 288 نفر زندگی در مرکز را رها نموده اند. شهر های کرج، اصفهان، مشهد، اراک، اهواز، قم، کرمانشاه، شیراز، تبریز و اسلامشهر به ترتیب 10 شهر مهاجرفرست به تهران بوده اند.

از سوی دیگر در بین مراکز استان های کشور شهر های تبریز، اصفهان، قزوین، خرم آباد، اراک، اهواز، زاهدان، تهران، ساری و بجنورد (با همین ترتیب) دارای خالص مهاجرت داخلی منفی بوده اند. در این شهر ها برایند جریان های مهاجرت داخلی در جهت کاهش جمعیت این شهر ها عمل نموده است.

سالمندان به قصد سرمایه گذاری و جوانان با هدف کار به تهران می آید

ارزش افزوده ملک در تهران از دلایل تمایل برای سرمایه گذاری در این شهر است. یکی از مشاوران املاک غرب تهران می گوید که حدود 10 درصد مشتریانی که برای خرید به ما مراجعه می نمایند افراد میانسال به بالا از شهرستان هستند. جوانان هم برای اجاره پیش ما می آیند و هدف اصلی آن ها از مهاجرت یافتن شغل است؛ چون به هر حال در تهران کار بیشتر از شهرستان پیدا می گردد.

جمعیت روز تهران 3.4 میلیون نفر بیشتر از شب است

زندگی در اطراف و کار در داخل تهران؛ این گزینه ای است که بسیاری از جوانان شهرستانی مجبور به انتخاب آن می شوند. پیروز حناچی ـ شهردار تهران ـ می گوید: تهران شب ها هشت میلیون و 600 هزار نفر و در روز 12 میلیون نفر جمعیت دارد.

پراکندگی مهاجران در مجموعه شهری تهران و کرج هم تا حدودی به جهت شهر مبدأ مربوط می گردد. به طور مثال بنا به گفته مشاوران املاک شهر تازه پردیس بیشتر ساکنان این شهر از استان های تهران، مازندران و گلستان هستند. هرچند از اقشار لر و ترک هم در این شهر وجود دارد. امسال آپارتمان اجاره ای در پردیس پیدا نمی گردد. این جمله را آقای غدیری ـ یکی از مشاوران املاک پردیس ـ بیان و اظهار می نماید: به تدریج با تکمیل شدن واحد های مسکن مهر، امسال خانواده های بسیاری که در تهران مستاجر بوده اند به پردیس آمده اند. البته بیشتر این افراد مالک واحد های مسکونی مهر هستند.

بیشتر مهاجران به کرج و حومه را هم ترک ها و تا حدودی کرد ها تشکیل می دهند. نکته قابل توجه افزایش بیش از سه برابری جمعیت شهر تازه هشتگرد طی پنج سال اخیر بوده است. بر اساس سرشماری سال 1395 جمعیت هشتگرد حدود 32 هزار نفر بوده که در حال حاضر طبق انشعابات آبفا جمعیت این شهر به حدود 100 هزار نفر رسیده است.

واسطه های ملکی می گویند با توجه به پایین بودن قیمت آپارتمان در هشتگرد نسبت به کرج، تقاضا برای سکونت در این شهر افزایش یافته و حتی در امسال مهاجرت هایی از کرج به هشتگرد انجام شده است.

کیانی ـ از مشاوران املاک قدیمی شهر هشتگرد ـ بیان می نماید: از حدود 10 سال قبل به دلایلی مثل نبود شغل، خشکسالی، کمبود آب و مساله ریزگرد ها فرایند مهاجرت خانواده ها از شهر های جنوبی به مقصد کرج و اطراف آغاز شده و به نظر می رسد در سال های اخیر شدت گرفته است.

فرشید پورحاجت ـ رییس انجمن انبوه سازان استان خوزستان ـ با بیان اینکه شرایط نامناسب اقلیمی و معیشتی باعث مهاجرت گسترده از شهر های جنوبی شده است می گوید: در جنوب کشور با سلسله معضلات به هم پیوسته ای همانند بحران محیط زیست، بیکاری جوانان، ورشکستگی صنایع عظیم، نابودی تالابها، احداث سد های بی رویه و پدیده ریزگرد ها مواجهیم. این در حالی است که خوزستان، سرزمین آب است و فرصت های مالی بسیاری در سواحل جنوب کشور، نهفته و بلااستفاده رها شده است.

وی بیان می نماید: سواحل مکران تقریبا خالی از سکنه شده است. یکی از دلایل این است که دولت و به طور معین وزارت راه و شهرسازی، برنامه خاصی موضوع در بحث آمایش سرزمین و پراکنش جمعیتی نداشته اند. این عدم برنامه ریزی به شکل عدم تعادل در فرصت های مالی بین شمال و جنوب کشور بروز نموده و کفه ترازوی توزیع ثروت به نفع تهران و شمال کشور سنگینی می نماید. در حالی که اگر تاریخ را مرور کنیم خوزستان منشأ توسعه مالی در ایران بوده است.

پورجاجت، مهاجرت را اولویت زندگی بسیاری از مردم جنوب کشور می داند و معتقد است: در منطقه ها جنوبی کشور مثل اهواز، بندرعباس و زاهدان با بحران حاشیه نشینی مواجهیم که بسیار متفاوت با حاشیه نشینی در تهران است. بسیاری از مردم توان خرید یا اجاره مسکن در اهواز را ندارند و به حاشیه پرتاب می شوند. هیچکس دلش نمی خواهد از خانه و کاشانه خود دست بکشد، اما این راه محتوم، پیش روی بسیاری از خانواده های جنوب کشور واقع شده است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10621

به "افزایش تمایل مهاجران برای خرید آپارتمان در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تمایل مهاجران برای خرید آپارتمان در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید