تحلیل ها و چشم اندازهای باستان شناسی همواره پویا است

به گزارش جعبه مهر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تحلیل ها و چشم انداز های باستان شناسی همواره پویا است و به همین دلیل انتشار اطلاعات مهم است.

تحلیل ها و چشم اندازهای باستان شناسی همواره پویا است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، امروز سه شنبه 14 اسفند 97 در شانزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران که در محل موزه ملی و با حضور دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار گردید گفت: برگزاری نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستان شناسی ایران اهمیت زیادی دارد و ما انتظار داریم که متخصصان پژوهش هنر تاریخ هنر ایران را با توجه به دستاورد هایی که در این نمایشگاه وجود دارد، بازبینی و به روز رسانی نمایند. ما کوشش می کنیم بخشی از تابلو های شهری را به این نمایشگاه اختصاص بدهیم.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه چهل سال باستان شناسی ایران گفت: اشیایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند، جدید هستند و مخاطبان آن مردم عادی و متخصصان سایر حوزه ها هستند.

طالبیان ادامه داد: در این میان احتیاج است تا متخصصان پژوهش هنر در حوزه تاریخ این سرزمین ورود نمایند و کتاب های پژوهشی را براساس یافته های جدید تدوین نمایند. این در حالی است که کتاب های ما در حال حاضر براساس یافته های 50 سال گذشته نوشته شده و باید به روزرسانی گردد.

او اعلام کرد: تفسیرها و تحلیل ها باید بازنویسی شوند و باستان شناسان باید باستا شناسی داخل موزه ها را نیز انجام دهند. کوشش داریم تا یافته های جدید جمع آوری گردد از این رو در نمایشگاه حاضر آثاری از دوره پارینه سنگی، نوسنگی، جیرفت، گرگان، یزد، شروع دوره ایلام، تپه ازبکی، شهر سوخته، کاوش های خراسان شمالی، سلطانیه و... را به نمایش گذاشته ایم.

بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به شگفتی های بسیار که در حوزه باستان شناسی به دست آمده است، گفت: این گردهمایی بازنمود کارها و فعالیت های ما طی دو سال گذشته است. اقداماتی که بخشی توسط باستان شناسان داخلی و خارجی و بخشی از آن توسط پژوهشگران آزاد اجرا شده است. این پژوهش ها طیف وسیعی را دربرمی گیرد که خروجی آن تبدیل به گزارشات مکتوب شده است. انتظار داریم تا برای سال های بعد این مهم بیشتر گردد.

او ادامه داد: نتایج کاوش هایی که در بدترین شرایط آب و هوایی رقم خورده اند را به آنالیز گذاشته ایم. در این میان محوطه چگال سفلی و جیرفت در صندلی سیر تحولی مدنی و ایجاد تمدن در دنیا را تایید نموده است. در این میان آقای مونسان دستور اکید داده است تا مطالعات و کاوش های باستان شناسی در جیرفت از سر گرفته گردد.

عمرانی اعلام کرد: پیوست تخصصی میراث فرهنگی برای پروژه های بزرگ و مهم و دستگاه در سطوح ملی و منطقه ای الزام شده که علاوه بر پیوست محیط زیستی، پیوست میراث فرهنگی نیز درنظر گرفته گردد.

او با تاکید بر آنکه بخش اعظم طرح های توسعه بر موضوع مردم شناسی، زبان شناسی و میراث ناملموس تاکید دارند، گفت: باید در آنالیز محوطه ها و توسعه ای که در جریان است، توجه ویژه ای اعمال کنیم چراکه تمام این بخش ها در حیطه میراث ناملموس قرار می گیرد و این مردم هستند که از آن مرتفع می شوند. موضوع ایران فرهنگی است و باتوجه به وسعتی دارد احتیاجمند مشارکت های جدی با کشورهای همسایه هستیم. در این میان درصدد امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه میراث گردشگری و موسسات آموزشی هستیم تا بتوانیم آموزش را در این حوزه ارتقا دهیم.

به گفته سرپرست پژوهشگاه میراث و گردشگری، سال آینده سال بازنگری، بازاندیشی در احتیاجهای پژوهشی و اهداف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1239

به "تحلیل ها و چشم اندازهای باستان شناسی همواره پویا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل ها و چشم اندازهای باستان شناسی همواره پویا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید