خانه گران می گردد؟

به گزارش جعبه مهر، اتحادیه مشاوران املاک کشور اعلام نموده که معاملات مسکن در اسفند 98 حدود 40 درصد کاهش داشته است و بسیاری از فروشندگان از ترس جهش قیمت ها در سال 99 فایل خانه شان را پس گرفته و از فروش ملک شان منصرف شده اند. این موضوع یعنی کاهش عرضه مسکن در حالی رخ می دهد که قیمت اوراق وام مسکن افزایشی بوده و به کانال 60 هزار تومان نزدیک شده است. حالا رفتار بازار مسکن در سال 99 برای بسیاری از ایرانی ها پرسش برانگیز شده و آنها را در انجام معاملات شان مردد نموده است.

خانه گران می گردد؟

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

برای رسیدن به چشم اندازی از بازار مسکن در دو ماه ابتدای سال، رفتار بازار را در پنج سال گذشته آنالیز نموده ایم.

گزارش های بانک مرکزی از بازار مسکن نشان می دهد که میانگین قیمت مسکن در فروردین 94 نسبت به اسفند ماه کاهشی شده و به 3 میلیون و 820 هزار تومان رسید. این در حالی است که متوسط قیمت ملک در اردیبهشت ماه این سال به متری 4 میلیون و 80 هزار تومان افزایش داشت.

در فروردین 95 متوسط قیمت ملک گرچه نسبت به اسفند سال گذشته افزایشی بوده است اما قیمت آن تقریبا مشابه فروردین و اردیبهشت سال گذشته بوده است. در فروردین 95 قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران سه میلیون و 900 هزار تومان بوده و در اردیبهشت به 4 میلیون و 10 هزار تومان رسیده است.

آنالیز بازار مسکن در سال 96 هم حاکی از آن است که در فرودین ماه این سال، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده به وسیله بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 4 میلیون و 370 هزار تومان بوده و در اردیبهشت ماه به 4 میلیون و 500 هزار تومان افزایش داشته است.

همچنین گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در اولین ماه بهار سال 97 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 5 میلیون و 335 هزار تومان رسیده است و در اردیبهشت به 5 میلیون و 984 هزار تومان افزایش داشته است.

در فروردین 98 هم میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در پایتخت به 11 میلیون و 269 هزار تومان جهش داشته و در اردیبهشت به 12 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

آنالیز رفتار بازار مسکن در 5 سال گذشته نشان می دهد که رکود حاکم بر بازار سالهای 94، 95 و 96 موجب شده است که قیمت ملک در کانال 3 تا 4 میلیون تومان نوسان کند. البته شرایط سایر بازارها در این سه سال کمابیش به همین منوال بوده است و قیمت دلار و طلا ثبات نسبی داشته است.

در سال 97 اما با جهش قیمت دلار بازار مسکن هم جهش قیمت را تجربه کرد. در سال 98 جهش قیمت ملک با شتاب بیشتری دنبال شده است و میانگین قیمت ملک در ماه فروردین و اردیبهشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود دو برابر رسیده است.

بنابراین با توجه به افزایشی بودن قیمت در سایر بازارهای سال 98 و همچنین افزایش قیمت ملک در ماه های فروردین و اردیبهشت انتظار می رود که قیمت مسکن در دو ماه ابتدای سال 99 هم افزایشی باشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4711

به "خانه گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید