سندرم انگشت پای آبی چیست؟

به گزارش جعبه مهر، سندرم انگشت آبی عارضه ای است که بر اثر انسداد رگ های خونی کوچک پا ایجاد می شود.

سندرم انگشت پای آبی چیست؟

به گزارش ، سندرم انگشت آبی باعث کاهش جریان خون در بافت شده و با نام ایسکمی شناخته می شود.

بر اثر این بیماری، ممکن است انگشتان پا رنگ آبی به خود بگیرند. این تغییر رنگ اغلب شبیه به نخ هایی است که در زیر پوست قرار دارند. ممکن است یک یا چند انگشت پا تحت تاثیر قرار بگیرند و همچنین ممکن است در قسمت بالاتر از پا رخ دهد.

سندرم انگشت پای آبی ممکن است دردناک باشد و در صورت عدم درمان، پوست ترک برداشته و زخم ایجاد شود. اغلب این بیماری با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

چندین عامل از جمله افزایش سطح کلسترول، دیابت نوع دو و فشار خون بالا منجر به تجمع پلاک در عروق می شود. تکه های ریزی از بقایای این پلاک ها می تواند از طریق گردش خون جابجا شده و باعث انسداد در اندام تحتانی شوند. همچنین این عارضه با دیگر مسائل قلبی یا جراحی همراه است که منجر به تشکیل لخته های خون در رگ ها می شود. تکه های این لخته ها هم می توانند از هم جدا شده و مجدد باعث انسداد شود.

  • اگر پوستتان به این رنگ درآمد سکته قلبی در چند قدمی شماست!

همچنین ممکن است این عارضه با تعدادی بیماری نادر سیستم ایمنی که باعث لخته شدن خون می شوند، مرتبط باشد یا یک عارضه جانبی مربوط به مصرف دارو های خاص از جمله وارفارین باشد، گرچه این موارد نادر است.

درصورتیکه شرایط بیماری تشدید شود و بافت برای مدت قابل توجهی از اکسیژن بی بهره باشد، آسیب جبران ناپذیری ایجاد می شود و می تواند به گانگرن (قانقاریا) یا سیاه مردگی منجر شود.

منبع:ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10867

به "سندرم انگشت پای آبی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرم انگشت پای آبی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید