شهریاری: AFC هیچ شفاف سازی در مورد حذف ایران نکرده است

به گزارش جعبه مهر، تهران (پانا) - به دنبال اتفاق حیرت انگیز حذف تیم ملی فوتبال ساحلی ایران از جام جهانی 2021 روسیه و انتخاب بحرین به عنوان میزبان مسابقات متمرکز انتخابی جام جهانی فوتبال پریا شهریاری، رئیس کمیته فوتبال ساحلی در برنامه سلام صبح بخیر حضور یافت و در مورد این اتفاقات توضیحاتی ارائه داد.

شهریاری: AFC هیچ شفاف سازی در مورد حذف ایران نکرده است

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، پریا شهریاری، رئیس کمیته فوتبال ساحلی ابتدا در پاسخ به سوال مجری درباره مکانیزم تعیین رنکینگ تیم ها گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا رنکینگی در مورد تیم های ساحلی منتشر نمی نماید و به صورت رسمی سازمان جهانی فوتبال ساحلی رنکینگ تیمها را اعلام می نماید. بر اساس اعلام سازمان جهانی فوتبال ساحلی، تیم ملی فوتبال ساحلی ایران هفتم جهان است و در آسیا در رده دوم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در اروپا هر سال رقابتهای مختلفی برگزار می گردد و بر اساس آن تیم ها مورد ارزیبای قرار می گیرند و رنکینگ تعیین می گردد. اما در آسیا به این صورت نیست و AFC هر دو سال یکبار رقابتهای مقدماتی جام جهانی را برگزار می نماید.

شهریاری درباره نقش مهدی تاج ناسی رئیس و رئیس مسابقات فوتسال و فگتبال ساحلی AFC در این اتفاق عجیب علیه فوتبال ساحلی ایران گفت: قرار بود در اسفند ماه 1399 مسابقات جام جهانی برگزار گردد که کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه ای (2بار) مسابقات را به تعویق انداخت و در نهایت نامه ای را در یافت کردیم که AFC خودش تصمیم گیری می نماید کدام تیم های برای جام جهانی 2021 حضور خواهند داشت. سریعا نامه ای را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال و سوال کردیم نحوه انتخاب تیم ها از سوی شما چیست و درخواست شفاف سازی داشتیم. متاسفانه تا الان هیچ پاسخی از سوی AFCدریافت نکردیم و قرار شد تا این موضوع در کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی آسیا آنالیز گردد.

شهریاری افزود: با تماس هایی که با مهدی تاج و دیگر دوستان در کمیته فوتبال ساحلی و فوتسال آسیا داشتیم، اعلام کردند بر اساس دو معیار آنالیز صورت می گیرد تا کدام تیمها در جام جهانی روسیه حضور داشته باشند. گزینه اول بر اساس آخرین نتایج مسابقات که در سال 2019 (ما نتیجه نگرفتیم) بود. گزینه دوم بر اساس نتایج تیم های ملی که درمسابقات سال 2015(ایران مقام سوم را کسب کرد) ، در سال 2017 (ایران مقام قهرمانی را کسب کرد)و در سال 2019 (ایران مقام ششم را کسب کرد) به دست آوردند ، آنالیز می شوند.

رئیس کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال در ادامه اضافه نمود: تا جایی که با کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی در تماس بودیم، از ابتدا به ما گفتند ایران جزء تیم های صعود نماینده است اگر بر اساس گزینه دو، انتخاب صورت بگیرد. جمع امتیازات تیم ها را آنالیز کردند تا تعیین گردد که بر اساس رنکینگ منتشر شده هر دوره از مسابقات که در وب سایت AFC وجود دارد، روی کاغذ تیم ژاپن اول ، تیم ایران دوم و عمان سوم هستند و جواز حضور در بازیهای جام جهانی را کسب می نمایند اما با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا ژاپن، امارات و عمان راهی این مسابقات خواهند شد. پس از پیگیری متوجه شدیم اعضای کمیته نیز در جریان این انتخاب نیستند.

وی اضافه نمود: متاسفانهAFC از ابتدا در این خصوص هیچ شفاف سازی نکرد. بلافاصله با فدراسیون جهانی فوتبال تماس گرفته و با مسئول بخش فوتبال ساحلی صحبت کردم که متاسفانه هیچ اطلاعاتی در این خصوص نداشتند. چیزی که در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا مشهود است همان رنکینگی است که در سایت AFC وجود دارد.

شهریاری درباره احتمال وجود تبانی علیه ایران برای اتخاذ این تصمیم هم گفت: نمی گردد گفت تبانی یا تخلف. ما در جلسات نبودیم و نمی دانیم چه بحث هایی در نشست مطرح شده است. فقط اعضا مرتبط با کمیته و کنفدراسیون فوتبا آسیا حضور دارند. شخصا چندین بار با مهدی تاج و دیگر دوستان در AFC صحبت کردم و اعلام کردند بر اساس رنکینگ وب سایت، تیم ایران طبق گزینه دو که اعلام کردند، صعود می نماید. اگر یک درصد ایران صعود نکند کمیته فوتسال و فگتبال ساحلی AFC توانایی این را دارد که مانند رقابتهای فوتسال شرط سومی بگذارد و درخواست برگزاری پلی آف کند. در واقع تیم هایی که رنکینگ شان نزدیک به هم است با یکدیگر مسابقه بدهند تا تکلیف تیم حاضر در مسابقات تعیین گردد.کاری که در فوتسال صورت گرفت و گزینه 3 را گذاشته و برگزاری مسابقه پلی آف در دستور کاریشان است که به نظرم عادلانه ترین گزینه ای است که در نظر گرفته شده است.

مجری برنامه در ادامه در مورد اینکه عمان مثلا در یک تورنمنت در سال 2015 اول شده و در رنکینگ قرار گرفته است و یا در سال 2017 عمان دهم شده بود ودر رنکینگ هفتم اعلام شده، تیم امارات در کدام تورنمنت نتیجه نگرفته که امتیاز بیشتر به آن دادند و این موضوع همچنان مبهم است، از رئیس کمیته فوتبال ساحلی شرح خواست که شهریاری در این باره گفت: این موضوعی است که همه جامعه فوتبال ساحلی این ابهام را داشته و جالب است که مسئولین این بخش در کنفدراسیون فوتبال آسیا (مهدی تاج، رئیس کمیته فوتبال ساحلی و فوتسال) و دوستانی که در این مدت در ارتباط بودیم، این ابهام را دارند. آنها اعلام کردند قطعا ایران صعود می نماید و اکنون تعیین نیست بر اساس و چه معیاری این انتخاب رخ داده است. تیم حقوقی برای موضوع بحرین پیگیری می نماید در این پرونده هم ورود پیدا نموده اند و نامه خوبی برای آسیا ارسال کردیم و نزدیک به 6 ماه فرصت داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاج به فدراسیون اعلام نموده بود که ایران سهمیه را گرفته است؟ در ادامه شرح داد: بعد از جلسه با ایشان صحبت کردم و چیزی که در کاغذ وجود داشت قطعا می گفتند تیم صعود نماینده به جام جهانی ایران است و از گزینه دوم حمایت کردند.باید شفاف سازی می شد که رنکینگ برچه اساسی است. طی صحبتهایی که با تاج داشتیم و همچنین در محاسباتی که انجام شد، ایران قطعا حضور دارد. تاج هم از تصمیم گرفته شده خیلی متعجب بود. احساس می کنم در جلسات هم این شفاف سازی نشده، تاج گفت که پیگیر این موضوع است. حتی گفت نامه ای تهیه کنید و به ما هم مشورتی دادند. از او خواستیم با توجه به اینکه نایب رئیس AFC هم است و می دانم می تواند یاری زیادی کند تا حق ایران را زنده کنیم. این قول را به ما داد که پیگیری کند. در جلسه هم حضور داشتم. این ابهام برای همه ما وجود دارد که چطور این رخ داد.تمام اسناد و مدارک فرستاده شده و پاسخی هنوز از سوی AFC دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارتباطات بین المللی خوبی داریم، وقتی این خبر منتشر شد سرمربیان تیم های ملی جهان به من ایمیل زدند و از این موضوع شوکه شدند که چرا ایران در این مسابقات حضور ندارد. چرا که ایران یکی از تیم های قدرتمند در ساحلی است. تیمی که سال گذشته در بازیهای جهانی المپیک که در قطر برگزار گردید، سوم جهان شد و چند ماه در مسابقات بین قاره ای قهرمان شد. در این هشت سال تورنمنت های بین المللی حضور داشتیم و در مسابقات آسیایی تایلند پیروز نبودیم و این امر به دلیل لغو اردوها تیم ملی بود و تیم ملی بدون هیچ مسابقه محبت آمیز ای راهی بازیهای آسیایی شد. کادر تیم ملی ساحلی در این هشت سال باعث شادی مردم شد.

شهریاری در انتها گفت: انصاف نیست و من همواره به تیم ساحلی افتخار کردم . چرا که در جهان از اعتبار بالایی برخوردار است. از کادر فنی تشکر می کنم.

شرکت دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10015

به "شهریاری: AFC هیچ شفاف سازی در مورد حذف ایران نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهریاری: AFC هیچ شفاف سازی در مورد حذف ایران نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید