شهر لیون؛ پایتخت گردشگری هوشمند سال 2019

به گزارش جعبه مهر، پایتخت گردشگری هوشمند سال 2019 شهرهای لیون و هلسینکی

لیون، سومین شهر عظیم کشور فرانسه است که در شرق این کشور واقع شده است. این شهر از طریق دو رود عظیم یعنی رون و سون و همچنین تپه های La Croix-Rousse و Fourvière به دو ناحیه متفاوت تقسیم شده است. جاذبه های گردشگری به ثبت رسیده در یونسکو و همچنین مراکز تفریحی در این شهر به اندازه ای جذاب است که هر گردشگری دوست دارد حداقل یکبار هم شده به آن سفر کند. اما نکته جالب درباره این شهر آن است که در سال 2019 به عنوان اولین پایتخت گردشگری اروپا انتخاب شده است و اما دلایل انتخاب این شهر و سایر شهرها در رتبه دوم و سوم چیست؟ ما هم مانند شما به دنبال این سوال رفتیم و اطلاعاتی را در ادامه این مطلب خبری از مجله خبری خبرنگاران آوردیم. در صورتی که شما هم مایل هستید بدانید دلایل انتخاب این شهرهای به عنوان پایتخت گردشگری هوشمند سال 2019 چه چیزهایی بوده اند با ما در ادامه همراه باشید.

شهر لیون؛ پایتخت گردشگری هوشمند سال 2019

همانطور که در بالا اشاره نمودیم، شهر لیون به عنوان اولین پایتخت هوشمند گردشگری در سال 2019 انتخاب شده و این انتخاب خود دلایل خاص خودش را داشته است. انتخاب شهر لیون فرانسه در بین 38 شهر شرکت نماینده در این رقابت بوده و شهر دومی که توانسته این عنوان را برای خود کسب کند شهر هلسینکی فنلاند است. همانطور که می دانید توسعه گردشگری در سال های اخیر در اروپا رو به پیشرفت بوده است و توانسته در این زمینه به موقعیت چشمگیری دست یابد. اولین رقابت برای انتخاب پایتخت گردشگری هوشمند اروپا در سال 2018 برگزار گردید، در این رقابت شهرهای اروپایی بسیاری از سراسر دنیا شرکت کردند. اکنون نتیجه این رقابت جذاب معین شده است. شاخصه ها برای انتخاب شدن پایتخت گردشگری، مواردی چون اهمیت قائل شدن برای محیط زیست، رفاه ساکنان محلی و رعایت توسعه پایدار بوده است.

با توجه به موقعیت و شرایط مناسبی که اروپا برای گردشگری دارا می باشد، این منطقه باید آخرین تحولات در این زمینه را به منظور حفظ موقعیت خود در نظر داشته باشد و بر اساس آنها برنامه ریزی های خود را انجام دهد. در سال های اخیر، گردشگری در اروپا به خوبی توسعه یافته است و بر اساس گزارش کمسیون اروپا، این حوزه یکی از عظیمترین منابع فراوری ناخالص ملی (حدود 10 درصد) است.

با توجه به آنچه که در بالا گفتیم، رقابت شدیدی بین 38 شهر که دارای جمعیتی بیش از 10 هزار نفر بودند نیز برگزار گردید و در این رقابت شهر لیون از فرانسه در رتبه اول و در رتبه دوم شهر هلسینکی از فنلاند توانست به عنوان شهرهای برگزیده سال 2019 انتخاب شوند. در این شهرها عملکرد بهتری در امور مربوط به دیجیتال سازی، میراث فرهنگی و خلاقیت مشاهده شده است. از جمله مهمترین موردی که می توان به آن اشاره نمود این است که، این شهرها برای نشان دادن بهترین نمونه های مقصد گردشگری به منظور توسعه گردشگری پایدار و هوشمند توانستند جوایزی را در هفت نوامبر 2018 در بروکسل به نفرات برتر خود اهدا نمایند.

این پایتخت ها (هلسینکی در فنلاند و لیون در فرانسه) می توانند با به اشتراک گذاشتن ایده های خود با سایر شهرهای اروپایی درباره گردشگری هوشمند، سبب شوند تا دیگر شهرهای دنیا در زمینه های گردشگری و هوشمندسازی شهری خودشان نیز پیشرفت نمایند و الهام بخش آن ها باشند. هدف از انتخاب این پایتخت ، ایجاد چارچوبی برای تبادل بهترین شیوه های گردشگری در میان شهرهای اروپایی است. این چارچوب شامل الگوبرداری از یکدیگر و شبکه سازی، ایجاد فرصت های همکاری و نیز به انجام رساندن مشارکت های جدید است که منجر به تقویت پایداری و رقابت آن ها به عنوان مقاصد گردشگری در عصر صنعتی جدید می گردد.

کمی درباره شهر لیون در فرانسه

شهر لیون در فرانسه از لحاظ جغرافیایی در خاور مرکزی فرانسه قرار گرفته است. این شهر، سومین شهر عظیم فرانسه، پس از پاریس و مارسی، محسوب می گردد. مساحت شهر لیون در کشور فرانسه نیز 48.87 کیلومترمربع می باشد. با توجه به شرایط جغرافیایی که شهر لیون دارد، دارای آب و هوای اقیانوسی و مدیترانه ای است. از همین رو هوایی گرم تر از سایر شهرهای کشور فرانسه دارد. میزان بارش باران هم در سال حدود 832 میلی متر است. اگر می خواهید به این شهر سفر کنید، بهترین زمان فصل بهار و اوایل فصل پاییز است. این شهر تابستان های گرم و خشک و زمستان های سردی دارد. البته در فصل بهار هم احتمال بارش های ناگهانی در این شهر وجود دارد، پس نباید فراموش کنید که لباس مناسب همراهتان داشته باشید.

لیون سال های قبل از میلاد مسیح برای اسکان تعدادی از مهاجران رومی که از شهر وین بیرون رانده شده بودند احداث شد. این شهر که در آن موقع لوگوندوم (Lugdunum) نام داشت بر روی تپه فورویر (Fourvière) در سرزمین گل، اروپای غربی امروزی، ساخته شد و در طی سه قرن به مهم ترین مرکز امپراتوری روم در منطقه تبدیل شد. به تدریج محدوده شهر به پایین تپه و حاشیه رود سُن گسترش یافت و جمعیت آن به حدود صد هزار نفر رسید. شهر لیون اکنون شهری پیشرفته، تجاری و گردشگری است و نقش مهمی در اقتصاد فرانسه دارد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: الی گشت
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5806

به "شهر لیون؛ پایتخت گردشگری هوشمند سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر لیون؛ پایتخت گردشگری هوشمند سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید