مجموعه های تاریخی تهران در نوروز به زانو درآمدند

به گزارش جعبه مهر، آمارهایی که رسمی نامیده می شوند، بازدید از سه مجموعه تاریخی نیاوران، سعدآباد و گلستان در تهران را در مجموع چیزی معادل 680 هزار نفر ثبت نموده اند؛ آمارهایی که فقط از میزان ورودی مسافران به فضاهای تاریخی خود حرف می زنند، نه نحوه مدیریت و کنترل این میزان بازدید برای حفاظت از فضاهای تاریخی.

مجموعه های تاریخی تهران در نوروز به زانو درآمدند

به گزارش خبرنگاران، در حالی مجموعه سعدآباد به تنهایی بار 510 هزار نفر بازدید کننده از این آمار شش رقمی را با خود یدک می کشد که کاخ گلستان آمار بازدیدهایش را بیش از 92 هزار و 844 نفر و مجموعه نیاوران شمار بازدیدکنندگانش را تا مرز 81 هزار نفر بالا کشانده است.

اما این همه ماجرای مجموعه های فرهنگی در تهران در نوروز نبود، مجموعه هایی که بر اساس آمارشان سال جاری ادعا داشتند که در جذب مسافران نوروزی در دور نخست سفرها پیروز تر از قبل عمل نموده اند، با این وجود در طول نوروز هیچ کدام حرفی از چگونگی مدیریت برای کنترل هجمه مسافران در این مجموعه های تاریخی و جلوگیری از هیچ گونه آسیب به زبان نیاوردند، اما مدیریت این تعداد مسافر یا گردشگر در پیک سفر خود یکی از مهمترین مواردی است که باید نسبت به آن برنامه ریزی و فرهنگ سازی مناسبی برای مسؤولان و مردمی که تازه حضور در فضاهای فرهنگی را در سبد خانواده خود قرار داده اند، انجام گردد.

بازدید روزانه کاخ های سبز و ملت روزانه سه هزار نفر بیشتر نبود

کیا پارسا، سعدآباد - سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد - درباره نوع مدیریتی که در این مجموعه بزرگ تاریخی در نوروز انجام داده است، به خبرنگاران می گوید: برای نخستین بار و به واسطه این شلوغی مجبور شدیم تا بازدید از بعضی فضاهای موزه ای را به صورت زمان دار اجرایی کنیم.

او با بیان این که هر روز در نوروز بیش از سه هزار نفر اجازه بازدید از کاخ سبز در سعدآباد را نداشتند، ادامه می دهد: از سوی دیگر متناسب با شلوغی های کاخ ملت نیز، محدودیت رفت و آمد برای این موزه به وجود آمد تا اجازه آسیب به بناهای تاریخی مجموعه داده نگردد.

وی با اشاره به کم بودن تعداد بازدیدکنندگان از دیگر فضاهای موزه ای در مجموعه سعدآباد به نسبت کاخ سبز، کاخ ملت و موزه پوشاک که به دلیل قدیمی نبودن فضا محدودیتی در تعداد بازدیدکنندگان وجود نداشت، ادامه می دهد: برای دیگر کاخ موزه ها، جهتهای موزه ای تعیین کردیم، تا با کنترل ورود و خروج اجازه آسیب به بناها داده نگردد.

به گفته پارسا در ورودی های مجموعه تابلویی با این مضمون نصب بوده که حداقل انتظار در صف برای بازدید از کاخ سبز و کاخ ملت دو تا سه ساعت است و از سوی دیگر متناسب با حجم فروش بلیت ورودی برای دو مجموعه، امکان کنسل شدن بازدیدهایشان وجود دارد.

او تاکید می نماید: متناسب با تعداد فروش بلیت و تا رسیدن به مرز 3 هزار نفر، فروش بلیت برای ن دو مجموعه به خاتمه می رسید.

پارسا با اشاره به این که در برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است بازدیدهای گروهی مردم به صورت جداگانه انجام گردد، بیان می نماید: یک لاین برای تورها و گروه های بازدید کننده از سعدآباد تعریف می گردد تا گروه ها در صفِ بازدیدکنندگان تک نفره نمانند، در واقع این از قوانین ایکوم است.

تعریف جهتی جدید برای حضور گردشگران در کاخ گلستان

مسعود نصرتی - مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان - در گفت وگو با خبرنگاران، حضور گردشگران فقط در یکی از روزهای بارانی نوروز را بیش از 6400 نفر از این مجموعه جهانی عنوان می نماید و می گوید: با توجه به نگرانی ها برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به بناهای تاریخی این مجموعه، سال جاری کوشش کردیم تا جهت گردشگری را از نگارخانه تعریف کنیم.

به گفته وی جهت تعریف شده به این صورت برنامه ریزی شده بود که بازدید از نگارخانه شروع و بعد از دیدن موزه مخصوص، تالار سلام، تالار آئینه، تالار عاج، موزه ظروف از تالار برلیان خارج می شوند.

او با تاکید بر این که این اقدام از فشار به بناهای این مجموعه تاریخی جلوگیری می نماید، ادامه می دهد: برای جلوگیری از تجمع در ورودی مجموعه نیزیک بلیت برای ضلع شمالی و همه بناهای تاریخی آن فروخته می شد و گردشگران جهت را به مرور از نظر می گذرانند.

وی با اشاره به تغییر فروش سه بلیت به یک بلیت ورودی می افزاید: در واقع با این اقدام، علاوه بر بلیت ورودی که به مسافران داده می شد، یک بلیت دیگر به آن ها ارائه می شد که تنها تفاوت در تغییر تعداد بلیت ها بود اما هیچ تفاوتی در قیمت ها وجود نداشت.

او با تاکید بر این که بعضی نقاط مجموعه کاخ مانند گوشواره شرقی و غربی در نوروز تعطیل شدند، ادامه می دهد: از مردم برای این کار عذرخواهی کردیم، اما این اقدام با هدف حفظ موزه ها انجام شد چون گاهی اوقات در یک روز حدود 9 هزار نفر از مجموعه دیدن می کردند، بنابراین ناچار بودیم بعضی مواقع به دلیل این ظرفیت زیاد چنین فضاهایی را تعطیل کنیم.

نصرتی نمونه این فضاها را دو بخش غربی و شرقی تخت مرمر می داند و اضافه می نماید: هر کدام از گردشگران اگر تمایل به دیدن این فضای تاریخی دارند، بعد از نوروز در ماه های اردیبهشت و خرداد به راحتی امکان بازدید دارند، چون در حال حاضر جمعیت بازدید کننده آن زیاد است.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با تاکید بر این که هیچ پافشاری نسبت به آمار ورودی گردشگران و افزایش آن ها در این مدت زمان پیک سفر ندارد، اظهار می نماید: تعداد گردشگران برای ما اهمیت ندارند، چون گاهی اوقات مجبوریم تا ظرفیت هایمان را کنار بگذاریم تا از آثار تاریخی در اختیارمان حفاظت کنیم.

او با این وجود رایگان بودن بازدید از فضای موزه ها و آثار تاریخی را نیز یکی از عوامل آسیب زا به محوطه هایی مانند کاخ گلستان می داند و ادامه می دهد: هر چند خوشبختانه مردم رعایت زیادی در این زمینه ها دارند، اما هجمه زیادی که برای وارد شدن به محوطه های تاریخی رخ می دهد خود آسیب زیادی به مجموعه وارد می نماید، چون رایگان است هر تعداد از مردم که بخواهند وارد مجموعه می شوند.

به گفته وی، در آخرین زمان رایگان بودن حضور مردم در فضاهای تاریخی، چیزی حدود سه برابر جمعیت یعنی 11 هزار نفر در یک روز وارد فضا شدند، که این حجم از حضور آسیب های زیادی را در معرض قرار می دهند.

امیر رضا شریف نیا - مدیر مجموعه نیاوران - که آمار منتشر شده بازدیدهایش از همان روزهای ابتدایی سال در تعطیلات نوروز، خود را پیشرو در حضور مسافران نوروزی معرفی می کرد، در مصاحبه درباره اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از بناهای تاریخی اش پیشتاز نبود!

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1521

به "مجموعه های تاریخی تهران در نوروز به زانو درآمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه های تاریخی تهران در نوروز به زانو درآمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید