10 جاذبه معروف شهر موستار در بوسنی

به گزارش جعبه مهر، جاذبه های موستار در بوسنی

شهر موستار به علت زیبایی های طبیعی خارق العاده، معماری و البته جاذبه معروفش پل استاری موست یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری بوسنی است. این شهر مملوء از معماری های عثمانی، رستوران های سنتی، بازارها، مساجد و دیگر بناهای تاریخی ست و اطراف آن هم با چشم اندازهای خارق العاده هر طبیعت دوستی را به وجد می آورد. مطمئنا در بازدید از موستار از اینکه چگونه شهری جنگ زده به چنین مقصد زیبا و سرزنده ای تبدیل شده غافلگیر خواهید شد. می خواهیم درباره جاذبه های موستار حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

10 جاذبه معروف شهر موستار در بوسنی

1- پل قدیمی استاری موست | Stari Most

یکی از معروف ترین جاذبه های موستار و کشور بوسنی، استاری موست یا پل قدیمی است، پلی که در قرن 16 به وسیله عثمانی ها ساخته شد و نمونه ای عالی از معماری اسلامی و شاهکار مهندسی ست. این پل در قلب منطقه قدیمی موستار و بر روی رودخانه زمردین نرتوا کشیده شده و با وجود ویرانی به وسیله نیروهای کروات در طول جنگ داخلی اما درست مثل روز اول بازسازی شد. پل بعد از بازسازی در سال 2005 در فهرست آثار یونسکو نهاده شد و هر سال هزاران دنیاگرد را به این شهر می کشاند.

2- عبادتگاه Blagaj

در چند کیلومتری جنوب موستار به روستای بالاگای می رسید در داخل این روستا به عبادتگاهی معروف برمی خوردید که در قرن 16 در پای یک صخره و مشرف به استخری زیبا ساخته شده و با قاب چوبی پنجره ها و سقف شیروانی نمونه ای عالی از معماری کلاسیک عثمانی ست. امروز در داخل این عبادتگاه رستورانی زیبا برپا شده که میز و جایگاه های آن رو به آب است با این حال اینجا همچنان یک مکان مذهبی است و برای بازدید از آن باید لباس مناسب داشته باشید.

3- سنگ فراموش نکن | The ‘Dont Forget Stone

در نزدیکی پل استاری موست سنگی می بینید که یادآور جنگ داخلی بوسنی است. دنیاگردان شهر خیره نماینده موستار باید بدانند که این شهر شاهد چه جنگ های بی رحمانه ای بود است. با اینکه دنیاگردان با دیدن وضع ظاهری شهر به خوبی درک می نمایند که اینجا بعد از جنگ پیشرفت زیادی نموده اما باید بدانند که در سال های نه چندان دور موستار تحت محاصره بوده و خیلی از اهالی شهر دوستان و اعضای خانواده خود را از دست دادند. سنگ فراموش نکن گذشته تراژیک شهر را به دنیاگردان یادآوری می نماید.

4- بازار کارسیجا | Čaršija

در نزدیکی پل استاری موست و در دو طرف رودخانه بازاری شلوغ برپا و در آن اجناسی مثل قالیچه، بشقاب های طراحی شده، ظروف مسی و سوغاتی فروخته می گردد. این بازار حسی از تاریخ عثمانی و سبک زندگی شرقی دارد و مملوء از دنیاگردان و مردم محلی ست به طوری که در آن می توانید روش زندگی سنتی مردم بوسنی را از نزدیک دیدن کنید.

5- آبشارهای کاراویس | Kravice Falls

کافیست کمی از سمت جنوب از موستار دور شوید تا به آبشارهای خیره نماینده در نزدیکی شهر کوچک کراویس برسید. این آبشارها هنوز در بن دنیاگردان معروف نشده برای همین محلی آرامش بخش و بکر است. برترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل بهار است چون آب زیادی دارد اما از طرفی در فصل تابستان آب کمتر باعث می گردد تا به راحتی در زیر آبشار شنا کنید. بازدید از این آبشار روزی دوست داشتنی به دور از هیاهو و شلوغی شهر موستار است.

6- خانه موسلیوگویچ | Muslibegović House

یکی از برترین نمونه های معماری عثمانی خانه موسلیوگویچ است که از آثار محافظت شده ملی است. اینجا روزگاری محل زندگی خانواده نجیب زاده موسلیوگویچ بود اما امروز به هتلی لوکس و موزه تبدیل شده است. معماری داخلی این خانه درست به سبک شرقی سنتی با قالیچه های عثمانی، دیوارهای سفید و وسایل چوبی طراحی شده و در موزه هم آثاری مثل کتاب ها،کتیبه ها و صنایع دستی به نمایش در آمده است. یکی از مجذوب کننده ترین بخش های این خانه، درختان و گل های رنگارنگ حیاط آن است. اقامت در این هتل خیلی گران است چون در فهرست 10 هتل برتر دنیا قرار گرفته است اما می توانید با ورودی کمی به موزه آن بروید و از آثارش دیدن کنید.

7- مسجد احمد پاشا | Koski Mehmed Paša Mosque

این مسجد خیره نماینده نه فقط جاذبه ای محبوب بلکه محلی مناسب برای دیدنی برترین منظرهها از پل قدیمی است. این مسجد در اوایل دهه 1600 به وسیله عثمانی ها ساخته شده و یکی از برترین مساجد قدیمی منطقه است. با رفتن به داخل این مسجد شانس بالا رفتن از مناره ها و دیدنی منظره 360 درجه از پل را دارید. برای رسیدن به بالای مناره ها باید از 89 پله باریک بالا بروید اما منظرههای آن بالا واقعا باورنکردنی ست. حتی می توانید در حیاط مسجد گشت و گذار و از قبرستان کوچک آن دیدن کنید. با اینکه داخل مسجد وسعت چندانی ندارد اما با تزئینات مجذوب کننده، ارزش بازدید دارد. با وجودی که این مسجد تحت محافظت یونسکو قرار گرفته است اما در جنگ سال 1993 آسیب زیادی به مناره و گنبدش وارد شد.

8- نمایشگاه عکس های جنگ | War Photo Exhibition

در داخل یکی از خانه های تاریخی موستار یکی گالری عکس برپا شده که همه عکس های آن به وسیله یک عکاس نیوزلندی در طی جنگ داخلی ثبت شده است. این نمایشگاه در کنار پل قدیمی و در داخل یک خانه سنتی قرار گرفته است و داستان زندگی اهالی شهر موستار را به وسیله عکس ها بیان می نماید. این عکس ها نه فقط ویرانی های زمان جنگ بلکه درگیری ها و احساسات روزمره مردم در منطقه جنگی را هم به تصویر کشیده است. بازدید از این نمایشگاه فرصتی مناسب برای درک بهتر تاریخ موستار و اتفاقات شکل دهنده آن است. بلیط ورودی موزه 6 تا 8 یورو است و در آن افرادی به زبان انگلیسی تاریخچه موزه را برایتان تعریف می نمایند.

9- موزه پل قدیمی | Old Bridge Museum

پل قدیمی درست مثل خانه اپرا در سیدنی، تبدیل به نماد موستار شده است. اگر می خواهید درباره تاریخچه این پل اطلاعاتی به دست بیاورید پیشنهاد می کنیم حتما به موزه پل قدیمی بروید. با رفتن به این موزه به درک روشنی از هویت این شهر جادویی و میراث فرهنگی آن می رسید. این موزه در برج تارا، برج سمت چپی بالای پله ها بر روی پل، برپا می گردد و هزینه بلیط آن فقط 1 یورو است. بازدید از این موزه تجربه ای مجذوب کننده است و شما را ساعتی از شلوغی های کنار رودخانه و پل دور می نماید. در برج تارا تاریخچه پل به همراه مصالح مورد استفاده در ساخت آن به نمایش در آمده است. در این موزه حتی می توانید از آثار باستانی ای که در زمان نوسازی های پل در این محل کشف شدند هم دیدن کنید. حتی می توانید فیلم هایی درباره مراحل بازسازی پل بعد از جنگ را هم دیدن کنید.

10- رودخانه نرتوا | Neretva River

رودخانه نرتوا با رنگ سبز زمردین بزرگ ترین رودخانه نواحی شرقی حوضه آدریاتیک است و 225 کیلومتر طول دارد. این رودخانه یکی از سردترین رودخانه های دنیا به شمار می رود و آب آن حتی در فصل تابستان حدود 7 درجه سلسیوس است. در ماه های گرم تابستان خیلی از مردم شهر موستار در این آب خنک شنا می نمایند، اگر شما هم شناگر حرفه ای هستید حتما تنی به آب بزنید چون آب خنک آن در گرمای تابستان شما را سرزنده و شاداب می نماید. می توانید در کافه های کنار رودخانه بنشینید و از خوردن یک بستنی خوشمزه و دیدنی منظرههای اطراف لذت ببرید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11102

به "10 جاذبه معروف شهر موستار در بوسنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جاذبه معروف شهر موستار در بوسنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید