آشنایی با مضرات و خواص تخمه آفتابگردان

به گزارش جعبه مهر، تخمه آفتابگردان یک گیاه بومی آمریکای شمالی است که به یک اساس در فرهنگ های جهانی تبدیل شده است. علی رغم میزان کوچکشان، تخمه های آفتاب گردان سرشار از منابع ویتامین ها و مواد معدنی و روغن های ضروری هستند. نه تنها خوراکی عالی می باشند بلکه فواید خارق العاده ای نیز برای سلامتی دارند ؛ در ادامه با فواید مصرف این دانه روغنی بیشتر آشنا می شوید.

آشنایی با مضرات و خواص تخمه آفتابگردان
تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان است که بسیار انرژی زا بوده، سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد احتیاج برای سلامتی بدن است و غیر از آن خواص درمانی بسیاری نیز دارد.

مغز تخمه آفتابگردان بسیار پرطرفدار بوده و اصلی ترین کاربرد مغز این دانه، استفاده از آن در صنایع تهیه روغن است. بعلاوه از آن برای استخراج یکی از پر مصرف ترین روغن های گیاهی به نام روغن آفتابگردان نیز استفاده می شود. به طور کلی خواص تخمه آفتابگردان نیز همچون خواص پسته و خواص گردو بوده و از دانه هایی است که برای درمان بیماری های متعدد کاربرد دارد. یاری به درمان عفونتهای مجاری ادرار، درمان برونشیت، سرماخوردگی، زخم معده و تخفف دردهای روماتیسمی از خواص تخمه آفتابگردان و مزایای مصرف آن برای سلامتی می باشد.

گیاه شناسی آفتابگردان و تخمه آنآفتابگردان گلی است یکساله با ساقه های خشن که ارتفاع آن از نیم متر تا گاهی 5/3 متر متغیر می باشد و در گیاه شناسی جزو تیره گل ستاره ای ها طبقه بندی می شود. گل آفتابگردان گلی بسیار درشت و زیبا، به قطر 35 سانتیمتر می باشد. برگ آفتابگردان کم و بیش بیضی شکل، مضرس، کرکدار و زبر می باشد. گیاه آفتابگردان بومی آمریکا بوده و از این منطقه به سایر نقاط دنیا صادر شده است .

تخمه افتابگردان میوه گل آفتابگردان می باشد در وسط گل قرمز رنگ آن دایره ای قهوه ای رنگ وجود دارد که تخم های آفتاب گردان دورادور آن را گرفته اند و به رنگهای سفید، خاکستری مخطط، قهوه ای، بنفش تیره و مشکی دیده می شود. از دانه آفتابگردان جهت روغن کشی و صنایع تهیه غذاهای خوراکی استفاده می شود.

خواص تخمه آفتابگردان (طبیعت و خواص درمانی)طبع تخمه آفتابگردان گرم و خشک می باشد. بعضی از مهترین فواید مصرف این دانه گیاهی ارزشمند برای سلامتی شامل موارد زیر می شود:

مصرف تخم آفتابگردان همچون خواص تخم کدو، از بروز سرطان پروستات خصوصا نوع مهاجم آن در مردان تا حدود زیادی پیشگیری می نماید.

از خواص تخمه آفتابگردان یاری به تخفیف دردهای روماتیسمی است.

یکی از مهم ترین مواد موجود در انواع تخمه از جمله تخمه آفتابگردان، اسیدهای چرب امگا-3 می باشد که برای سلامت مغز، قلب، خون و بسیاری دیگر از قسمت های بدن لازم است.

مصرف تخمه آفتابگردان انرژی زا بوده، جالب است بدانید در 100 گرم تخمه آفتابگردان 580 کالری انرژی نهفته است.

تخمه آفتابگردان سرشار از انواع ویتامین به ویژه ویتامین ای بوده، که برای سلامت و جوانسازی پوست مفید می باشد. مصرف تخم آفتابگردان به ویژه نوع بو نداده آن از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت نموده و چین و چروک پوست را کاهش می دهد.

دانه های گل آفتابگردان حاوی روغن فراوان و ویتامین های آ، د و املاح معدنی فراوان بوده و مصرف آن برای سلامت کبد بسیار مفید است.

تخمه آفتابگردان دارای ماده ای به نام فیتواسترول است، فیتواسترول ماده ای است که ساختار آن شبیه به کلسترول می باشد و مصرف مقادیر کافی از آن، به کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی یاری می نماید.

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان یاری به درمان اسهال است. به این منظور 30 گرم تخم آفتابگردان را در آب ریخته و حدود یک ساعت با حرارت ملایم بپزید، سپس آن را با نبات یا قند شیرین نموده و به بیمار بدهید.

استفاده از تخمه آفتابگردان برای درمان خانگی سرماخوردگی و تسکین سر درد ناشی از آن نیز مفید می باشد. به این منظور نیز بایستی در حدود 30 گرم تخم آفتابگردان را در 2 لیوان آب جوش ریخته و بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دو بار در روز بنوشید.

ارزش غذایی مغز تخمه آفتابگردانمغز تخمه آفتابگردان منبع غنی از از ویتامین های ای، آ، د و ویتامین ها گروب به خصوص ویتامین ب1 می باشد. بعلاوه سرشار مواد معدنی شامل فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و حاوی اندازه قابل توجهی فولات (اسیدفولیک) است. از دیگر مواد موثر موجود در مغز تخمه آفتابگردان فیتو استرولها، ساپونین ها، اولئیک اسید، پکتین، آلبومین، انواع اسید آمینه های ضروری و کوانزیم کیو 10 است.

جدول ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

مضرات تخمه آفتابگردان (موارد احتیاطی و منع مصرف)توصیه می شود همیشه از تخمه آفتابگردان تازه بهره ببرید و از خوردن تخم های آفتابگردان کهنه که مدتی مانده اند اجتناب نمایید.

در شرایط عادی از زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان (بیش از 60 گرم در روز برای مدت طولانی) به علت افزایش بیش از حد عنصر سمی کادمیوم در خون، خودداری کنید.

زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان باعث بروز جوش در بعضی افراد می شود. بعلاوه مصرف زیاد تخم آفتابگردان میتواند باعث چاقی در افراد مستعد شود.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10946

به "آشنایی با مضرات و خواص تخمه آفتابگردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مضرات و خواص تخمه آفتابگردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید