آغاز فصل سوم کاوش نجات بخشی محوطه باستانی مرسین

به گزارش جعبه مهر، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: مرحله تازه کاوش باستان شناسی و نجات بخشی محوطه باستانی مرسین آغاز شد.

آغاز فصل سوم کاوش نجات بخشی محوطه باستانی مرسین

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، حمیدرضا دوست محمدی روز شنبه 9 مردادماه 1400 با اعلام این خبر اضافه کرد: فصل سوم کاوش نجات بخشی این محوطه باستانی به سرپرستی عطا حسن پور و با مدیریت مهرداد ملک زاده از امروز آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: این فصل از کاوش با هدف تکمیل مطالعات و با استقرار دو هیئت باستان شناسی برای تسریع در انجام کار و کاوش سطح بیشتری از محوطه انجام می گردد.

او با اشاره به اینکه این گورستان متعلق به دوره های عصر آهن 3 (دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است، اضافه کرد: کاوش نجات بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 آغاز شده است.

دوست محمدی با بیان اینکه احتمال می رود بیش از 2 هزار گور در منطقه باشد، شرح داد: مجموعه های سفالی و زیورآلات یافت شده از این منطقه متعلق به کوچندگان است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: در فصل های پیشین کاوش در گورستان مرسین، نمونه های ارزشمندی از سفالینه های معروف به سفال نخودی غربی نو که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد بوده، کشف شد.

او بیان نمود: بر اساس آزمایش های رادیو کربن در سال 1393 تعیین شد، یافته های این گورستان به حدود 450 سال قبل از میلاد برمی گردد و این یافته ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.

محوطه مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی شهر واقع شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10793

به "آغاز فصل سوم کاوش نجات بخشی محوطه باستانی مرسین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز فصل سوم کاوش نجات بخشی محوطه باستانی مرسین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید