انتقال فناوری که موجب کاهش طول درمان مبتلایان به سرطان می گردد

به گزارش جعبه مهر، یکی از محققان ایرانی مقیم آلمان با بازگشت به کشور و تاسیس شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس اقدام به انتقال فناوری شخصی سازی درمان بیماری سرطان نموده است و به گفته تیم تحقیقاتی این شرکت، کاربردی شدن این روش موجب کاهش هزینه و طول درمان مبتلایان خواهد شد.

انتقال فناوری که موجب کاهش طول درمان مبتلایان به سرطان می گردد

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدرضا لرنژاد از محققان ایرانی مقیم آلمان است که پس از 30 سال اقامت، به کشور بازگشت و با تاسیس شرکت دانش بنیان اقدام به ارائه روش هایی برای شخصی سازی درمان بیماری سرطان و انتقال این فناوری به کشور کرد.

وی معتقد است با شیوه شخصی سازی درمان سرطان، امکان تاثیرگذاری داروهای سرطان به بیش از 70 درصد افزایش می یابد.

بافت های سرطانی هر شخص بیمار از نظر ساختار سلولی، ماتریکس خارج سلولی و عروق درون بافت ها با فرد دیگر کاملا فرق دارد و علاوه بر آن از لحاظ ژنومیک هم با یکدیگر تفاوت دارند و همه این موارد نقش بزرگی برای درمان سرطان بازی می نماید. به همین علت کوشش برای یافتن یک راه چاره مناسب برای درمان سرطان به صورت منحصر به فرد (پزشکی فرد محور) برای بیماران سرطانی به ویژه در درمان بیماران سرطان با مقاومت دارویی لازم است.

علاوه بر این انجمن سرطان اروپا از سال 2013 پزشکی فرد محور را برای درمان سرطان به متخصصان سرطان و بیماران تاکید نموده است، بر این اساس یکی از برترین روش های نوین، شبیه سازی بافت های سرطانی بیمار و روش غربالگری دارویی بر روی بافت های مورد نظر می تواند باشد که با توجه به ویژگی های شخص بیمار و تنوع دارویی می توان تعیین کرد که چه دارویی بر روی بافت های مورد نظر می تواند موثر باشد.

در روش درمان شخص محور با تمرکز بر تحقیقات آزمایشگاهی و ساخت مدل های سرطانی از بافت بیماران سرطانی در آزمایشگاه، تست داروهای ضد سرطان و آنالیز تاثیر آنها بر روی مدل های سرطانی فرد، بهینه سازی درمان سرطان فردی و سالم سازی بیماران با کمترین هزینه، حداقل عوارض و بالاترین کیفیت درمانی صورت می گیرد.

اسماعیل امدادی از محققان این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه فرایند سرطان در کشور به ویژه در سال های اخیر افزایش نشان می دهد، گفت: بر اساس آمارها در سال 97 حدود 12 هزار نفر مبتلا به بیماری سرطان شدند و سرطان گوارش بیشترین درصد را بخود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه در ایران سرطان گوارشی به ویژه سرطان معده در میان مردان رواج بیشتری دارد، اظهار کرد: این بیماری دومین سرطان رایج در زنان بعد از سرطان پستان است، ضمن آنکه مرگ و میر ناشی از این بیماری در بین هر دو دسته بیشترین درصد تلفات ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است.

اسماعیلی علت این اندازه مرگ و میر در میان مبتلایان به سرطان را مراجعه بیمار به پزشک در مراحل آخر بیماری دانست و خاطر نشان کرد: از آنجایی که برای درمان بیماری سرطان از داروهای شیمی درمانی و سایر داروها برای مهار آن استفاده می گردد و در بسکمک از موارد مقاومت دارویی برای بیماران ایجاد خواهد شد که این امر منجر به بی اثر شدن درمان ها خواهد شد.

این محقق ادامه داد: به منظور ارائه روشی برای درمان بیماران مبتلا این شرکت به وسیله روش های شخصی سازی، اقدام به درمان بیماران مبتلا می نماید.

وی با اشاره به جزئیات این روش شرح داد: در این روش بافت بیماران، دریافت و در محیط آزمایشگاهی بافت بیمار به صورت 3 بعدی و ارگانوئیدی پرورش داده می گردد و بعد از این مرحله، داروهای مختلف موثر در درمان بیماری سرطان بر روی بافت مورد آنالیز و ارزیابی قرار می گیرد.

این فناور ادامه داد: زمانی که واکنش مناسب را از بافت مورد نظر دریافت کردیم، به پزشک اعلام می گردد که چه دارویی با چه دوزی و در چه زمانی برای بیمار مناسب است. به عبارت دیگر خدمات این شرکت پزشکان را کمک می نماید که دریابند کدام داروها برای درمان فرد مبتلا به سرطان، موثر و کدام داروها بی اثر است.

اسماعیلی، این روش را موجب کاهش هزینه ها، طول درمان و کاهش مقاومت دارویی در بیماران دانست و یادآور شد: داروهای مورد استفاده در این روش شامل انواع داروهای موثر در درمان سرطان است. این فناوری از سوی دکتر لرنژاد، مدیر عامل این شرکت از کشور آلمان به کشور منتقل شده و اجرایی سازی آن در مراکز درمانی در مرحله دریافت کد اخلاق از وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه این روش درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان در سطح یک و دو کاربرد دارد، گفت: از زمان کشت بافت و انتخاب دوز دارو و معرفی دارو به زمانی بین 2 هفته تا یک ماه بسته به نوع بافت و شرایط بیمار احتیاج دارد.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10649

به "انتقال فناوری که موجب کاهش طول درمان مبتلایان به سرطان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال فناوری که موجب کاهش طول درمان مبتلایان به سرطان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید