اپل از کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو با تراشه M1 اولترا رونمایی کرد

به گزارش جعبه مهر، اپل دقایقی پیش از کامپیوتر مک استودیو تازه خود رونمایی کرد، محصولی که از تراشه فوق العاده قدرتمند و سریع M1 اولترا به عنوان قلب تپنده بهره می برد.

اپل از کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو با تراشه M1 اولترا رونمایی کرد

مک استودیو تازه اپل را باید یک مک مینی در نظر گرفت اما توان پردازشی خارق العاده ای که به لطف تراشه M1 اولترا به این محصول تزریق شده باعث می گردد اصلا ذهنمان به سمت کلمه مینی برای توصیف این محصول نرود. این محصول که بیشتر شبیه به سیستم دسکتاپ یکپارچه است، از لحاظ بیرونی شباهت زیادی به مک مینی دارد اما در باطن خود، یک محصول بی رقیب به شمار میرود. اپل در رابطه با قدرت پردازشی این محصول ادعای زیادی را مطرح نموده که یکی از آن ها، قدرتمندتر بودن این محصول از برترین کامپیوتر مک پرو موجود است.

مک استودیو اپل از چهار پورت تاندربولت 4 در بخش پشتی خود بهره می برد. پورت اترنت هم برای اتصال کابل اینترنت به دستگاه در نظر گرفته شده که سرعت آن 10 گیگابیت بر ثانیه است. علاوه بر این ها، دو پورت USB-A، یک پورت HDMI و بعلاوه جک 3.5 میلی متری هدفون هم از جمله پورت های این محصول را تشکیل می دهند. از جمله قابلیت های بی سیم مک استودیو هم می توان به پشتیبانی از وای فای 6 و بلوتوث 5 اشاره نمود.

البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که مدل مجهز به M1 مکس این محصول از دو پورت USB-C با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه در جلو و مدل مجهز به M1 اولترا هم به دو پورت تاندربولت 4 با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه در همین بخش مجهز شده اند. یک کارت خوان کارت SD هم روی پنل جلویی محصول تعبیه شده است تا از لحاظ اتصالات، همه چیز در برترین شرایط قرار داشته باشد. شرکت آمریکایی مدعی شده مک استودیو تازه می تواند در نهایت از 4 نمایشگر پرو دیسپلی XDR و یک تلویزیون 4K اپل پشتیبانی کند.

طبق ادعاهای اپل، مک استودیو تازه با تراشه M1 مکس قادر است 50٪ عملکرد سریع تری از مک پرو با پردازنده 16 هسته ای زئون و دو و نیم برابر سریع تر از آی مک 27 اینچی با تراشه 10 هسته ای i9 اینتل از خود به نمایش بگذارد. اما مدل مجهز به تراشه M1 اولترا حدود 3.8 برابر سریع تر از آی مک 27 اینچی و تقریبا 60٪ سریع تر از مک پرو است. اپل البته هیچ تستی را برای اثبات حرف های خود انجام نداده اما با در نظر گرفتن اینکه M1 اولترا از ترکیب دو تراشه M1 مکس به وجود آمده، می توان گفته های شرکت آمریکایی را تأیید کرد.

M1 اولترا نه یک تراشه بلکه یک ابرتراشه در دنیای کامپیوتر به شمار میرود چرا که پهنای باند حافظه آن به رقم شگفت انگیز 800 گیگابایت بر ثانیه می رسد. بعلاوه امکان پشتیبانی از 128 گیگابایت رم یکپارچه هم در آن وجود دارد. از جمله قابلیت های این پردازنده می توان به 20 هسته شامل 16 هسته قدرتمند و 4 هسته کم مصرف، گرافیک 64 هسته ای و پردازشگر عصبی 32 هسته ای اشاره نمود. طبق گفته های اپل، این تراشه حدود 8 برابر سریع تر از تراشه M1 است که دو سال قبل رونمایی شد و در مک مینی به عنوان قلب تپنده حضور دارد. مک استودیوی تازه بعلاوه با نمایشگر استودیو دیسپلی اپل که در همین رویداد هم از آن رونمایی شده پشتیبانی می نماید.

مک استودیو با تراشه M1 مکس در مدل پایه 2000 دلار قیمت گذاری شده است در حالی که مدل مجهز به M1 اولترا 4000 دلار قیمت دارد. استودیو دیسپلی هم به عنوان یک نمایشگر اکسترنال، با قیمت پایه 1600 دلار در دسترس قرار می گیرد. فروش این محصولات هم رسما در تاریخ 18 مارس (27 اسفند) شروع خواهد شد.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11129

به "اپل از کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو با تراشه M1 اولترا رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل از کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو با تراشه M1 اولترا رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید