اپل در مورد سرعت مک بوک ایر جدید خود دروغ گفته است؟

به گزارش جعبه مهر، اپل در رویداد معرفی محصولات جدید خود و تراشه M1 ادعاهایی مطرح کرد که اکنون کارشناسان صحت آن را زیر سوال برده اند

اپل در مورد سرعت مک بوک ایر جدید خود دروغ گفته است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از جی اس ام،اپل هنگام رونمایی از مک بوک ایر مجهز به تراشه M1 اعلام نمود این لپ تاپ از 98 درصد لپ تاپ های ویندوزی فروخته شده سال جاری سریعتر است.

اپل پس از مدت ها انتظار، انتها در رویدادی مهاجرت به پردازنده های اپل سیلیکون را جشن گرفت. اولین پردازنده این خانواده M1 نام دارد که برپایه لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده است. این پردازنده از 8 هسته پردازشی و هم چنین موتور عصبی یکپارچه با تراشه بهره می برد. بنچمارک های منتشر شده از این تراشه، نشان از عملکرد خوب آن دارند اما آیا واقعا از 98 درصد لپ تاپ های ویندوزی سریعتر است؟ تحلیلگر pcworld پاسخ این سوال را داده است پس در ادامه همراه ما باشید.

وب سایت رسمی اپل ادعای مقام های رسمی شرکت را اینگونه اعلام می کند M1 از 98 درصد لپ تاپ های ویندوزی فروخته شده در سال جاری میلادی سریع تر است. در اکتبر 2020 اپل آزمایش هایی با استفاده از مدل استاندارد مک بوک 13 اینچی با تراشه M1 و 16 گیگابایت رم انجام داده است. عملکرد سیستم با استفاده از برخی بنچمارک های استاندارد صنعت لپ تاپ اندازه گیری شد. رایانه های ویندوزی به داده های فروش 12 ماه اخیر مربوط می شوند که به صورت عمومی در دسترس هستند. آزمایش های مربوط به عملکرد با استفاده از سیستم های رایانه ای ویژه ای انجام شده اند و عملکرد تقریبی مک بوک پرو را نشان می دهد.

براساس اطلاعیه وب سایت اپل، این شرکت نه تنها دقیقا نمی گوید ادعاهایش را برپایه کدام آزمایش ها مطرح کرده است، بلکه به این موضوع اشاره هم نمی کند که لپ تاپ های مقایسه شده با مک بوک ایر را از کجا تامین کرده است.

ادعای اپل بدین معنی است که مک بوک ایر بدون فن از لپ تاپی مانند ایسوس Zephyrus G14 با پردازنده Ryzen 4000 based و کارت گرافیک GeForce RTX سریعتر است؟ آیا مک بوک ایر از لپ تاپ Alienwares updated Area 51M سریعتر است؟ پاسخ منفی است. آیا مک بوک ایر از لپ تاپ ارتقا یافته miniLED-based MSI Creator 17 سریعتر است؟ احتمالا این بار هم پاسخ منفی است.

ادعای اپل درباره عملکرد بهتر مک بوک ایر از 98 درصد لپ تاپ های ویندوزی به عملکرد کدام بخش مربوط می شود؟ عملکرد پردازنده CPU ؟ عملکرد پردازنده گرافیکیGPU ؟ عملکرد پردازنده مرکزی اجرای سیستم ویندوزی؟ آیا اپل برای انجام مقایسه از مجموعه نرم افزارهای واحد استفاده کرده است؟ آیا ادعای اپل نتیجه آزمایش های تجربی است؟ آیا مک بوک ایر جدید می تواند بازی های Red Dead Redemption II یا Call of Duty: Black Ops Cold War را اجرا کند؟ آیا توانایی اجرای CyberLinks PowerDirector را دارد؟ فورتنایت را چطور؟

در حال حاضر نمی دانیم اپل سریع بودن مک بوک ایر جدید به نسبت 98 درصد لپ تاپ های ویندوزی را بر چه اساسی مطرح کرده است اما تحلیلگر این رسانه می گوید

در حال حاضر نمی دانیم اپل ادعاهای اپل برچه اساسی مطرح شده اند اما می توانم با اطمینان بگویم 98 درصد اطمینان دارم تک تک لپ تاپ هایی که در بالا نام بردم در هنگام وظایف محول شده مک بوک ایر را نابود می کنند.

هنگامی که اپل ادعاهایش را مطرح می کند، حدس من اینست که تراشه M1 را با طیفی از تراشه های اینتل از Atom گرفته تا Celeron N و Core i3 و پردازنده های قوی تر که همگی پردازنده گرافیکی مجتمع دارند، مقایسه می کند و وقتی تعریفی از عملکرد را ارائه نداده است، تمامی ادعاهای اپل به بازاریابی خالص تبدیل می شود. آیا مقایسه مک بوک ایر هزار دلاری با دستگاهی که فقط 150 دلار قیمت دارد، عادلانه است چراکه در میان 98 درصد دستگاه های فروخته شده، لپ تاپ هایی با قیمت 150 دلار هم دیده می شوند.

شاید بهتر است اپل مک بوک ایر اختصاصی خودش را با کروم بوک یا لپ تاپ ویندوزی 150 دلاری مقایسه کند. این گفته یعنی اپل مجبور است محصولی عرضه کند که بیشتر مردم بتوانند آن را تهیه کنند. شکی نیست که عملکرد تراشه ام وان تحسین برانگیز است اما اینکه با تراشه Ryzen 4000 یا GeForce RTX 2060 قابل قیاس است جواب قطعا نه است. تراشه ام وان برپایه معماری آرم و توسط شرکت TSMC ساخته شده است که قطعا در هنگام اجرای اپلیکیشن هایی که برای آن ساخته شده اند، عملکرد قابل تحسینی از خود برجای خواهد گذاشت.

اپل کمی متانت داشته باش

آنچه واقعا آزار دهنده است اینست که عملا دلیلی برای اینکه اپل بخواهد چنین ادعایی را مطرح کند و تراشه ام وان در مک بوک ایر، مک بوک پرو و مک مینی را در چنین سطحی ببیند، وجود ندارد. تراشه ام وان که با استفاده از فناوری 5 نانومتری تولید شده است، همان عملکردی را ارائه می دهد که از یک شرکت ساخت تراشه غیرانتفاعی انتظار می رود. تراشه ام وان قرار است اپلیکیشن هایی را اجرا کند که به خوبی برای آن بهینه شده اند. هم چنین در مواقعی برنامه هایی وجود دارد که تراشه ام وان اپل خواهد توانست آن ها را از لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر معماری x86 اجرا کند.

در همین حال وظایف کاری بسیار زیادی وجود دارد که نمی توان آن را روی مک های جدید اپل اجرا کرد.احتمالا مواقعی را خواهیم دید که مک های اپل بدتر از لپ تاپ های ویندوزی x86 باشند. علاوه بر این اگر از علاقه مندان به محصولات اپل هستید باید به مک های جدید مبتنی بر معماری آرم بیشتر از مک های مجهز به تراشه های اینتل توجه کنید. خرید مک با تراشه اینتل مثل خرید بلیت برای جزیره ای متروک است تا بتوانید در حالی که اپل با قایق خود از جزیره دور می شود، برای این شرکت دست تکان دهید. اپل کمی متانت داشته باش چراکه از هر صد نفری که لپ تاپ می خرند 93 نفر از آن ها لپ تاپ ویندوزی می خرند، پس متانت داشته باش.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8359

به "اپل در مورد سرعت مک بوک ایر جدید خود دروغ گفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل در مورد سرعت مک بوک ایر جدید خود دروغ گفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید