بالاخره کارت اعتباری اپل کارت عرضه شد
به گزارش جعبه مهر، تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، پیش تر اعلام کرده بود که باید در ماه آگوست شاهد عرضه اپل کارت باشیم و این کارت بالاخره دیروز و برای برخی از مشتریانی که در وب سایت اپل برای آن ثبت نام کرده بودند، عرضه شد. در خاتمه ماه نیز این کارت بانکی اعتباری به صورت عمومی عرضه می شود و کاربران می توانند آن را دریافت کنند.
در حال حاضر افرادی که این کارت را دریافت کرده اند، به صورت تصادفی از میان کسانی که در سایت اپل برای دریافت کارت ثبت نام کرده بودند، انتخاب شده اند. نحوه فعال کردن کارت هم به آخرین نسخه فعلی iOS یعنی iOS 12.4 نیاز دارد و برای آن باید آدرس، تاریخ تولد، سطح دریافتی و چهار رقم آخر شماره Social Security فرد (که همان شماره ملی آمریکایی ها به حساب می آید) وارد گردد. سپس این اطلاعات به بانک Goldman Sachs فرستاده می گردد تا اطلاعات شما در لحظه تایید گردد. با تمام این مواردی که گفتیم، یعنی برای استفاده از اپل کارت شما باید آمریکایی باشید و در بانک Goldman Sachs حساب بانکی داشته باشید.
اپل می گوید اپل کارت قرار نیست به صورت مستقیم با کارت های Premium مثل Chase Sapphire یا American Express Platinum رقابت کند بلکه قرار است روند داشتن کارت اعتباری برای دارندگان آیفون ساده تر باشد چراکه دریافت کارت هایی که مثال زدیم، پروسه سخت و طولانی دارد.
زمانی که کارت تایید گردد، اپل کارت به اپلیکیشن Apple Wallet اضافه خواهد شد و می توان از آن استفاده کرد. در زمان طی کردن مراحل ثبت و فعالسازی کارت هم کاربر می تواند برای کارت فیزیکی جذاب تر تیتانیومی درخواست دهد تا به صورت رایگان برای او ارسال گردد. فعال سازی کارت فیزیکی هم بسیار ساده خواهد بود؛ بسته بندی که حاوی کارت است، به یک تگ NFC مجهز شده و زمانی که گوشی آیفون نزدیک این تگ بگردد، مراحل فعال سازی کارت فیزیکی روی گوشی نمایش داده می گردد و به هیچ چیز دیگری نیاز نیست.
آنطور که نویسنده ورج می گوید، او فرصت این را داشته که این کارت های فیزیکی را از نزدیک لمس کند. به گفته او، کارت های تیتانیومی ضخیم تر از دیگر کارت ها هستند و وزن آن ها نیز طبیعتا بیشتر است. کاربران می توانند از این کارت بدون نیاز به گوشی استفاده کنند و با آن خرید کنند اما این کارت از پرداخت های بر پایه NFC پشتیبانی نمی کند. این یعنی اپل مشخصا می خواهد برای پرداخت هایی که بر پایه NFC هستند، از آیفون یا اپل واچ خود استفاده کنید.
وقتی مراحل ثبت و فعال سازی اپل کارت به اتمام برسد، کاربر سه شماره مرتبط با کارت خود خواهد داشت. اول شماره تلفن کاربر، دوم شماره ای که روی کارت فیزیکی نوشته شده و سوم شماره مجازی که از طریق اپلیکیشن های پرداخت موبایلی به آن دسترسی دارد. شماره مجازی را کاربر هر زمان که بخواهد می تواند درخواست کند. خود کارت فیزیکی فاقد هرگونه تاریخ انقضا و یا شماره امنیتی Security Code خواهد بود و این شماره ها روی آن چاپ نمی شوند اما اگر کارت خود را گم و یا غیر فعال کنید، می توانید به تمامی این اطلاعات از طریق اپلیکیشن Wallet دسترسی داشته باشید.
رابط کاربری اپلیکیشن Wallet هم واقعا کاربردی و زیبا طراحی شده است. در این اپلیکیشن می توان اطلاعات کامل خرید هایی که با کارت اجرا شده را مشاهده کرد. همچنین با کمک یادگیری ماشینی، می توان تاریخچه خرید ها و کالاهای خریداری شده را هم دسته بندی کرد. زمان بندی پرداخت ها را هم می توان با این اپلیکیشن تغییر داد و با توجه به کم و زیاد کردن آن، میزان بازگشت وجهی که به کاربر تعلق می گیرد را هم تماشا کرد. همچنین اینکه چقدر هر هفته یا هر ماه خرج می گردد را هم می توان به شکل دسته بندی شده و مرتب نگاه کرد.
این اپلیکیشن در مقایسه با اپلیکیشن های مشابه، هوشمندتر و ساده تر ساخته شده اما محدودیت هایی هم دارد. برای مثال تنها یک کارت می توان به آن متصل کرد و اضافه کردن کارت های بانکی دیگر به آن، محدودیت هایی در زمینه مدیریت کارت را هم به همراه دارد. جدا از این مورد، ویژگی های این اپلیکیشن برای مدیریت پول های شما نیز کافی نیست. اما از این موارد که بگذریم، اپل هیچ کارمزدی برای پرداخت ها دریافت نمی کند. همچنین اپل می گوید تاریخچه خرید های شما و اطلاعات مربوط به آن نیز روی دستگاه ذخیره می گردد و هیچ شرکتی حتی خود اپل، به آن ها دسترسی نخواهد داشت. در این بین تنها بانک Goldman Sachs می تواند این اطلاعات را ببیند که طبیعی است زیرا پرداخت ها در نهایت از طریق این بانک انجام می گردد اما اپل گفته که توافقی امنیتی با بانک Goldman Sachs امضا کرده که طبق آن، این شرکت از اطلاعات شما هیچ استفاده دیگری نکند و برای تبلیغات سراغ آن ها نرود. به طور خلاصه، اطلاعات کاربر بین او و بانک محفوظ می ماند و هیچ شرکت تبلیغاتی نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد و خود بانک هم از آن ها سو استفاده نخواهد کرد.
سیستم پرداخت پاداشی که اپل در نظر گرفته نیز بسیار بهتر و ساده تر از سیستم های مشابه دیگر بانک ها است. هربار که کاربر با اپل کارت خود از اپل خریدی انجام بدهد که شامل خرید از فروشگاه های اپل استور، فروشگاه اپ استور و حتی خرید حافظه های iCloud می گردد، سه درصد از مبلغ پرداخت شده به آن پاداش به حساب کاربر برمی گردد. دو درصد از پرداخت های اجرا شده توسط سیستم Apple Pay نیز به حساب کاربر باز می گردد. در نهایت یک درصد از خرید های اجرا شده با کارت فیزیکی یا خرید با شماره مجازی کارت نیز به حساب کاربر باز خواهد گشت. این پاداش ها در اعتبار Apple Pay Cash ذخیره می شوند که کاربر می تواند با آن بدهی خود به بانک را صاف کند، از آن برای پرداخت به دوستانش استفاده کند و یا آن را مستقیما به حساب بانکی خود بفرستد.
این درصد ها از سیستم های مشابه کارت های دیگر کمتر خواهد بود اما اپل عقیده دارد سرعت دریافت این پاداش ها و سادگی آن ها، چیزی است که مشتریان بیشتر می پسندند و دیگر دچار پیچیدگی های سیستم پاداش کارت های اعتباری دیگر نمی شوند. همچنین یک نکته مثبت این است که تمام کاربران اپل کارت شامل این سیستم پاداش می شوند در صورتی که کارت های اعتباری دیگر، برای قشر ثروتمندتر طراحی شده است.
جدا از این مورد، نرخ سودی که بانک Goldman Sachs از دارندگان کارت های اپل کارت می گیرد، در کمترین حالت 12.99 درصد و در بیشترین حالت 24.24 درصد است که بین بانک ها، تقریبا کمترین میزان به حساب می آید. هدف اپل از کم بودن این سود این است که بتواند در زمره کمترین دریافت کنندگان سود در صورت تاخیر پرداخت بدهی به بانک ها باشد.
اپل کارت هم مثل هر کارت اعتباری دیگری است و باید به آن دید به آن نگاه کرد. این یعنی ثبت نام برای چنین کارتی ساده خواهد بود و به سادگی می توان از آن خرج کرد اما منقضی کردن آن کار ساده ای نیست. برای منقضی کردن کارت باید با بانک Goldman Sachs تماس گرفت و از این طریق کارت را منقضی کرد.
درواقع بسکمک از کارهای بانکی که دارید، قرار است توسط Goldman Sachs انجام گردد و اپل وظیفه ای در این زمینه ندارد. حتی در اپلیکیشن Wallet نیز اگر درخواست تماس با پشتیبانی برای کارت خود داشته باشید نیز به بخش پشتیبانی بانک Goldman Sachs متصل می شوید. اما اپل نخواسته همان سرویس های Goldman Sachs را در قالبی زیبا عرضه کند و درواقع تا این حد پیش رفته که مسئولین پشتیبانی بانک را آموزش دهد که چطور باید با مشتریان اپل کارت برخورد کنند. اپل می گوید آن ها با Goldman Sachs همکاری بسیار نزدیکی در این زمینه داشته اند تا تجربه کاربری اپل کارت از خرید و مدیریت آن گرفته تا پشتیبانی، به بهترین شکل انجام گردد و برای این منظور، تکنولوژی های خود را هم در اختیار تیم پشتیبانی Goldman Sachs قرار داده است. درواقع اپل کارت همه جوره یک محصول اپل به شمار می آید که توجه به جزئیات و تجربه کاربری در بخش بخش آن وجود دارد با این تفاوت که این بار، این کار با همکاری با بانک Goldman Sachs اجرا شده است.
که خب در خاتمه هم این موضوع امری طبیعی به حساب می آید زیرا اپل بانک نیست و Goldman Sachs هم اپل نیست که بتوانند به تنهایی چنین سرویسی را ارائه کنند.
منبع: TheVerge
منبع: دیجیکالا مگجعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما