برنامه ریزی برای بومی سازی اکوسیستم 5G در کشور

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت ارتباطات، ستار هاشمی در خصوص راه اندازی پایلوت فناوری نسل پنجم ارتباطات (5G) گفت: فناوری 5G سبب می گردد تا علاوه بر افزایش سرعت و ارتقاء کیفیت ارتباطات و خدمات، ارائه سرویس های نوین و دور از دسترس حال حاضر، ممکن گردد که این مهم، کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار را در پی دارد.

برنامه ریزی برای بومی سازی اکوسیستم 5G در کشور

وی با بیان اینکه 5G بازیگران متنوعی دارد که نیازهای آنها متفاوت است، گفت: ایجاد زیرساخت های لازم جهت ارائه خدمات tele Medicine و Smart Hospital نظیر جراحی از راه دور، یاری به بهره وری فراوری در محیط های صنعتی با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی، مدیریت مصرف انرژی در حوزه هایی مانند حوزه کشاورزی، شکل گیری شهر هوشمند با استفاده از قابلیت های توأم این فناوری و همزیستی با فناوری اینترنت اشیا، دسترسی کاربران به سرویس پخش محتوای باکیفیت بالا به وسیله تلویزیون های تعاملی از جمله این دستاوردها است.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر ارتقا کمی و کیفی ارتباطات و توسعه پهنای باند با استفاده از فناوری 5G، تاکید نمود: ارتباطات و دسترسی ها در این فناوری رشد قابل توجهی دارد و طبیعتاً در چنین شرایطی ارائه سرویس های مورجهانز جامعه از قبیل Remote surgery (جراحی از راه دور) امکان پذیر خواهد شد. باید توجه داشت که این حوزه با جان افراد سر و کار دارد و واضح است که هرگونه قطعی ارتباط یا کاهش کیفیت ارتباط و سرویس، جبران ناپذیر است.

چشم انداز بومی سازی اکوسیستم 5G

هاشمی گفت: در پیاده سازی فناوری 5G نقش سخت افزارهای خاص و منحصر، کمتر و اهمیت بخش نرم افزاری زیست بوم این فناوری بیشتر و پررنگ تر است که خوشبختانه کسب وکارهای حوزه ICT کشور، تجربه موفقی در ارائه خدمات این بخش دارند. نظر به این که معماری این فناوری Flat بوده و خدمات به صورت سرویس گرا ارائه می گردد لذا با توجه به موضوع توسعه فکر افزاری این فناوری، در بومی سازی شبکه ملی اطلاعات چشم انداز خوبی را برای بومی سازی زیست بوم آن و استفاده از محصولات داخلی پیش بینی می کنیم.

وی ادامه داد: در زمان قرنطینه ناشی از بیماری کرونا، توان ارائه خدمات را در داخل کشور مشاهده کردیم و معتقدیم که توسعه دهندگان نرم افزار خوبی در کشور داریم و این فرصتی است که باید به آن توجه کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در فناوری 5G باید بتوانیم به تعداد زیادی از سنسورها را در فضای محدود سرویس ارائه دهیم، گفت: در بخش رادیویی این فناوری باید پوشش بیشتر و بهینه تری داشته باشیم؛ بنابراین بعضاً محتمل است که با طراحی متفاوت تا یک میلیون سنسور در مساحت یک کیلومترمربع قرار گیرند. طبیعی است که با افزایش طول موج فرکانس، میرایی سیگنال بیشتر و دامنه کارآیی آن کمتر خواهد بود؛ بنابراین طراحی از ماکروسل به میکروسل و در نهایت به پیکروسل تبدیل می گردد و سایت ها در فاصله نزدیک تری قرار می گیرند.

بلوغ تکنولوژی های محرک 5G

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد بلوغ تکنولوژی هایی که به عنوان محرک این فناوری هستند، اضافه نمود: به منظور دستیابی به اهداف مدنظر در زیست بوم فناوری 5G، از تکنولوژی های مختلف استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: از جمله این تکنولوژی ها، تکنولوژی MIMO است که به منظور طراحی و پیاده سازی آنتن ها و به عنوان تکنولوژی پیشرفته در بخش انتشار امواج در سیستم های مخابراتی بی سیم استفاده می گردد. همچنین تکنولوژی Beamforming جهت مدیریت هدفمند سیگنال های رادیویی (به سمت کاربران و سرویس ها) و استفاده هم زمان از یک طیف فرکانس در زوایای مختلف به کار می رود. در راستای کاهش تأخیر سرویس ها، از قابلیت تکنولوژی های Mobile Edge Computing و پیاده سازی راهکارهای Small Cell نیز استفاده می گردد.

هاشمی گفت: 5G می تواند شکاف دیجیتالی را کاهش دهد به طوری که این خدمات در مناطق محروم توسعه داده گردد، در حالی که تحقق این موضوع در بستر 4G به صورت کامل امکان پذیر نیست.

وی اضافه نمود: برای پیاده سازی زیست بوم فناوری 5G در کشور، سازمان های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای رگولاتوری فرکانس، شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد ارائه زیرساخت های ارتباطی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با فعالیت های پژوهشی به اتفاق سایر ذی نفعان از جمله اپراتورهای همراه و ارائه دهنده خدمات سطح دسترسی، تشکل های بخش خصوصی، شرکت های فناور و دانش بنیان حوزه ICT و مجموعه های دانشگاهی، نقش آفرین هستند.

استفاده از لابراتوارهای معتبر جهان برای تست سناریوهای 5G

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه تاکید نمود: در راستای پیاده سازی پایلوت این فناوری، با اصناف و بخش خصوصی جلسات متعددی برگزار کردیم و از توان و یاری آن ها برای فراوری بخشی از تجهیزات بهره بردیم.

وی تأکید کرد: در طراحی تست سناریوهای لازم و پیاده سازی آن از مراکز دانشگاهی و آزمایشگاه های داخلی و حتی لابراتورهای معتبر جهان یاری می گیریم. در اجرا نیز از همه ذی نفعان در این زمینه استفاده نموده ایم تا پیشرفت کار با بهره وری بیشتر صورت پذیرد.

هاشمی گفت: محل اجرای پایلوت 5G در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) است. کار جانمایی و حمل تجهیزات شروع و نصب تجهیزات نیز در حال اجرا است. در این مرکز، آموزش هایی نیز به افراد مختلف ارائه خواهد شد.

وی اعلام کرد: با ارزیابی نتایج حاصل از پیاده سازی تست های مدنظر ذی نفعان، موضوعات مختلف تأثیرگذار در فرایند اجرای کامل این فناوری (از قبیل مسائل فنی- زیرساختی، کاربست ها، موضوعات مالی و...) را آنالیز می کنیم. یقیناً پس از پایلوت، باید فرصت ها را شناسایی و فرآیند اجرا را مدیریت کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 6604

به "برنامه ریزی برای بومی سازی اکوسیستم 5G در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای بومی سازی اکوسیستم 5G در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید