برگزاری مذاکرات بحران میان آ.سه .آن و رهبر خونتای میانمار در پایتخت اندونزی

به گزارش جعبه مهر، رهبران جنوب آسیا قصد دارند مذاکرات بحران میانمار را با مین آنگ هلینگ، رهبر خونتای میانمار که به خاطر کودتای نظامی و سرکوب به کانون خشم بین المللی بدل شده، انجام دهند.

برگزاری مذاکرات بحران میان آ.سه .آن و رهبر خونتای میانمار در پایتخت اندونزی

به نقل از روزنامه گاردین، مقام ارشد میانمار روز شنبه (امروز) در نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در پایتخت اندونزی حضور پیدا می نماید که نخستین سفر خارجی وی از زمانی است که نیروهای امنیتی میانمار در اوایل فوریه کودتا نموده و آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی را برکنار کردند. اعتراضات گسترده جمعیت خشمگین در این کشور، با سرکوب بی رحمانه ای روبرو شده که در خیابان ها رد خون به جا گذاشته است.

به گفته نماینده سازمان ملل، تعداد تقریبی 250 هزار نفر آواره شده و رهبران ارشد منتخب دموکراتیک میانمار نیز مخفی شده یا تحت بازداشت خانگی هستند.

رهبران و وزرای خارجه بیشتر کشورهای ده گانه عضور آسه آن، که شامل سنگاپور، مالزی، کامبوج، تایلند، ویتنام، فیلیپین و لائوس هم می گردد، امروز با جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی و سلطان برونئی که ریاست کنونی آسه آن را بر عهده دارد، ملاقات می نمایند.

انتظار می رود اطراف مقر آسه آن در مرکزشهر، اعتراض صورت گیرد که به همین دلیل جو امنیتی سنگینی در اطراف این محل برقرار است. این نشست به صورت غیرعلنی و بدون حضور رسانه ها برگزار می گردد.

مشارکت مورد انتظار ژنرال هلینگ در نشست فوق، فعالان، گروه های حقوق بشری و دولت سایه قانون گذاران اخراجی میانمار را که به نشست آسه آن دعوت نشده اند، خشمگین نموده است.

عفو بین الملل پیش از برگزاری نشست گفت: بحرانی که توسط ارتش قاتل و بی شرم میانمار شروع شده، این کشور را دربرگرفته و پس لرزه های جدی- اعم از بشری و ...- برای کل منطقه خواهد داشت.

این نهاد حقوق بشری اضافه نمود: مقامات اندونزی وظیفه دارند ژنرال ارشد، مین آنگ هلینگ و دیگر مقامات ارشد میانمار که ممکن است به هیئت وی در جاکارتا بپیوندند، را تحت بازپرسی قرار دهند.

درخواست هایی از آسه آن مبنی بر اخراج میانمار نیز مطرح شده است.

اما آسه آن عموماً در مسائل داخلی اعضا دخالت نمی نماید.

تعدادی تحلیل گران نیز موفقیت مهمی برای این نشست پیش بینی کردند و گفتند نشست آسه آن شانسی برای آوردن ارتش میانمار به میز مذاکره و هموار کردن راه برای یک راهکار احتمالی است.

انتظار می رود کریستین شرینر برگنر، نماینده ویژه سازمان ملل برای میانمار نیز در حاشیه این نشست حضور پیدا کند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9946

به "برگزاری مذاکرات بحران میان آ.سه .آن و رهبر خونتای میانمار در پایتخت اندونزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری مذاکرات بحران میان آ.سه .آن و رهبر خونتای میانمار در پایتخت اندونزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید