ترامپ پای وزیر انرژی آمریکا را به اوکراین گیت کشاند

به گزارش جعبه مهر، طبق گزارش یک رسانه آمریکایی، دونالد ترامپ به هم حزبی های خود در مجلس نمایندگان گفت دلیل تماس تلفنی او با همتای اوکراینی، درخواست وزیر انرژی آمریکا بوده است.

ترامپ پای وزیر انرژی آمریکا را به اوکراین گیت کشاند

به گزارش گروه بین لملل خبرنگاران، به موازات ادامه تلاش های دموکرات ها برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خاطر پرونده اوکراین گیت از یک سو و انتشار برخی خبرها درباره استعفای قریب الوقوع وزیر انرژی آمریکا، ترامپ به تعدادی از اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان گفته که دلیل تماس تلفنی سوم مهرماه او با همتای اوکراینی، درخواست وزیر انرژی آمریکا بوده است.

به نوشته پایگاه آکسیوس، با شدت دریافت تنش ها در آمریکا به دلیل تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دلیل درخواست او از همتای اوکراینی خود جهت انجام تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش که به پرونده اوکراین گیت موسوم شده است، ترامپ مدعی شده که ریک پری وزیر انرژی آمریکا از او خواسته بود با رئیس جمهور اوکراین تماس تلفنی داشته باشد.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی به نقل از یک منبع مطلع، ترامپ در توضیح تماس تلفنی 25 جولای (سوم مهرماه) خود با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفت: شاید افراد زیادی این موضوع را ندانند اما من حتی نمی خواستم تماس بگیرم. تنها دلیلی که من این کار را کردم، درخواست ریک (پری وزیر انرژی آمریکا) بود تا درباره چیزی درباره تاسیسات ال ان جی (با زلنسکی صحبت کنم).

اظهارات ترامپ خطاب به هم حزبی هایش در حالی مطرح شده که پیشتر متن پیام های رد و بدل شده بین مقام های کاخ سفید با آندری یرماک دستیار سابق رئیس جمهور اوکراین منتشر شده است اما در این پیام ها هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است که دلیل تماس تلفنی بحث برانگیز ترامپ با زلنسکی، درخواست وزیر انرژی امریکا بوده است.

ریک پری وزیر انرژی آمریکا در ماه می ریاست هیات اعزامی دولت ترامپ برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری زلنسکی را برعهده گرفته بود.

پیشتر شبکه سی بی ان (کریستین برادکستینگ نِتورک) گزارشی به نقل از ریک پری منتشر کرده بود که در آن او درباره سفر به اوکراین توضیحاتی داده است.

وزیر انرژی آمریکا با رد هر گونه رایزنی های خودش در اوکراین درباره درخواست ترامپ برای تحقیق علیه جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: خداوند شاهد من است که در گفت و گوهایم (در اوکراین) نه بحث جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق پیش آمد و نه پسرش هانتر بایدن.

پایگاه آکسیوس در ادامه گزارش خود به سراغ شخص وزیر انرژی آمریکا رفته و از او خواسته درباره صحبت های ترامپ در خصوص تماس تلفنی او با رئیس جمهور اوکراین اظهارنظر کند.

شیلین هاینس سخنگوی وزیر انرژی آمریکا به آکسیوس گفت: وزیر انرژی پری قطعا از صحبت رئیس جمهور با رئیس جمهور جدید اوکراین حمایت و او را به انجام آن تشویق کرد تا درباره مسائل مرتبط با امنیت انرژی و توسعه اقتصادی رایزنی کند.

اظهارات اخیر ترامپ و وزیر انرژی او در شرایطی مطرح شده که پیشتر در خبرها آمده بود که ریک پری تا سرانجام ماه نوامبر از وزارت انرژی آمریکا استعفا خواهد کرد.

سه منبع مطلع روز پنجشنبه این موضوع را به پایگاه خبری-تحلیلی پولیتیکو گفته اند. پری، قبل از پیوستن به کابینه ترامپ در سال 2017 فرماندار تگزاس بود.

پولیتیکو نوشته ریک پری توانسته بود خودش را از اکثر جنجال هایی که دامنگیر دولت ترامپ می شد، دور نگاه دارد، اما سفرهای او به اوکراین این بار او را درگیر تحقیقات استیضاحی کرده که برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و حلقه نزدیکان او دردسرساز شده است.

با وجود این، دو نفر از منابع مورد استناد پولیتیکو، تصمیم پری برای خروج از دولت را با این رسوایی مرتبط ندانسته اند و گفته اند که او از چند ماه پیش این تصمیم را گرفته است (جزئیات بیشتر).

گزارش ها حاکی است ترامپ در گفت وگوی تلفنی سوم مهرماه خود با رئیس جمهور اوکراین او را برای تحقیقات فساد از کسب و کار خانوادگی جو بایدن تحت فشار قرار داده است.

افشاگری که گفته می شود یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) است با تنظیم شکوائیه ای علیه ترامپ او را به سوءاستفاده از قدرت، استفاده از امکانات دولت برای پیشبرد اهداف شخصی و دعوت از یک کشور خارجی جهت دخالت در مسائل داخلی آمریکا متهم کرده است.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سوم مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ را اعلام کرد و این تحقیقات فعلاً در حال انجام هستند (جزئیات بیشتر).

م

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3383

به "ترامپ پای وزیر انرژی آمریکا را به اوکراین گیت کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ پای وزیر انرژی آمریکا را به اوکراین گیت کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید