خبرنگاران حوزه های کنکور ایمن و بی خطر

به گزارش جعبه مهر، بوشهر- خبرنگاران- پس از بحث و کش و قوس های فراوان بر سر برگزاری کنکور سال جاری در شرایط همه گیری ویروس کرونا بالاخره زمان موعود فرا رسید و با تمهیدهای بهداشتی اجرا شده در حوزه های برگزاری کنکور استان بوشهر داوطلبان می توانند در شرایط و فضاهای ایمن وبی خطر اندوخته های علمی خود را در رقابتی نفس گیر برای تصدی جایگاه های دانشگاه ها ارائه نمایند.

خبرنگاران حوزه های کنکور ایمن و بی خطر

در حالی که بیش از هشت ماه است که ویروس کرونا با ظهور از ووهان چین و شیوع در دیگر نقاط جهان سلامت و همه جنبه های زندگی جامعه جهانی را تحت تاثیر قرارداده است و بسیاری از رویدادهای عظیم تجمعی در عرصه های مالی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، آموزشی، ورزشی و آیین های دینی و مذهبی و غیره را یا تعطیل نموده و یا از فضای واقعی به جهانی مجازی کشانده است اما نتوانست عظیمترین ماراتن و رقابت علمی در ایران را با حدود نیم قرن سابقه متوقف کند یا شیوه برگزاری آن را تغییر دهد.

اگرچه در این ارتباط در 6 ماه اخیر که ویروس کرونا وارد ایران شد و براساس آمارهای رسمی حدود 400 هزار نفر را در کشور مبتلا نموده و جان بیش از 19 هزار نفر را گرفته است، بحث ها و نشست های زیادی در باره برگزاری کنکور سراسری مطرح و تشکیل شد اما در نهایت نتیجه همه آنها به انجام این رقابت علمی در شرایط و فضایی بطور کامل ایمن و افزایش زمان برگزاری تحت نظارت کارشناسان بهداشتی منجر شد.

کنکور برای بیشتر دانش آموز ایرانی که سال ها برای آن کوشش و برنامه ریزی می نماید، مهمترین رویداد زندگی آنها به شمار می رود که با استرس و اضطراب بسیار بالایی همراه است اما آنچه سال جاری این نگرانی ها را در داوطلبان و والدین آنها مضاعف نموده شیوع ویروس کرونا است.

اما مسئولان اجرایی و بهداشتی درمانی کشور و استان بوشهر اطمینان دارند که با توجه به اینکه همه تمهیدات و برنامه ریزی های لازم و دستورالعمل های بهداشتی برای برگزاری بدون مشکل کنکور سراسری در کشور و این استان فراهم و اجرا شده است، جای هیچ نگرانی در زمینه وجود ندارد و این مارتن علمی به سلامت و درشرایطی ایمن برگزار خواهد شد.

تزریق آرامش مهمترین وظیفه والدین به فرزندان کنکوری

کارشناس مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در سال های گذشته داوطلبان تنها با استرس کنکور و نتیجه پس از آن روبرو بودند اما سال جاری با توجه به کرونا و حاشیه های مختلفی که از بحث کنکور پیش آمده نگرانی آنها دوچندان شده است.

خسرو محمود زاده افزود: افزون بر این برخورد و نگرانی والدین داوطلبان به حدی است که با وجود آمادگی خیلی خوب فرزندانشان اما به دلیل ترس از ابتلا به کرونا رغبتی به حضور آنان در جلسه کنکور ندارند.

وی اعلام کرد: ذات اضطراب مبهم و ناشناخته بودن آن است که در مساله کنکور همیشه این مساله وجود داشته و دارد اما سال جاری در کنار آن ترس از کرونا به عنوان یک مساله شناخته شده و فراتر از اضطراب تبدیل شده است.

محمود زاده گفت: ترس از کرونا باعث شده نگرانی داوطلبان بیشتر گردد و بعضی شایعه ها درزمینه ابتلای شماری از داوطلبان کارشناسی ارشد و دکترا نیز به این مساله دامن زده است.

وی یادآور شد: بیشتر داوطلیان در این مدت در منزل قرنطینه و کمتر مجبور به استفاده از ماسک بوده اند و اکنون استفاده از ماسک برای آنها به عنوان یک مساله مهم و تاثیرگذار در سرعت عمل و تمرکز آنها تبدیل شده به نحوی که بعضی از آنها با وجود آمادگی و مطالعه خوب اما به دلیل استفاده 3 تا 4 ساعت از ماسک آنها را برای شرکت در آزمون مردد نموده است.

محمود زاده افزود: در کنار همه مشکلاتی که ممکن است کرونا برای جامعه به وجود آورده اما در بحث کنکور یک فرصت و مزایایی نیز داشته است که یک مورد از آن تجمع نکردن در پشت درهای حوزه های امتحانی است.

وی اعلام کرد: تجمع های قبل از شروع جلسه آزمون از سوی داوطلبان و صحبت کردن در مورد فرایند کنکور امنیت روانی لازم را از داوطلبان می گرفت و حتی اعتماد به نفس بعضی از داوطلبان را تحت تاثیر قرار می داد اما کرونا باعث شده که این کار صورت نگیرد و دیگر داوطلبان فرصتی ندارند که خود را با همدیگر مقایسه نمایند و این بسیار مهم است.

این کارشناس روانشناسی بالینی اضافه نمود: همه شرایط لازم برای برگزاری کنکور برگزار گردید و خانواده ها اطمینان خاطر راشته باشند و نگرانی خود را با عملکرد و حساسیت خود به فرزندانشان منتقل ننمایند.

محمود زاده از خانواده ها خواست با اطمینان و آرامش فرزندان خود را برای آزمون آماده نمایند زیرا آرامش آنها باعث ایجاد اطمینان خاطر و قوت قلب فرزندانشان می گردد و انتقال هر نگرانی به آنها حتی اگر از آمادگی بالایی نیز برخوردار باشند می تواند تاثیر منفی در عملکرد آنها داشته باشد.

وی تاکید نمود: آرامش والدین از نگرانی داوطلبان و قضاوت هایی که ممکن است بعد از کنکور پیش آید، می کاهد.

این کارشناس روانشناسی بالینی اضافه نمود: والدین دانش آموزان باید بدانند هر کاری برای فرزندانشان انجام داده اند تنها برای این بوده که آنها انسان های موفقی باشند و نتیجه کنکور هرچه باشد از زیبایی کار و ارزش آنها کسر نمی گردد.

حوزه های برگزاری کنکور در استان بوشهر ایمن و بهداشتی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با همت مسئولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش و دانشگاه ها همه نکات و الزام های بهداشتی درحوزه های امتحانی کنکور رعایت شده و خانواده ها نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

دکتر سعید کشمیری افزود: براساس بازدیدهای انجام شده از حوزه های امتحانی فاصله جایگاه ها، تهویه لازم در سالن ها، خنک نماینده ها، برداشتن آب سردکن ها، کپسول های آتش نشانی، نظافت، بهداشت، پک های پذیرایی، گند زدایی سالن ها و اتاق ها از سوی ناظران بهداشت مورد آنالیز قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: براساس دستورالعمل ها فاصله بین جایگاه ها نباید کمتر از یک متر و 80 سانتی متر باشد، تجمع نکردن خانواده ها در محل حوزه های امتحانی و انتظار در جلوی در ورودی، تجمع نکردن داوطلبان بعد از امتحان در محوطه و استفاده از ماسک لازم است.

کشمیری گفت: اولویت اول ما سلامتی داوطلبان کنکور است، در این ارتباط پروتکل های بهداشتی به صورت سخت گیرانه رصد می گردد.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ماسک اعلام کرد: رعایت حفاظت فردی از سوی داوطلبان و کارکنان از زمان خروج از منزل تا انتها برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحان الزامی است.

کشمیری گفت: داوطلبان برای مشخص سلامت خود باید به سامانه سلامت وارد شده و اطلاعات خود را ثبت نمایند و چنانچه فردی مبتلا به ویروس کرونا وجود داشته باشد بر اساس خود اظهاری داوطلب در سامانه از سوی مسئولان برگزاری شناسایی و در فضای جداگانه ای آزمون می دهد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: دستگاه های مجری اقدام های لازم برای برگزاری کنکور در فضایی ایمن، بهداشتی و بدون استرس در استان بوشهر را انجام داده اند.

عبدالمجید مصلح افزود: خانواده ها و داوطلبان یقین داشته باشند تامین سلامتی و آرامش آنها بیش از همه چیز برای ما اهمیت دارد و کوشش شده با اجرای دستورالعمل های بهداشتی هیچ مسئله ای برای کسی به وجود نیاید.

وی از خانواده ها خواست با وسواس خود آرامش فرزندانشان را برهم نزنند و اضطرابی برای آنها به وجود نیاورند زیرا بعضی از حوزه های امتحانی فاصله بین جایگاه ها حتی بیش از 2متر است همچنین فضاها به طور پی در پی ضد عفونی و فاصله بین مراقبان و مجریان نیز رعایت شده است و بسته های بهداشتی و پذیرایی نیز به صورت بسته بندی و بهداشتی تهیه و توزیع می گردد و موکت ورودی ها نیز آغشته به کلر است.

رقابت 18 هزار و 415 داوطلب استان بوشهر در کنکور

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: همه شرایط برای حضور 18هزار و 415 داوطلب استان بوشهر در این ماراتن نفس گیر در روزهای پنجشنبه، آدینه هفته جاری و شنبه هفته آینده (29 مرداد تا 1 شهریور ماه) فراهم شده است.

حسین درتاج اضافه نمود: به منظور پیشگیری از ابتلای احتمالی داوطلبان کنکور به ویروس کرونا با دقت و حساسیت تمام پروتکل های بهداشتی شامل فاصله فیزیکی استاندارد بین آنها، تهیه مواد ضد عفونی، گند زدایی فضای حوزه ها و ضد عفونی کردن آنها، تهیه ماسک، دستکش و تب سنجی داوطلبان و پیش بینی فضای جداگانه برای افراد مبتلا به کرونا در صورت وجود انجام می گردد.

وی اعلام کرد: براین اساس 10 حوزه برای گروه هنر، 33 حوزه برای گروه علوم ریاضی و علوم انسانی، 35 حوزه گروه علوم تجربی، 13 حوزه زبان در هفت مرکز پیش بینی شده است و سعی شده داوطلبان با کمترین دغدغه نسبت به شرایط بهداشتی و فاصله گذاری در حوزه های آزمون حضور یابند.

درتاج افزود: براساس آمارها از شمار شرکت نمایندگان در کنکور سراسری سال جاری 63.55 درصد داوطلبان زن و 36.45 درصد آنان را مردان تشکیل می دهند که در پنج گروه آزمایشی در مدت چهار روز از تاریخ 29 مرداد تا یکم شهریورماه در استان با هم به رقابت می پردازند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرد: کنکور سال جاری در هفت مرکز شهرستان شامل تنگستان، جم، دشتستان، دشتی، دیر، دیلم، کنگان و یک منطقه خارگ از سوی آموزش و پرورش و در شهرستان های بوشهر، گناوه و عسلویه توسط دانشگاه ها برگزار می گردد.

درتاج افزود: براین اساس 2هزار و 207 داوطلب معادل 12 درصد در گروه علوم ریاضی، هفت هزار و 475 نفر 40.6 درصد علوم تجربی، چهار هزار و 642 داوطلب 25.2 درصد گروه علوم انسانی، یکهزار و 674 نفر 9.1 درصد در هنر و 2هزار و 418 داوطلب 13.1 درصد در گروه زبان با هم به رقابت می پردازند.

وی ادامه داد: 9 هزار و 905 داوطلب در حوزه ها و شهرستان هایی آزمون خواهند داد که آموزش و پرورش مسئول برگزاری کنکور است و هشت هزار و 510 داوطلب نیز در حوزه ها و شهرستان هایی آزمون می دهند که متولی برگزاری آزمون آنها دانشگاه ها است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر یادآور شد: کارت ورود به جلسه داوطلبان از دوشنبه شب روی سایت سازمان سنجش بارگذاری شده و قابل دریافت است و تا روز چهارشنبه داوطلبان فرصت دارند کارت ورود به جلسه خود را چاپ شده دریافت نمایند.

درتاج گفت: آزمون گروه هنر روز چهارشنبه 29، گروه های علوم ریاضی و انسانی روز پنجشنبه 30 و علوم تجربی آدینه 31 مرداد و گروه زبان روز شنبه اول شهریور ماه برگزار می گردد.

شرکت در کنکور هیچ ریسک و خطری ندارد

نماینده سازمان سنجش آموزش کشور در استان بوشهر با اشاره به اینکه همه آزمون های گروه های آموزشی صبح برگزار می گردد، اضافه نمود: شهرستان بوشهر 6هزار و 318 نفر، جزیره خارگ 126 نفر، تنگستان 666 نفر، جم هزار و 79 نفر، دشتستان چهار هزار و 11 نفر، دشتی هزار و 549 نفر، دیر هزار و37 نفر، دیلم 431 نفر، عسلویه 472 نفر، کنگان هزار و هفت نفر و گناوه 1720 نفر داوطلب دارند.

علی پاکیزه گفت: دانشگاه های استان و آموزش و پرورش برگزاری آزمون سراسری سال 99 را در استان بوشهر برعهده دارند.

پاکیزه عنوان نمود: محل برگزاری آزمون قبل و بعد از برگزاری هر جلسه ضد عفونی می گردد و مجریان مجرب در برگزاری آزمون با رعایت دقیق ضوابط بهداشتی فعالیت خواهند داشت، فضای مناسب با سرمایش و تهویه مطلوب در نظر گرفته شده است و فرش آغشته به کلر در ورودی حوزه های امتحانی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه نمود: پذیرایی با بطری های بسته بندی شده و کیک با رعایت نکات بهداشتی، تامین فضای مناسب برای داوطلبانی که بر اساس فرم خود ارزیابی دارای نشانه های ابتلا به کرونا باشند و قرار دادن دفترچه سئوال ها روی دسته جایگاه به جای اینکه روی زمین قرار داده گردد از دیگر مواردی است که رعایت خواهد شد.

نماینده سازمان سنجش آموزش کشور در استان بوشهر از خانواده ها خواست تا نگرانی فرزندان خود را در زمینه شرایط بهداشتی آزمون رفع نمایند، زیرا همه استانداردها و ضوابط بهداشتی در حوزه های امتحانی رعایت شده و شرکت در آزمون هیچ ریسک و خطری ندارد.

پاکیزه از داوطلبان خواست فقط وسایل لازم را با خود بیاورند و وسایل اضافی همراه نداشته باشند و خانواده ها نیز مقابل درهای ورودی حوزه های امتحانی تجمع ننمایند.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان باید فرم خود اظهاری سازمان سنجش را در زمینه نشانه های کرونا تکمیل نمایند، تاکید نمود: داوطلبان در همه مراحل آزمون باید ماسک بزنند و در صورت لزوم چند ماسک همراه داشته باشند تا در صورت عرق کردن و مرطوب شدن بتوانند آن را عوض نمایند، همچنین کیسه پلاستیکی کوچک برای قرار دادن ماسک های تعویض شده همراه داشته باشند.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7136

به "خبرنگاران حوزه های کنکور ایمن و بی خطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حوزه های کنکور ایمن و بی خطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید