خبرنگاران نخست وزیر: مردم لبنان بر چالش ها پیروز شدند

به گزارش جعبه مهر، تهران- خبرنگاران- نخست وزیر لبنان طی سخنانی با اشاره به شرایط اقتصادی این کشور که زیر فشار بدهی های داخلی و خارجی قرار گرفته، گفت: مردم لبنان بر چالش ها پیروز شدند.

خبرنگاران نخست وزیر: مردم لبنان بر چالش ها پیروز شدند

به گزارش المیادین، حسان دیاب شنبه شب در مقر نخست وزیری در بیروت، افزود: شرایطی که با آن روبرو هستیم، بازتاب بحران بی سابقه ای بوده که لبنان را در یک نقطه حساس و سرنوشت ساز قرار داده است.

وی با طرح این پرسش که آیا کشوری که غرق در قرض و بدهی می باشد ممکن است آزاد باشد؟ گفت: در حال پرداخت هزینه سیاست های اشتباه گذشته هستیم.

نخست وزیر لبنان ادامه داد: منابع درآمدی دولت در سال های گذشته در حال از بین رفتن بوده بدون اینکه تدابیر واقعی برای متوقف کردن این فرایند کاهشی اتخاذ گردد.

دیاب بیان نمود: بر اساس برآوردهای بانک جهانی، 40 درصد مردم خود را زیر خط فقر خواهند یافت به طوری که لبنان در آستانه تبدیل شدن به بدهکارترین کشور جهان است.

وی گفت: نظام بانکی کنونی تورم زا و یک نمونه ناکارآمد است چرا که فقط یک اقلیت کوچک از آن سود می برند.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد که دیگر نمی توان به وام گیری که در خدمت افزایش فساد در کشور است، ادامه داد.

دیاب در ادامه با بیان اینکه لبنان بازپرداخت اوراق قرضه اروپایی (یوروبوند) را به حال تعلیق در می آورد، اضافه کرد: تصمیم به تعلیق بازپرداخت بدهی ها نتیجه تلاش ما برای تأمین منافع همه مردم کشور است.

وی یادآور شد: چگونه می توان بدهی های خارجی را پرداخت کرد در حالی که شهفرایندان ما در داخل کشور نمی توانند به دارایی های خود در بانک ها دست یابند؟

نخست وزیر لبنان خاطر نشان کرد: دولت برای تقسیط مجدد بدهی های خود از طریق مذاکرات منصفانه با وام دهندگان تلاش خواهد کرد.

دیاب اضافه کرد: تصمیم دولت برای عدم پرداخت بدهی های عمومی به تامین نیازهای اصلی مردم باز می گردد.

وی گفت: تعهد می دهیم مانع محکمی در مقابل فرایند فرار اقتصادیاتی ایجاد کنیم.

دیاب تاکید کرد که دولت لبنان به یک بخش بانکی که حجم آن چهار برابر حجم اقتصاد کشور است نیاز ندارد، از این رو باید در ساختار این نظام بانکی بازبینی صورت گیرد.

نخست وزیر لبنان با بیان این که حفظ وحدت تنها راه عبور از بحران کنونی در کشور است، تأکید کرد: اختلاف و چند دستگی منجر به شکست می گردد و با حفظ وحدت بر همه سختی ها غلبه خواهیم کرد.

مقام های ارشد لبنان در نشست روز شنبه تاکید کردند که از گزینه ها و اقدامات کابینه دولت لبنان برای مدیریت بدهی های خارجی حمایت می کنند.

یکی از مسائل اقتصادی مهم دولت لبنان پرداخت اوراق قرضه یوروبوند است که قیمت این اوراق 30 میلیارد دلار بوده و روز دوشنبه پیش رو نخستین قسط آن به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون دلار فرا می رسد و اقساط دیگر آن تا تیرماه سال آینده باید پرداخت گردد.

یوروبوند سندها یا اوراق قرضه دولتی هستند که از طرف شرکت ها و کشورهای اروپایی به لبنان اعطا شده است.

لبنان با احتساب بدهی بابت اسناد یا اوراق قرضه (یوروبوند) در مجموع 90 میلیارد دلار بدهی خارجی و عمومی دارد.

وجود فساد اقتصادی و اداری، بیکاری و بدهی های انباشته شده لبنان در سال های گذشته باعث شده تا مسوولان این کشور نتوانند خاتمه از عهده پرداخت این مبالغ بر آیند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5101

به "خبرنگاران نخست وزیر: مردم لبنان بر چالش ها پیروز شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخست وزیر: مردم لبنان بر چالش ها پیروز شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید