خبرنگاران کرونا در همدان؛ از توصیه های کارشناسان تا تشویق به اهدای خون

به گزارش جعبه مهر، همدان- خبرنگاران- این روزها که هراس از شیوع ویروس کرونا جامعه را فراگرفته افراد زیادی در بیمارستان ها به دلیل بیماری های مختلف نیازمند دریافت خون هستند و این در حالی است که به گفته مسوولان انتقال خون ترس از ابتلا به این ویروس میزان مراجعه به مرکز اهدای خون و خونگیری را کاهش داده است.

خبرنگاران کرونا در همدان؛ از توصیه های کارشناسان تا تشویق به اهدای خون

هراس از ویروس کرونا، قدم های محکم نوعدوستان را برای اهدای خون سست نموده و چشم های زیادی را منتظر گذاشته به نحوی که اداره کل انتقال خون شهروندان را به اهدای خون تشویق می نماید.

گر چه نیاز به خون در بعضی بیماران مانند مبتلایان تالاسمی یک نیاز دائم و مستمر است اما بیماران بسیاری، مانند افراد تصادفی به خون نیاز پیدا می نمایند که نباید آنها را فراموش کرد.

ترس از کرونا اهدای خون را در همدان کاهش داد

مسوول واحد جذب اداره کل انتقال خون همدان گفت: ترس از ابتلا به ویروس کرونا میزان مراجعه به مرکز اهدای خون و خونگیری را در این استان کاهش داد.

فاطمه یادگاری گفت: پیشتر به صورت روزانه حدود 70 تا 80 نفر به مرکز انتقال خون مراجعه می کردند که این آمار در 2 هفته گذشته به نصف کاهش یافته است.

وی اضافه نمود: با توجه به حضور پرتعداد مراجعان در این محل بعضی بر این باروند حضور در این مرکز موجب ابتلای آنها به ویروس کرونا می گردد بنابراین از حضور در محل های پرتجمع از جمله انتقال خون پرهیز می نمایند.

مسوول واحد جذب اداره کل انتقال خون همدان بیان نمود: هم اینک با توجه به کاهش اهدای خون در تامین پلاکت با مشکل روبرو شده و در این راستا فراخوان هایی برای حضور اهدا نمایندگان به صورت تلفنی و پیامکی داده شده است.

یادگاری ادامه داد: هم اینک از ذخیره هفته های گذشته استفاده نموده و مشکل چندانی نداریم اما در صورت تداوم این رویه در هفته های آینده در تامین نیاز خونی با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

وی اضافه نمود: با این وجود انتقال خون همدان در کوشش است نیاز خونی بیمارستان ها را به موقع و بدون کم و کاست تامین کند.

شرایط کرونا در همدان بحرانی نیست

در حالی که بنا به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی همدان تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در همدان بسیار محدود است و تا به امروز فقط یک نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده است از مردم خواسته شده ضمن بی توجهی به شایعات بی اساس به آنها دامن نزنند.

دانشگاه علوم پزشکی عنوان نموده با توجه به حساس شدن مردم نسبت به شیوع این بیماری از آنها تقاضا می گردد فقط به اطلاعیه های روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استناد نمایند و از این طریق اطلاعات مورد نیاز را پیگیری نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: شرایط فعلی این استان در زمینه کرونا ویروس بحرانی و نگران نماینده نیست.

رشید حیدری مقدم همچنین در نشست ستاد پیشگیری،کنترل و هماهنگی مقابله با کرونا ویروس بیان نمود: برخورد منطقی و معقول با این موضوع و پرهیز از ایجاد ناامنی روانی در جامعه بسیار بااهمیت است.

وی بر حفظ سلامت نیروهای درمان به عنوان سربازان خط مقدم جبهه مقابله با کرونا تاکید نمود و اضافه نمود: امروزه مردم جامعه بیش از پیش به خدمات ارزشمند کارکنان حوزه سلامت مطلع هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان تجربه آنفلوآنزا را دشوارتر از این ویروس دانست و گفت: باید به جامعه اطمینان داد که ویروس کرونا خطر چندانی برای افراد سالم ندارد.

حیدری مقدم گفت: اقدامات فعلی در مورد مدیریت این موضوع قابل قبول است البته در مورد فضای مجازی نگرانی هایی وجود دارد که ضروری است با در اختیار قراردادن اطلاعات صحیح از مراجع موثق این موضوع مدیریت گردد.

وی با قدردانی از زحمات همه مسوولان برای خدمت به مردم و حفظ سلامت آنان تاکید نمود: باید با حفظ آمادگی و استفاده از حداکثر توان و ظرفیت های موجب به مقابله با این ویروس رفت و از هر گونه تصمیم هیجانی و ناگهانی پرهیز کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان انسجام و همدلی را مهمترین ابزار مقابله با کرونا دانست و گفت: اولویت اصلی مسوولان مهار کرونا است که در این راستا هیات رئیسه این دانشگاه برای عبور از مقطع کنونی استفاده می نماید.

حیدری مقدم گفت: توجه هر چه بیشتر به موضوع بیوتروریسم، آمادگی تیم آزمایشگاهی آلترناتیو و در نظر دریافت آزمایشگاه دانشکده بهداشت به عنوان آزمایشگاه جایگزین، تشکیل کمیته ای از متخصصان علوم پایه و بالینی به عنوان زیرمجموعه ای پدافند غیرعامل قرارگاه زیستی استان مورد تاکید است.

کرونا پروازهای فرودگاه همدان را لغو کرد

مدیر فرودگاه بین المللی همدان گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی پروازهای این فرودگاه از آدینه 9 اسفند تا 27 اسفند امسال تعلیق شد.

سهراب کلوندی اضافه نمود: این تصمیم به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا گرفته شده است که به دنبال آن، به صورت موقت پروازهای دو سویه همدان - مشهد و همدان - کیش تعلیق شد.

وی گفت: در روزهای گذشته استقبال شهروندان از سفر به شهرهای مذهبی و سیاحتی بسیار کم رنگ شده و این امر در تصمیم گیری یاد شده تاثیر گذار بود.

کلوندی با بیان اینکه بسیاری از پروازهای داخل کشور تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند، مطرح کرد: تعداد زیادی از پروازهای خارج از کشور نیز به حالت تعلیق درآمده اند.

وی بیان نمود: پرواز دو سویه همدان - مشهد روزهای آدینه و سه شنبه هر هفته توسط هواپیمای ام.دی که دارای 160 نفر ظرفیت است، صورت می گرفت.

مدیر فرودگاه بین المللی همدان گفت: پرواز دو سویه همدان - کیش نیز روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته انجام می شد.

توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از کرونا

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و متخصصان تغذیه برای بالا بردان سطح ایمنی بدن، جامعه را به استفاده از مواد غذایی مقوی و با ارزش غذایی بالا تشویق می نماید.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استفاده از موادغذایی مناسب و مغذی از جمله میوه ها و سبزی ها موجب ارتقای عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس می گردد.

آرزو کاوه ئی بیان نمود: کمبود دریافت موادغذایی و کمبود ویتامین هایی مثل A ,C,D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد.

وی اضافه نمود: بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی ها به جز سبزی های نشاسته ای و حداقل 2 واحد میوه توصیه می گردد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف روزانه سبزی، میوه و مواد غذایی که دارای ویتامین C هستند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

کاوه ئی مصرف سبزیجاتی نظیر انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز، فلفل دلمه ای، جعفری، پیازچه و شاهی و مصرف انواع میوه ها همچون پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و گنجاندن مصرف جوانه ماش، گندم و شبدر در رژیم غذایی روزانه را توصیه کرد.

وی ادامه داد: مصرف روزانه سبزیجاتی که دارای ویتامین A بوده از جمله سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های سبز تیره، کاهو، هویج و کدوحلوایی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: زنان باردار، سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتونی مصرف می نمایند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند و ضروری است هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج استفاده نمایند.

کاوه ئی اضافه نمود: این طیف از بانوان از هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه استفاده نمایند و همراه با غذا پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C مصرف نمایند.

وی تاکید نمود: بانوان باردار باید از مصرف غذاهای پرچرب، سوسیس، کالباس و سایر فست فودها و از خوردن مواد غذایی نیم پز و غذاهای که به خوبی پخته نشده پرهیز نموده و روزانه از منابع غذایی حاوی پروتئین مثل حبوبات و تخم مرغ استفاده نمایند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه طبخ و مصرف غذا در خانه توصیه می گردد بیان نمود: شهروندان از خوردن غذا و مایعات در مکان های غیر بهداشتی و نامطمئن خودداری نمایند.

کاوه ئی گفت: اگر علائم سرماخوردگی دارید غذاهایی مثل سوپ، آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم بهره ببرید و از میوه های فصلی که حاوی آنتی اکسیدان هستند مثل انار، پرتقال توسرخ و گریپ فورت مصرف کنید.

آزمایش کرونای یک شهروند همدانی مثبت شد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اعلاک کرد: آزمایش ابتلای یک شهروند همدانی به کرونا ویروس مثبت بود.

دکتر محمد طاهری بیان نمود: از 106 بیمار جدید مبتلا به کووید19، یا همان کرونا ویروس در کشور یک مورد مربوط به همدان است.

و اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: نتایج آزمایش 10 تن از افراد مشکوک به بیماری کرونا ویروس در این استان منفی اعلام شده است که تعدادی از این افراد بانوان هستند.

منوچهر کرمی بیان نمود: منفی شدن نتیجه آزمایش ها به این معناست که هر فردی که دارای علائم کرونا ویروس است لزوما مبتلا به این نوع ویروس نیست همچنین این موضوع اهمیت رعایت اقدام های پیشگیرانه برای کنترل پیروز بیماری را نمایان می نماید.

وی اضافه نمود: با همکاری مردم هم اینک شرایط مناسبی در همدان وجود دارد با این وجود خواهان اهتمام بیشتر به رعایت اقدام های پیشگیرانه در سطح استان هستیم چراکه هدف علوم پزشکی قطع زنجیره انتقال بیماری و جلوگیری از انتشار بیشتر آن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: رعایت توصیه های بهداشتی همیشه مورد تاکید علوم پزشکی است که امید می رود با اهتمام و حساسیت بیشتر این موضوع دنبال گردد چرا که نقطه عطف علوم پزشکی برای کنترل کرونا ویروس توجه و دقت مردم به توصیه های بهداشتی است.

کرمی خطاب به مردم اضافه نمود: در این راستا چنانچه دارای هر گونه علائم سرما خوردگی هستید به طور حتم در منزل استراحت کنید هرچند ابتلا به هر علائم تنفسی به عنوان ابتلا به ویروس کرونا نیست.

وی اضافه نمود: برای تضمین پیشگیری از شیوع این بیماری باید افراد دارای هرگونه علائم سرماخوردگی در منزل بمانند و فرقی نمی نماید این فرد کسبه، کارمند یا در هر گروه سنی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، شستشوی مرتب دست ها، رعایت آداب تنفسی و خودداری از سفرهای غیر ضروری و نرفتن از منزل به ویژه هنگام داشتن علائم سرماخوردگی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به 245 نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به 26 نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرنگاران درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا اضافه نمود: از روز گذشته تا به امروز با توجه به افزایش آزمایشگاه های تشخیص ویروس کرونا، 106 ابتلای قطعی تشخیص داده شده و در این بازه زمانی هفت نفر فوت نموده اند. در نتیجه در مجموع 245 نفر ابتلای قطعی و 26 نفر فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور داریم.

وی ادامه داد: از این 106 ابتلای قطعی جدید، 38 نفر در تهران، 23 نفر در گیلان، هفت نفر در قم، یک نفر در همدان، هشت نفر در اصفهان، هفت نفر در مازندران، پنج نفر در اردبیل، سه نفر در البرز، یک نفر در خراسان رضوی، سه نفر در سمنان، دو نفر در کرمانشاه، سه نفر در لرستان، یک نفر در کردستان، یک نفر در یزد، یک نفر در آذربایجان غربی و دو نفر در آذربایجان شرقی تشخیص داده شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4911

به "خبرنگاران کرونا در همدان؛ از توصیه های کارشناسان تا تشویق به اهدای خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در همدان؛ از توصیه های کارشناسان تا تشویق به اهدای خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید