دستگاه درمان زخم دیابت فراوری شد

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، محمدرضا خانی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از فراوری 14 محصول دانش بنیان در حوزه فناوری پلاسما اطلاع داد و گفت: از سال 94 دو شرکت دانش بنیان را تاسیس کردیم که نزدیک 14 محصول دانش بنیان در این شرکت به ثبت رساندیم. هدف اصلی این بود که فعالیت های آزمایشگاهی دانشگاه را در سطح جامعه انجام دهیم تا زمینه اشتغال برای دانشجویان فراهم گردد.بعلاوه از مهم ترین اهداف این شرکت بومی سازی فناوری پلاسما به صورت صنعتی در حوزه های پلیمر، نساجی، پزشکی و محیط زیست است.

دستگاه درمان زخم دیابت فراوری شد

وی به عمده دستاورهای این شرکت اشاره نمود و اضافه نمود: بخشی از دستاوردها در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی بوده به طوری که دستگاه های آزمایشگاهی پلاسمایی را فراوری و به دانشگاه های کشور ارائه کردیم. هدف این بود که دانشگاه ها به تجهیزات پلاسمایی مجهز شوند. با توجه به اینکه دستگاه های پلاسمایی گران بوده و نمی توان با صرف هزینه گزاف وارد کرد.

وی توضیح داد: بعلاوه بخشی دیگر مربوط به اصلاح سطح های پلیمری و منسوجات بود که در واقع در سال 95 دستگاهی را برای کاهش مصرف آب در صنعت نساجی و کاهش صرف مواد شیمیایی تحت اسم پلاسما تکس فراوری کردیم به طوری که با ساخت این دستگاه در سال 95 ایران پنجمین کشور دارنده این فناوری شناخته شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و یک شرکت خصوصی دستگاه صنعتی پلاسما تکس را رونمایی کردیم، خاطر نشان کرد: رویکرد ما در ساخت این دستگاه کاهش مصرف آب و موادشیمیایی در صنعت نساجی بوده و طراحی آن به گونه ای بوده که 30 درصد در مصرف آب را کاهش داده است.

وی یکی از معضلات بخش صنعت نساجی را مصرف آب دانست و ادامه داد: شرکت های فعال در این حوزه ها عموماً در شهرهایی مانند مشهد و شیراز و یزد مستقر شدند که با کمبود آب روبرو هستند و کاهش مصرف آب در این بخش برای آن ها بسیار حائز اهمیت است.

خانی با اشاره به علت مصرف بالای آب و مواد شیمیایی در ماشین آلات، توضیح داد: ما در این دستگاه سطح پلیمر و یا منسوجات را از میان پلاسما عبور می دهیم تا تحت بمباران الکترونی که بر روی سطح انجام می گردد، در تار و پود منسوج و یا پلیمر زبری در ابعاد نانومتر ایجاد گردد تا سطح موثر این ترکیبات افزایش یابد.

دستگاه فراوری فیلترهای آنتی ویروس با استفاده از فناوری نانو ساخته شد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه جدیدترین محصول این شرکت، دستگاه فراوری فیلترهای آنتی ویروس و آنتی باکتریال با استفاده از فناوری پلاسما است، گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور در پی ارائه محصولی برای کاهش عوارض این ویروس بودیم که ایده ای از سوی یکی از دانشجویان این دانشگاه مطرح شد و ما بر اساس این ایده طرحی را ارائه کردیم که مورد تایید نهاده شد.

وی با بیان اینکه ما در این طرح پیروز به طراحی و ساخت دستگاه صنعتی شدیم، ادامه داد: ظرفیت این دستگاه 30 هزار فیلتر آنتی ویروس و آنتی باکتریال در روز است که برای فراوری ماسک های جراحی یا ماسک های چهارلایه و N95 قابل کاربرد است.

خانی ادامه داد: فیلترهای فراوری شده با این دستگاه با استفاده از پلاسما دارای ساختار آب دوست می شوند، ضمن آنکه با استفاده از مواد آنتی باکتریال مورد تایید سازمان غذا و دارو سازمان، تجهیزات پزشکی بر روی آن لود می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این فناوری به ویژه برای فراوری ماسک مورد احتیاج کادر درمانی کاربرد دارد، خاطر نشان شد: استفاده از پلاسما باعث شده که ماسک های فراوری مواد آنتی ویروس را جذب نمایند و پایداری و ماندگاری این مواد بر روی ماسک افزایش یابد. این ماسک ها محصولی است که در آن هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است، ولی پلاسما موجب عامل دار شدن سطح خواهد شد.

ساخت دستگاهی برای امحای پسماندهای صنعتی

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان بعلاوه از ساخت دستگاه برای امحای پسماندهای صنعتی در این شرکت اطلاع داد و گفت: این طرح را با سرمایه گذاری شرکت خصوصی با ظرفیت یک تن در روز ساخته شده است.

خانی روش زباله سوزی پلاسمایی را قابل کاربرد برای انواع پسماندها از صنعتی، ویژه و دارویی تا پسماندهای شهری و بیمارستانی دانست و اظهار کرد: پسماندها در این روش به ترکیبات پایه مانند کربن، اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن تجزیه شده و سپس با اضافه نمودن گازهای ثانویه مانند بخار آب فرایند راهنمایی به سمت فراوری سینگاز (ترکیب گاز هیدروژن و منوکسید کربن) انجام می گردد. سینگاز فراوریی می تواند برای تهیه سوخت و یا فراوری برق مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهینه ترین روش برای امحای پسماندها و فراوری برق، فناوری پلاسما است، گفت: این فناوری دارای چندین مزیت است که از آن جمله می توان به قابل استفاده بودن برای همه پسماندها اشاره نمود. پسماندهای حاوی ترکیبات آب، مواد نسوز و یا پسماندهایی که به شدت خطرناک هستند و در اثر فرآیندهای احتراقی معمول منجر به فراوری آلاینده های گازی می شوند، در این روش می توانیم با استانداردهای اروپا امحا کنیم، ضمن آنکه خروجی این امحا هم مواد ارزشمند است.

دستگاه درمان زخم دیابت فراوری شد/تست بر روی 80 بیمار در فاز دوم

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اضافه نمود: بعلاوه دستگاه درمان زخم دیابت را هم فراوری کردیم که در فاز نخست برروی 20 بیمار دیابتی تست شده است و فاز دوم هم روی 80 بیمار دیابتی هم اکنون در بیمارستان شریعتی انجام می گردد که این طرح در جهان دانش نوینی است امیدواریم طی دوسه سال آینده بتوانیم تمامی جوانب آن را آنالیز کنیم تا روانه بازار گردد.

ساخت دستگاه جوان سازی پوست با استفاده از فناوری پلاسما

خانی اضافه نمود: دستگاه جوان سازی پوست با استفاده از فناوری پلاسما را فراوری کردیم که هم اکنون در بیمارستان شهدای تجریش و مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان رازی در حال تست است. در کوشش هستیم که سال آینده مجوز ساخت دستگاه جوان سازی پوست و درمان زخم دیابت را از اداره ساخت تجهیزات پزشکی دریافت کنیم. بعلاوه برای فراوری ماسک های پلاسمایی آنتی باکتریال و آنتی ویروس هم اقدام کردیم، امیدواریم که در تابستان سال جاری مجوزهای لازم را اخذ کنیم تا این محصول ها را با قیمت مناسب روانه بازار کنیم؛ اگر بخواهیم این تجهیزات را از خارج تامین کنیم هزینه های بالایی دارند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: تمام دستگاه های فراوریی با دانش بومی بوده و تا به امروز وارداتی از این نوع تجهیزات نداشتیم. به طوری این تجهیزات براساس تحقیقات و مطالعات دانشگاهی طراحی و ساخته شده است.

وی گفت: بزرگترین چالش ما اخذ مجوز است به لحاظ اینکه این تجهیزات با دانش نوین است متاسفانه کارشناسان در اداره تجهیزات پزشکی یا سایر بخش ها آشنایی با فناوری نوین ندارند و این موضوع دریافت مجوز را سخت تر نموده است. از طرف حمایت های انجام شده چنگی به دل نمی زند به صورت جزیره ای و مقطعی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10442

به "دستگاه درمان زخم دیابت فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه درمان زخم دیابت فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید