ربات ها به یاری درمان بیش فعالی می آیند

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش فعالی یا نقص توجه یک اختلال شایع رشدی میان بچه ها است. شاید قبل از 7 سالگی به راحتی قابل تشخیص نباشد اما یک سری از علائم از 3 سالگی به بعد خود را نشان می دهد.

ربات ها به یاری درمان بیش فعالی می آیند

پس زمان خوبی برای پیشگیری و توجه به آن وجود دارد. از این علائم می توان به نقص توجه، پر تحرکی و عدم کنترل تکانه اشاره نمود. باید توجه داشته باشیم که بیش فعالی اختلال یادگیری نیست اما حواس پرتی که در این بچه ها وجود دارد سبب کاهش عملکرد آنها می گردد. اخیرا مطالعه ای در کشور اجرا شده است که نشان می دهد 40 درصد از زندانیان در یکی از شهرها علائم بیش فعالی را دارند.

میزان شیوع این اختلال در جهان 5 درصد است اما آمارها در ایران رقمی بیش از این و تا 8 درصد را نشان می دهد. پس باید نسبت به شناسایی بچه ها اقدام کنیم تا از ایجاد آسیب ها در بزرگسالی و آینده جلوگیری گردد.

تشخیص بیش فعالی به وسیله نشانه های رفتاری

به طور کلی روش دقیقی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد اما می توان از منابع و روش های مختلف جهت ارزیابی و تشخیص این اختلال استفاده کرد و از طرفی تفکیک زیر گروه های این اختلال برای ارائه روش های درمانی لازم و مفید یک ضرورت است. از سویی محققان در دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در کوشش هستند تا با استفاده از مدل افزایشی، نشانه های رفتاری، و نشانه های شناختی امکان تفکیک این اختلال از بچه ها سالم و همچنین تفکیک زیرگروه های آن با دقت بیشتری انجام دهند.

رضا خسرو شاهی مجری طرح پژوهشی که در این زمینه انجام می گردد بیان نمود: همزمان با رشد 70 درصد از ارتباطات مغزی شکل می گیرد و تغییر آن در بزرگسالی کاری سخت است. بچه های که نقص توجه و بیش فعالی دارند اگر این اختلال در دوره کودکی تشخیص داده گردد می توان از بروز بسیاری آسیب ها در بزرگسالی جلوگیری کرد.

خسروشاهی ادامه داد: این اختلال سه شاخه اصلی کم توجهی، بیش فعالی و ترکیبی از هر دو مورد را دارا است. روش های درمانی معمول با استفاده از نوروفیدبک در جهان برای هر سه شاخه یکی است که از نظر منطقی درست نیست. یعنی در هر سه شاخه یک معیار مغزی را در نظر می گیرند. در این پژوهش سعی شد معیاری بدست آوریم تا سه گروه را از هم تفکیک کند و روش درمانی متفاوتی برای هر کدام ارائه گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اساس سیستم های نوروفیدبک بازی های کامپیوتری است اما در این پژوهش سخت افزار را جایگزین نرم افزار کردیم. یعنی از ربات های دارای قابلیت حرکت استفاده کردیم. این کار با جذابیت خود همکاری بیشتر بچه ها و درمان بهتر را به دنبال داشت. پس شاخه جدیدی از رباتیک نوروفیدبک برای درمان اختلال کم توجهی و بیش فعالی را تعریف کردیم.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3123

به "ربات ها به یاری درمان بیش فعالی می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات ها به یاری درمان بیش فعالی می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید