امکان تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در حیوان زنده در کشور میسر شد

به گزارش جعبه مهر، محققان مرکز تحقیقات اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیروز به طراحی نرم افزاری برای تشخیص نوع نورون های داخل قشر مغز شدند؛ این دستگاه قادر است 90 درصد نوع نورون های در حال ثبت داخل سلولی در حیوان زنده را به صورت آنلاین تشخیص داده و ثبت کند.

امکان تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در حیوان زنده در کشور میسر شد

دکتر میرشهرام صفری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز تحقیقات اعصاب این دانشگاه در گفت وگو با خبرنگاران، حیطه تحقیقاتی خود را حوزه علوم اعصاب دانست و گفت: تاکنون 11 محصول را در این حوزه در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به ثبت رساندیم که از این تعداد 4 مورد پذیرش شده است.

وی توسعه نرم افزار و سخت افزار را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این مؤسسه دانش بنیان دانست و گفت: در این مطالعات پیروز به ساخت نرم افزار تشخیص نوع نورون در داخل قشر مغز شدیم. این روش یاری مؤثری در انجام تحقیقات الکتروفیزیولوژی در آزمایشگاه های مشابه خواهد بود و می تواند با دقت حدود 90 درصد، نوع نورون در حال ثبت داخل سلولی در حیوان زنده را به صورت آنلاین تشخیص دهد.

صفری، آنالیز رفتار شبکه عصبی بینایی در طیف امواج گاما در لایه های مختلف قشر بینایی، پردازش بینایی و تحریک اپتوژنتیک را از دیگر زمینه های تحقیقاتی خود نام برد و یادآور شد: همچنین پروژه نحوه پردازش ادراک کاذب شنیداری در قشر اولیه شنوایی را با همکاری گروه مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس اجرایی کردیم.

این محقق افزود: برای اجرای پروژه نحوه پردازش ادارک کاذب شنیداری در قشر اولیه شنوایی دستگاه های لیکومتر، کنترل کننده شوک و محرک، جعبه شرطی سازی و شوکر مورد احتیاج این طرح ساخته شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه لیکومتر، شرح داد: این دستگاه می تواند با دقت میکرومتری زمان لمس زبان حیوان با پروبی که می خواهد از آن تغذیه کند را ثبت کند. حیوان با زبان رفتار با ما ارتباط برقرار می نماید و ما با استفاده از این دستگاه پاسخ هایی که به ما می دهد را می توانیم بفهمیم که آیا حیوان منظور ما را متوجه شده است یا خیر.

صفری، کاربرد این دستگاه را آنالیز درک ادراک کاذب و یا توهم شنیداری دانست و گفت: در این دستگاه حیوان دچار توهم شنیداری می گردد و باید تشخیص دهد که در صورت انتشار صدای مشخصی تغذیه کند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1836

به "امکان تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در حیوان زنده در کشور میسر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در حیوان زنده در کشور میسر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید