زمزمه ها برای افزایش نرخ برق

به گزارش جعبه مهر، تا قبل از اینکه فاصله زمانی بین قطع و وصل برق زیادتر گردد باید راه چاره مناسبی برای برطرف مشکل صنعت برق پیدا کرد.

زمزمه ها برای افزایش نرخ برق

به گزارش گروه مالی خبرنگاران بازار داغ خاموشی های پی در پی برق در اقصی نقاط کشور تابستان سال 1400 را گرم تر از سال های پیش نموده است. در حالی که هنوز عده ای ماینر های استخراج رمز ارز را علت خاموشی برق می دانند زمزمه ها برای افزایش نرخ برق به راه افتاده است. به همین دلیل یکی از مسئولان حوزه برق از ضرورت افزایش نرخ برق سخن گفته است.

خاموشی های گسترده برق مردم را کلافه نموده است حتی دانشجو ها که این روز ها به شکل آنلاین امتحان می دهند با معضل قطعی برق وسط امتحان روبه رو می شوند و باز ماندن از امتحان بدین معناست که وزارت علوم باید در مورد امتحانات و قطعی برق تسهیلاتی را پیش روی دانشجویان بازمانده از امتحان قرار دهد، اما قطعی برق به همین جا ختم نمی گردد، زیرا بسیاری از لوازم منزل در رفت و آمد برق حیات خود را از دست می دهند و احتیاج به تعمیر و تعویض دارند.

قطعی برق در حوزه خدمات و کسب و کار و پزشکی هم کم مشکل نیافریده است. آبمیوه فروشی ها آنقدر زیان قطعی برق داده اند که به خرید موتور برق روی آورده اند تا یخچالشان زمانی قطع گردد که آن ها می خواهند نه اداره برق. در بخش کسب و کار هم کارفرما ها دیگر نمی دانند با قطعی برق چه نمایند و عدم پرداخت دستمزد در روز هایی که برق قطع می گردد مورد انتقاد کارگران قرار گرفته است.

فعالیت مزارع استخراج ارز، کم آبی، بدهی وزارت نیرو به نیروگاه ها، عدم سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت شبکه و تقویت فراوری برق، مقدمه سازی برای رشد تعرفه، دریافت نکردن پول برق صادراتی از کشور های همسایه، تعادل نداشتن بین صادرات و واردات و فراوری برق همه و همه جزو دلایل قطعی برق اسم می گردد، اما تا قبل از اینکه فاصله زمانی بین قطع و وصل برق زیادتر گردد باید راه چاره مناسبی برای برطرف مشکل صنعت برق پیدا کرد.

هر چند باید علت قطعی برق و سهم هر یک از مؤلفه های دخیل در قطعی برق به وسیله مطالعات و آنالیز های حرفه ای تعیین گردد، اما هم طرف عرضه و هم طرف مصرف برق صاحب مشکلاتی است که باید کوشش گردد تا عرضه و تقاضا با هم بالانس گردد، در غیر این صورت گرانی برق و قطعی برق دوگزینه ای هستند که مهمان صنعت فوق خواهند بود.

محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر دیروز در نشست خبری مشترک با موضوع تأمین آب و برق کشور در تابستان سال 1400، با اشاره به اینکه امسال بار ها اعلام شد سال 1400 از چند جهت سالی استثنایی است، گفت: گرمای بی سابقه در ایران و اغلب کشور های جهان عامل اصلی رشد مصرف برق بود.

وی اضافه نمود: به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود 1500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می گردد. در ایران به ویژه که 40 درصد مصرف برق صرف وسایل سرمایشی می گردد، این از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حساس ترین هفته های صنعت برق در پیش است

متولی زاده گفت: در اغلب کشور های جهان گرما مسئله ای جدی است، حتی در بعضی کشور های پیشرفته جهان هم منجر به آسیب و تلفات انسانی شده است.

مدیرعامل توانیر افزود: مسئله بعدی ما برای روز های آینده است که گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد، بنابراین حساسیت این هفته و هفته آینده بیشتر است و باید توجه دقیق تری روی آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر بحث خشکسالی است که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده و عملاً هم منجر به افزایش مصرف در بخش کشاورزی و هم منجر به کاهش ذخیره آب نیروگاه های برقابی و کاهش فراوری این نیروگاه ها شده است.

وی اضافه نمود: ما از یک طرف با افزایش مصرف و از طرف دیگر با کاهش فراوری نیروگاه ها روبرو هستیم.

متولی زاده گفت: در اینجا احتیاج به همکاری مردم و مشترکان اهمیت بسیار زیادی دارد، خوشبختانه در 40 تا 45 روز گذشته با وجود شرایط سختی که پشت سر گذاشته شد، با همکاری مشترکان عظیم اعم از صنایع، کشاورزان، مصوبات هیئت وزیران و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، بدون اعمال خاموشی عبور کردیم، اما در روز های اخیر به علت موج گرما این مسئله اهمیت بیشتری پیدا نموده و همکاری مردم بیش از گذشته مورد درخواست است و یاری رسانه ها می تواند مشارکت مردم را جلب کند.

وی گفت: حتی در خود امریکا هم هشدار هایی برای قطعی برق و کاهش مصرف به مردم داده شده است.

40 درصد مصرف برق مرتبط با وسایل سرمایشی است

مدیرعامل توانیر بعلاوه با اشاره به مسئله رمز ارز ها گفت: این مسئله به ویژه در ماه های اخیر به اسم یک عامل رشد مصرف شناخته شده است. متأسفانه در انتهای سال گذشته و اوایل امسال، حجم قابل ملاحظه ای از دستگاه های استخراج ارز های دیجیتال وارد مدار شد و این به اسم مصرف نماینده ای که در برنامه ها لحاظ نشده بود موجب افزایش مصرف برق شد.

وی اضافه نمود: در شناسایی و برخورد با این افراد، کار به صورت جدی در حال اجرا است.

متولی زاده وارد مدار شدن سریع تر چاه های کشاورزی را یکی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور اسم کرد و گفت: حدود 6 هزار مگاوات مصرف این چاه هاست.

وی اضافه نمود: وسایل سرمایشی هم زودتر و با حجم بیشتر وارد مدار شدند که 40 درصد مصارف ما مربوط به این وسایل است.

متولی زاده در عین حال با اشاره به افزایش حجم مراکز استخراج رمز ارز گفت: طبق آمار، 2 هزار مگاوات مصرف برق به این موضوع اختصاص دارد.

وی گفت: یک علت رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم زودرس بودن گرمای امسال بود.

وی اضافه نمود: امید است گرما پس از یکی دو هفته فرایند نزولی داشته باشد و تا حدودی از مصرف برق کاسته گردد.

جهان عرضه و تقاضای برق را با قیمت حل نموده است

متولی زاده گفت: در تمام جهان مسئله عرضه و تقاضا به ویژه در حوزه برق را با قیمت حل نموده اند، اما در ایران به علت سیاست هایی که از گذشته وجود دارد، مقرون به صرفه ترین برق جهان را داریم و در طول تاریخ صنعت برق مقرون به صرفه ترین زمانی است که برق عرضه می گردد.

وی گفت: این باعث می گردد انگیزه لازم برای مصرف بهینه وجود نداشته باشد، حساسیت مردم کمتر گردد و دستگاه های ... بهره ور مورد استفاده قرار گیرد و امکان سرمایه گذاری کافی وجود نداشته باشد.

متولی زاده اعلام کرد: در تمام کشور های پیشرفته حتی همسایه که نیروگاه های تجدیدپذیر رشد داشتند با این هدف بوده که توانسته اند برق مشترکان را تأمین نمایند و هزینه فراوری با هزینه مصرف آن ها برابری کند.

وی گفت: اگر این زمینه فراهم گردد که مشترکان، برق خود را از انرژی تجدیدپذیر تأمین نمایند راه توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور وجود دارد و نتیجه خواهد داد.

مدیرعامل توانیر در عین حال گفت: در مورد هوش مصنوعی هم کار ها اگر چه دیر آغاز شده، اما 50 درصد از انرژی مصرفی کشور در صنایع عظیم به وسیله کنتور های هوشمند رؤیت پذیر شده است.

از سویی دیگر حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری وزارت مشترک بین شرکت آب و فاضلاب کشور و شرکت توانیر گفت: امسال به لحاظ بارش و درجه حرارت سال خاص و بی سابقه ای را طی می کنیم و همین مسئله دشواری های بسیاری را برای ما به وجود آورده است.

کاهش 53 درصدی بارش در شرق کشور

وی گفت: ما در شش حوضه آبریز کشور شاهد کاهش 52 درصدی بارش نسبت به سال گذشته و بعلاوه کاهش 37 درصدی نسبت به مبه وسیله بلندمدت هستیم.

حمیدرضا جانباز با بیان اینکه بیشترین کاهش بارش در مرز های شرقی کشور رخ داده است، اضافه نمود: بیشترین کاهش بارش در حوضه شرق کشور با کاهش 53 درصدی بارندگی و کمترین کاهش بارندگی هم در حوضه دریاچه ارومیه با 13 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته رخ داده است.

وی با اشاره به افزایش دما در امسال گفت: علاوه بر مقدار کاهش بارش ها شاهد افزایش بی رویه دما هستیم که هم در ماکزیموم و هم در مینیموم درجه حرارت رخ داده است.

11 درصد مصرف آب کشور مرتبط با کولرآبی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: مینیموم دما از آن جهت اهمیت دارد که زمینه افزایش مصرف کولر های آبی به خصوص در فلات مرکزی کشور را موجب می گردد.

جانباز در سرانجام با اشاره به افزایش مصرف کولر ها گفت: کولر ها 11 درصد از آب مصرفی کل کشور را به خود اختصاص می دهند.

منبع: جوان

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10681

به "زمزمه ها برای افزایش نرخ برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمزمه ها برای افزایش نرخ برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید