قسمتی از فرودگر اینسایت در مریخ رها می گردد

به گزارش جعبه مهر، پس از دستاوردهای فوق العاده کاوشگر حفاری مریخ نورد اینسایت (InSight) موسوم به مول (mole)، اکنون ناسا مجبور به خاتمه دادن به ماموریت آن برای حفاری خاک مریخ شده است.

قسمتی از فرودگر اینسایت در مریخ رها می گردد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ایسنا، فرودگر اینسایت مجهز به یک کاوشگر ملقب به مول به معنی موش کور است که قرار بود تا عمق 10 فوتی سطح مریخ را حفاری کند.

با این حال، ناسا گفت که تمایل غیرمنتظره خاک مریخ به سفت شدن به این معنی است که مته مولم هرگز نمی تواند عملکرد صحیح خود را داشته باشد.

اکنون این سرانجام یک حماسه طولانی است که از سال 2019 شروع شده بود.

این کاوشگر پس از آزمایش و خطای فراوان و یاری دریافت از بازوی رباتیک اینسایت تنها توانست به عمق چند سانتی متری سطح مریخ برسد. آخرین فعالیت آن نیز در روز شنبه 9 ژانویه انجام شد که ناسا آن را یک کوشش قلمداد کرد.

با این وجود هنوز همه چیز از دست نرفته است، زیرا شکست برنامه مول به مهندسان یاری می نماید تا استراتژی های مختلفی را برای ماموریت های آینده در پیش بگیرند.

علاوه بر این، اکنون که بازوی رباتیک اینسایت قادر به یاری است، می تواند لرزه سنج را در حفره ایجاد شده دفن کند تا به ماموریت یاری کند خوانش های دقیق تر و واضح تری از سطح شناسی مریخ داشته باشد.

ضمن اینکه رها کردن مول به این معنی نیست که ماموریت اینسایت تمام شده است، بلکه طول عمر مورد انتظار این ماموریت حداقل تا سرانجام سال 2022 تمدید شده است.

اینسایت وظیفه دارد تشخیص دهد که هسته مریخ مایع است یا جامد، داده های آب و هوای مریخ را آنالیز کند و همچنین هنگامی که مریخ نورد استقامت (Perseverance) روی سطح مریخ فرود بیاید، به تاسیس اولین شبکه هواشناسی بشر در یک سیاره دیگر اقدام کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9024

به "قسمتی از فرودگر اینسایت در مریخ رها می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قسمتی از فرودگر اینسایت در مریخ رها می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید