لالی بلا کجاست؟

به گزارش جعبه مهر، آیا لالی بلا را می شناسید؟ لالی بلا شهر کلیساهای سنگی در اتیوپی قدمتی به بلندای مسیحیت دارد. در سفر این هفته کجاست به لالی بلا با خبرنگاران همراه باشید.

لالی بلا کجاست؟

لالی بلا شهری در شمال اتیوپی است که به علت داشتن کلیساهای سنگی قدیمی معروفیت و اهمیت فراوان دارد. این شهر گواهی بر تمدن قرون وسطی ای و دوران پس از آن در اتیوپی است. لالی بلا مقدس ترین شهر کشور و مرکز زائران است و جمعیت این شهر را مسیحی های ارتودوکس تشکیل می دهند. این شهر جزو اولین شهرهایی بود که در اوایل قرن چهارم به مسیحیت روی آورد بدین ترتیب قدمت آن به دوران حواریون بازمی گردد.

تاریخ

در دوران فرمانروایی گبره مسکل لالی بلای مقدس (Saint Gebre Mesqel Lalibela) (کسی که از اواخر قرن 12 تا اوایل قرن 13 بر اتیوپی حکومت کرد) لالی بلای کنونی به نام روها (Roh) شناخته می شد. پادشاه مقدس نیز صاحب همین نام (روها) بود زیرا گفته می گردد به هنگام تولد گروه زیادی از زنبورها او را احاطه نموده بودند و به همین علت مادرش آن را نشانه ای بر پادشاهی آینده او بر اتیوپی می دانست. بسیاری از نام های شهرهای امروزی و کلیساها از نام هایی گرفته شده که لالی بلا در زمان جوانی در اورشلیم و سرزمین مقدس مشاهده نموده بود.

گفته می گردد که لالی بلا پس از گرفتن اورشلیم به وسیله مسلمانان در سال 1187 کوشش کرد تا در جواب این کار اورشلیم نو را به عنوان مرکز خود بسازد. هر کلیسا تنها از یک تکه سنگ مجزا ساخته شده است تا نماد روحانیت و تواضع باشد. لالی بلا در قرن های 12 و 13 مرکز اتیوپی باقی ماند.

اولین اروپایی که شاهد این کلیساهای سنگی بود مکتشفی پرتغالی به نام پرو دا کویلها (Pedro da covilha) در سال های بین 1460 تا 1526 بود. کشیش پرتغالی فرانسیسکو آلوارس (Francisco Alveres) در دهه 1520 از این منطقه تماشا کرد و ساختار بی نظیر این کلیساها را چنین توصیف کرد:

از نوشتن درباره این بناها درمانده ام، زیرا احساس می کنم اگر بیش تر از این بنویسم خودم آن ها را باور نخواهم کرد... به خدا قسم که هرآنچه نوشته ام حقیقت است.

گزارش بعدی مبنی بر بازدیدکننده دیگر از لالی بلا میگل د کاستانهوسو (Miguel de Castanhoso) است، کسی که به عنوان سرباز برای ارتش کرستوا دا گاما (Christovao da Gama) خدمت می کرد. وی این شهر را در سال 1544 ترک کرد. پس از کاستانهاسو، 300 سال بعد اروپایی دیگری به نام گرهارد رهیفس (Gerhard Rohifs) بین سال های 1865 و 1870 از این منطقه تماشا کرد.

طبق کتاب فتوح الحبشه از شهاب الدین، احمد الغازی طی حمله خود به اتیوپی یکی از کلیساها را به آتش کشید هرچند ریچارد پانکرست (Richard Pankherst) نسبت به این گزارش مشکوک است و دلایلی نیز بیان می نماید.

بیش تر بخوانید:

کلیساها

قسمت روستایی این شهر به خاطر کلیاهای منحصربه بفردش معروفیتی دنیای و نقشی مهم در معماری ساختمان های سنگی دارد. با اینکه تاریخ ساخت و قدمت این کلیسا معلوم نیست اما اکثریت بر این باورند که در دوران پادشاهی لالی بلا ساخته شده اند، یعنی طی قرن های 12 و 13. سازمان یونسکو 11 کلیسا را در چهار گروه قرار داده است:

گروه شمالی

بیت مدهانه عالم (Beite Mdhane Alem): جایگاه ناجی دنیا، و صلیب لالی بلا.

بیت مریم (Beite Maaryam): منزل مریم، احتمالا قدمی ترین کلیسا در بین این کلیساها و نسخه کپی از مقبره آدم و مسیح.

بیت گلگتا میکائیل (Beite Golgotha Nikael): منزل میکائیل. این کلیسا به خاطر هنری که در آن به کار رفته مشهور است و گفته می گردد که قبر پادشاه لالی بلا نیز همین جا است.

بیت مسکل (Beite Meskel): جایگاه صلیب.

بیت دناگل (Beite Denagel): منزل فرشتگان.

گروه غربی

بیت جورجیس: کلیسای سنت جورجیس.

گروه شرقی

بیت امانوُل

بیت قدیس مرکوریوس

بیت گابریل رافائل

بیت لحم

کمی دورتر صومعه اشتان مریم (Ashetan Maryam) و کلیسای Yimrehane Kristos که احتمالا قدمت آن به قرن 11 می رسد قرار دارند.

بعضی تا باستان شناسان از قدمت این کلیساها مطمین نیستند. بعضی آن ها را مربوط به قرن 14 می دانند و بعضی دیگر کلیساهای مرکوریوس، گابریل رافائل، و داناگل را 500 سال پیش از دل سنگ بوجود آورده اند.

دیگر ویژگی های لالی بلای کنونی

لالی بلا منزلگاه یک فرودگاه، یک بازار بزرگ، دو مدرسه، و یک بیمارستان است.

براساس آمار جمعیت این شهر تا سال 2007 شامل 17367 نفر که از میان آن ها 8112 نفر مرد و 9255 نفر زن تخمین زده شد.

بیش تر بخوانید:

لالی بلا علاوه بر کلیساها منزلگاه گونه های بی شماری از پرندگان است. بیش از 1000 گونه پرنده در اتیوپی یافت می گردد که 23 گونه آن ها بومی هستند.

از جمله کارهایی که در این شهر می توانید انجام دهید تماشا بازار هفتگی است. هر چند چیز بسیاری جز صنایع دستی زنان نمی توان خرید اما با این بازدید با زندگی محلی مردم آشنا می شوید.

اگر در تاریخ 7 ژانویه که کریسمس اتیوپی ها است، و یا 19 ژانویه روز تجلی مسیح به لالی بلا بروید می توانید در دو جشن بزرگ این مردم شرکت کنید.

از دیگر فعالیت های سرگرم کننده پیاده روی در کوه ابونا یوسف است. در طول جهت شاهد چند کلیسا خواهید بود. حتی می توانید 1 تا 3 شب را رد کوه سپری کنید.

بیش تر بخوانید:

آدرس

موقعیت شهر لالی بلا روی نقشه

چند تصویر مربوط به کلیساهای لالی بلا

جهت دسترسی

برای سفر به این شهر بسته به مبدا شما می توان از ماشین، اتوبوس و هواپیما استفاده کرد اما سعی کنید برای سفری ایمن و راحت با تورها هم سفر شوید.

منبع: کجارو / en.wikivoyage.org / en.wikipedia.org
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11040

به "لالی بلا کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لالی بلا کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید