لطمات جبران ناپذیر سوداگران چوب به هنر موسیقی

به گزارش جعبه مهر، از مسائل ناشی از گذر نکردن از رونسانس سازگری می توان به نداشتن اسلوب مهندسی و ثبت شده ارکان و روش های اجرایی که باعث هدررفت منابع چوبی کشور شده اشاره نمود تا جایی که سوداگران این صنف لطمات جبران ناپذیری به هنر موسیقی می زنند.

لطمات جبران ناپذیر سوداگران چوب به هنر موسیقی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست تخصصی نگرشی نو به هنر ساز سازی در ایران به همت گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه و گروه هنر شورای آنالیز متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید.

علی کسرایی دکترای آهنگسازی در این نشست گفت: صنعت سازگری از گذشته تا به امروز فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است تا به هنری انفکاک ناپذیر از علاقمندی های بشری تبدیل گردد تا جایی که در کشورها و تمدن های متفاوت دستخوش ابداعات و خلق زیبایی هایی کم نظیر شده است.

او اضافه کرد: با آنالیز علمی و جستجو در سنت ها و روش های سازگری دنیا و همچنین در مقایسه با سازگری ایران امروزی ، به چالش هایی برخوردیم که پاسخگویی به آنها شاید خدمتی باشد به نسلهای علاقمند بعدی و البته و یقینا منجر به پیشبرد علمی این هنر والا خواهد بود.

این پژوهشگر توضیح داد: از مسائل ناشی از عدم گذر از رونسانس سازگری می توان به نداشتن اسلوب مهندسی و ثبت شده ارکان و روش های اجرایی که باعث هدر رفت منابع چوبی کشور شده اشاره نمود تا جایی که سوداگران این صنف لطمات جبران ناپذیری به هنر موسیقی می زنند.

کسرایی گفت: همچنین عدم مطالعات علمی پیرامون مباحث سیمها در سازها و صد البته نبود روش های وارنیش (جلا) و پوشش های محافظتی برای جلوگیری از صدمات مربوط به محیط پیرامون و صد البته تاثیرات غیرقابل انکار وارنیش بر آکوستیک ساز و ... همه و همه مواردیست که در پژوهش پیش رو مورد آنالیز قرار گرفته است.

او اضافه کرد: در این نشست با احیا و معرفی چارت و نمودار هنر سازگری ، کوشش خواهیم کرد تا ضمن اطلاع رسانی و آنالیز بهترین تجارب هنر سازگری در دنیا (بخصوص صنعت مرمت و سازگری ناب و اکادمیک چند صد ساله کرمونای ایتالیا) و بومی سازی روشهای یاد شده برای استفاده در هنر سازگری در اقلیم ایران ، خدمتی شایانی به این هنر مهجور کنیم.

کسرایی توضیح داد: کمترین نتیجه این کار، ساخت سازهایی علمی و مانا با صدایی منحصربفرد بوده و یقینا نیز می تواند منجر به جلوگیری از هدر رفت منابع چوبی دنیای - ایرانی گردد.

دیگر سخنران این نشست سیامک قلمی دانش آموخته رشته کامپیوتر و موسیقی ، سازنده آلات موسیقی و نوازنده تار و رباب ، به شیمی ساز ؛ موضوعی که سالهاست مورد غفلت سازندگان ساز واقع شده است اشاره نمود.

او با بیان اینکه تا امروز فرض بر این بوده که ساز با علوم هندسه، فیزیک و نهایتا چوب شناسی در ارتباط است نه موضوع دیگه ای ، به مواردی که سازندگان ساز باید فرا بگیرند اشاره و به تشریح هر یک پرداخت.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2590

به "لطمات جبران ناپذیر سوداگران چوب به هنر موسیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لطمات جبران ناپذیر سوداگران چوب به هنر موسیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید