محقق ایرانی ناسا ربات های تغییر شکل دهنده ساخت

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، علی اکبر آقا محمدی دانشمند ایرانی و یکی از محققان ناسا همراه گروهی از همکارانش مشغول توسعه ربات هایی هستند که در آینده بتوانند در محیط هایی با آب وهوایی خشن فضایی مانند تایتان(قمر زحل) فعالیت های اکتشافی انجام دهند. درهمین راستا آقا محمدی از طرح اولیه ربات های تغییر شکل دهنده (Shapeshifter) رونمایی نموده است.

محقق ایرانی ناسا ربات های تغییر شکل دهنده ساخت

ربات های مذکور طوری طراحی شده اند تا با توجه به سطحی که با آن برخورد می نمایند، تغییر شکل دهند. آقا محمدی و همکارانش در آزمایشگاه JPL ناسا از طریق یک پرینتر سه بعدی نمونه اولیه از رباتی ساخته اند که قادر به انجام مانورهای جالب توجهی است.

ناسا در نظر دارد ربات تغییر شکل دهنده را از چند ربات کوچکتر بسازد که به طور اتوماتیک سرهم می شوند و یک ماشین بزرگتر به وجود می آورند. سپس در انتها ماموریت ربات های تشکیل دهنده از یکدیگر جدا می شوند.

در نمونه اولیه ای که ناسا ساخته ربات های کوچکتر که کوبات(cobot)نام گرفته اند مجهز به یک سیستم پیشرانه هستند. به این ترتیب می توان آنها را کوادکوپترهایی کوچک به حساب آورد که قادر هستند به تنهایی پرواز نمایند. اما هنگامیکه دو کوبات در کنار یکدیگر قرار می گیرند یک ماشین شبیه چرخ را به وجود می آورند که در آینده می تواند روی سطح تایتان حرکت کند.

آقا محمدی در این باره می گوید: ما اطلاعات اندکی درباره ترکیبات سطح تایتان، صخره ها و دریاچه های متان آن داریم. بنابراین تصمیم گرفتیم سیستمی ابداع کنیم که ماهر باشد و بتواند روی سطوح مختلف حرکت کند. همزمان این سیستم باید به اندازه ای کوچک باشد که بتوان آن را همراه موشک به قمر ارسال کرد.

آقا محمدی و همکارانش معتقدند با یاری 12کوبات کوچک می توان یک ربات بزرگتر ساخت که تحقیقاتی در محیط تایتان انجام می دهد.

این کوبات ها را می توان همراه یک فضاپیمای مادر به تایتان یا قمرهای دیگر فرستاد. فضاپیمای مادر منبع انرژی کوبات ها و ابزارهای لازم برای نمونه برداری را همراه خود می برد.

البته مدت زمان زیادی طول می کشد تا چنین ربات هایی به سیارات ارسال شوند. طرح ربات های تغییر شکل دهنده در 2020 میلادی در برنامه تحقیقاتی NIAC آنالیز می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3284

به "محقق ایرانی ناسا ربات های تغییر شکل دهنده ساخت" امتیاز دهید

1 کاربر به "محقق ایرانی ناسا ربات های تغییر شکل دهنده ساخت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق ایرانی ناسا ربات های تغییر شکل دهنده ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید