مسئولانه سفر کنیم

به گزارش جعبه مهر، تهران-خبرنگاران- شاخه های درختان را برای برپا کردن آتش نشکنیم، تنه درختان را برای بستن تاب و یا نوشتن یادگاری زخمی نکنیم، آبها را آلوده نکنیم،شیرابه های سمی به خورد درختان و گیاهان ندهیم،به حریم حیوانات احترام بگذاریم و حق صاحبخانه و مهمان را به جا آوریم،به طور کلی مسوولانه سفر کنیم.

مسئولانه سفر کنیم

سال نو شد و نوروز از راه رسید، ایرانیان همیشه عاشق طبیعت بودند و هستند، این ریشه در فرهنگ و اعتقاداتشان دارد از این رو با آمدن بهار آنها نیز با رفتن به طبیعت و گشت و گذار در دل سبزه زارها و جنگل ها به استقبال سال نو می روند، در واقع درخت و سبزه همیشه برای ایرانی جماعت مقدس بوده و قرار دادن سبزه بر روی سفره هفت سین به عنوان یکی نماد زایندگی و تازگی گواه بر همین ادعاست.

رفتار ایرانیان با طبیعت نشان می دهد که نگرش قداست گرا از گذشته تا به امروز نسبت به طبیعت در ایران و ایرانی وجود داشته است اما ما را چه شده که با این همه افتخارات در راستای حفاظت از طبیعت، چند سالی است از تفکر اصلی و ریشه ای خود فاصله گرفته ایم و تیشه به ریشه طبیعت می زنیم.

درخت همیشه چتری برای آسایش انسان بوده تا در سایه آن به استراحت بپردازد اما اکنون حتما شما هم دیده اید تن بیشتر درختان زخمی و چاقو خورده است، کنده شدن قلبی که تیری از میان آن عبور نموده و قطره خونی از نوک پیکان می چکد در واقع همان اشک طبیعت است که جاری می گردد، یا نوشتن نام ، شهر و تاریخ بر روی بدن نحیف درختان گواه دیگری از تغییر تفکر ما ایرانیان در زمینه طبیعت است.

حتی در دین مبین اسلام آمده بریدن شاخه درختان به مثابه شکستن بال فرشتگان است، این نشان از اهمیت حفظ طبیعت و محیط زیست دارد اما ما چه نموده ایم؟ شاخه های شکسته، زمین های سوخته از آتش برافروخته، انباشت زباله و پسماند، شیرابه، ظروف یکبار مصرف، انداختن سبزه عید در هر نقطه ای از طبیعت و تخریب آثار باستانی و طبیعی بعضی از هدایای چند سال اخیر ما انسان ها به طبیعت در ایام نوروز و در حین مسافرت است.

بیایم دوباره مسوولانه سفر کنیم و در مقابل طبیعت و محیط زیست رفتارهایی آگاهانه ، محترمانه و به دور از بی مسوولیتی داشته باشیم.

دوستداران محیط زیست و جامعه علمی امروز معتقدند وقتی وارد طبیعت شده و از آن خارج می شویم نباید هیچ ردی به جز رد پا از خود به جای بگذاریم و چیزی جز عکس های یادگاری از طبیعت خارج نکنیم، طبیعت امروز دیگر بیشتر از این توان تحمل زورگویی و زیاده خواهی انسانها را ندارد، پس منصف باشیم.

شاخه های درختان را برای بر پا کردن آتش نشکنیم، تنه درختان را برای بستن تاب و یا نوشتن یادگاری زخمی نکنیم، آبها را با انباشت زباله آلوده نکنیم، شیرابه های سمی را به خورد درختان و گیاهان ندهیم، به حریم حیوانات احترام بگذاریم و حق صاحبخانه و مهمان را به جا آوریم تا امانتداران خوبی برای نسل آینده باشیم.

فعالان محیط زیست معتقدند اگر رفتارهای انسان امروزی نسبت به طبیعت و محیط زیست از روی حس مسوولیت پذیری باشد، باعث پایداری و ماندگاری طبیعت و محیط زیست خواهد شد که می تواند بزرگترین هدیه و میراث جادوانه ای از نسل حاضر به نسل های آینده باشد. بیایم مانند نیاکان خود این میراث ارزشمند را سالم به نسل آینده تحویل دهیم.

علمی 9014**1535

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1360

به "مسئولانه سفر کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولانه سفر کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید