معرفی سه دسر معروف در جهان

به گزارش جعبه مهر، دسر یک کلمه فرانسوی است که مفهوم آن در اغلب کشورها، وعده پس از غذا است. دسر، وعده غذایی است که معمولا بعد از سرو غذای اصلی، صرف می گردد. اغلب دسرها شیرین هستند، اما گاهی از ماست و پنیر هم در این وعده غذایی استفاده می گردد. البته در برخی از کشورها و فرهنگ ها، انواع دسر را به همراه غذای اصلی سرو می نمایند. اولین دسرها، یک نوع آب نبات تشکیل شده از خرما و موم زنبور عسل بود. زمانی که شکر برای اولین بار به شکل انبوه فراوری شد، به علت گرانی آن، فقط افراد ثروتمند می توانستند از انواع دسر و شیرینی در کنار وعده های غذایی خود استفاده نمایند. در اروپا اغلب بعد از غذای اصلی و با فاصله زمانی، از میوه برای دسر استفاده می نمایند. البته به همراه وعده اصلی، از یکی از انواع دسر شیرین مثل پودینگ یا تارت و سوفله هم استفاده می نمایند. افرادی که به عنوان مهمان و توریست وارد آمریکا می شوند، از تنوع دسرها در این کشور متعجب می شوند. چرا که در آمریکا علاوه بر انواع دسر کشورهای مخلف مثل پودینگ انگلستان، تارت آلمان ها، سوفله ایتالیایی و مرنگ فرانسوی ها، انواع کیک و بستنی و کیک میوه ای هم به عنوان دسر سرو می شوند.

معرفی سه دسر معروف در جهان

معروف ترین انواع دسر:

دسرها انواع مختلفی دارند. در هر منطقه و فرهنگ، دسرهای متفاوتی وجود دارد که به صورت ابتکاری و مختص همان منطقه تهیه می شوند. در این مقاله، شرح خلاصه ای در خصوص طرز تهیه موس شکلاتی، تیرامیسو و کرم کارامل که از معروف ترین دسرها هستند، داده می گردد.

موس شکلاتی

کلمه موس، ریشه در زبان فرانسوی دارد و به معنی کف یا خزه است. این دسر با طعم های مختلف تهیه می گردد و اغلب در زمره انواع دسر سرد قرار می گیرد. علت بافت پوک و پر هوای آن، هم زدن سفیده تخم مرغ و خامه است که در نهایت با مزه های مختلف مثل میوه و شکلات مخلوط می گردد. طرز تهیه عمومی آن به این صورت است که مقداری شکلات را در کمی شیر حل می کنید. قبل از جوشیده شدن شیر آن را در یک مخلوط کن می ریزید و مخلوط هم زده سفیده تخم مرغ و خامه را به آن اضافه می کنید و خوب مخلوط می کنید. بعد آن را در لیوان ریخته و سطح دسر را با خامه و شکلات رنده شده تزیین و سرو می کنید.

تیرامیسو

تیرامیسو یکی از معروف ترین انواع دسر ایتالیایی است. کلمه تیرامیسو در زبان ایتالیایی به معنای (منو بلند کن) است که به ظاهر زیبا و مزه وسوسه کننده این دسر محبوب اشاره می نماید. طرز تهیه عمومی و خلاصه تیرامیسو به این صورت است که ابتدا سفیده چند تخم مرغ را از زرده آن جدا نموده و داخل مخلوط کن می ریزید و آن قدر هم می زنید تا به صورت کف در آید. بعد زرده را در ظرفی جداگانه به همراه شکر و پنیر ماسکارپونه به خوبی هم می زنید. خامه قنادی را به آن اضافه نموده و دوباره هم می زنید. سپس سفیده هم زده شده را به مخلوط اضافه نموده و به خوبی هم می زنید. بیسکوییت لیدی فینگر را در قهوه اسپرسو غرق نموده و دانه دانه در کف ظرف سرو دسر می جینید. سپس مخلوط را با استفاده از کاردک یا چاقو پهن روی بیسکوییت ها می مالید. بعد روی آن را پودر کاکائو بریزید و لایه بعدی بیسکوییت و دسر را به همان صورت می چینید. این دسر که از انواع دسر سرد است را 24 ساعت در یخچال استراحت می دهید و بعد از این مدت سرو می کنید.

کرم کارامل

کرم کارامل یک دسر اروپایی است که اولین بار توسط فرانسوی ها سرو شد. کرم کارامل از انواع دسرهایی است که به دو صورت گرم و سرد سرو می گردد. این دسر خوشمزه در ایران هم مثل بقیه کشورها رایج شده است. طرز تهیه سخت و پیچیده ای هم ندارد و در خانه می توان آن را تهیه کرد. طرز تهیه این دسر این گونه است که ابتدا شکر را درون قابلمه ای می ریزید. به ازای هر 70 گرم شکر دو قاشق غذاخوری آب اضافه می کنید. حال خوب هم زده تا طلایی گردد و مقدار نصف لیوان دیگر آب به آن اضافه می کنید تا بجوشد. بعد محلول طلایی را در قالب کرم کارامل ریخته و خوب در ته قالب پخش می کنید. نیم لیتر شیر به همراه وانیل را داخل قابلمه ای ریخته، درب قابلمه را گذاشته و به آن حرارت می دهید طوری که نجوشد. در این مدت 3 تخم مرغ را به همراه 50 گرم شکر درون کاسه ای ریخته و خوب هم می زنید. حین هم زدن تخم مرغ، شیر را به آن اضافه می کنید. حال مخلوط را درون قالب کرم کارامل ریخته و قالب را درون ظرف آب داغ می گذارید. سپس به مدت 1 ساعت در دمای 325 درجه فارنهایت فر قرار می دهید. بعد از این مدت روی دسر را به مدت 1 تا 2 ساعت کاور پلاستیکی گذاشته و استراحت می دهید. سپس دور کرم کارامل را با چاقو از قالب جدا نموده و آن را در ظرف سرو برمی گردانید. کرم کارامل، از معدود انواع دسر است که هم می توانید بدون قرار دادن در یخچال و به صورت گرم سرو کنید و هم می توانید آن را در یخچال بگذارید تا سرد گردد و سپس میل کنید.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3748

به "معرفی سه دسر معروف در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی سه دسر معروف در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید