نانوابزاری برای تصویربرداری و درمان آسیب های ورزشی مچ پا ساخته شد

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، به تازگی نانوآرتروسکوپی به بازار آمریکا عرضه شده که به پزشک اجازه می دهد تا در زمان کوتاه تری بتواند آسیب وارد شده به مچ پای ورزشکار را معین نموده و به درمان آن بپردازد.

نانوابزاری برای تصویربرداری و درمان آسیب های ورزشی مچ پا ساخته شد

سیستم آتروسکوپی نانو یا سوزنی که برای استفاده بالینی از سپتامبر 2019 در ایالات متحده به بازار عرضه شده است، یک سامانه آرتروسکوپی 1.9 میلی متری است که می تواند به داخل مفصل مچ پا وارد شده و از آن تصویربرداری کند. این سامانه در حالت بی حسی موضعی در مطب قابل استفاده بوده و نسبت به سیستم های مینی باز آرتروسکوپی رایج زمان کمتری احتیاج دارد.

این دستگاه به صورت تراشه روی اپتیک بوده و می تواند با میدان دید 120 درجه ای، قدرت تفکیک 400 در 400 را ایجاد کند. با استفاده از این دستگاه می توان عکس و فیلم تهیه کرد. در این سامانه از ابزاری به قطر 2 میلی متر برای پایش بافت نرم و استخوان استفاده می گردد.

این دستگاه که با استفاده از فناوری نانو ساخته شده می تواند جایگزین روش های تصویربرداری رایج گردد و از آن در بخش پزشکی و ورزشی استفاده نمود.

آسیب انترومدیال (AMI) در مفصل مچ پا یکی از مسائل رایج در بازیکنان فوتبال و دوندگان است که دلیل آن وجود میکروتروما به صورت مکرر در مفاصل است. به صورت سنتی، با برداشتن استخوان یا بافت نرم از مفاصل و استخوان به درمان این مشکل اقدام می گردد.

با معرفی نانوآرتروسکوپی، جراح می تواند با ایجاد حفره ای به قطر 22 میلی متر اقدام به درمان کند. به اعتقاد متخصصان، این روش درمانی منجر به بازگشت زودهنگام ورزشکار به ورزش می گردد که در واقع ماحصل درمان سریع بیمار است.

AMI تنها یکی از کاربردهای فناوری نانو در میان هزاران کاربردی است که این فناوری در مسائل مربوط به ورزش دارد. برای استفاده از این ابزار، ابتدا یک بی حسی موضعی برای بیمار انجام می گردد. این بی حسی به مفصل تزریق شده و بعد از آن امکان استفاده از این ابزار وجود خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4582

به "نانوابزاری برای تصویربرداری و درمان آسیب های ورزشی مچ پا ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوابزاری برای تصویربرداری و درمان آسیب های ورزشی مچ پا ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید