نانوذرات سیستم ایمنی بدن را علیه تومور سرطانی فعال می نمایند

به گزارش جعبه مهر، محققان با استفاده از نانوذرات، سیستم ایمنی بدن را علیه تومور سرطانی فعال کردند که این کار سبب از بین رفتن این سلول ها می گردد.

نانوذرات سیستم ایمنی بدن را علیه تومور سرطانی فعال می نمایند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، ایمنی درمانی یکی از روش های مقابله با بیماری سرطان است که توجه محققان را در سراسر دنیا به خود جلب نموده است. این روش بعد از اعطاء جایزه نوبل به دو دانشمند برای کار روی سیستم ایمنی به منظور از بین بردن تومور سرطانی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه واندربیلت اعلام کردند که دستاورد تازه ای در این حوزه به دست آورده اند. این گروه پیروز شدند سلول های سیستم ایمنی بدن را با استفاده از یک سیستم خارجی فعال نمایند. آنها برای این کار نانوذراتی ساختند که می تواند سیستم ایمنی بدن را بر علیه تومور سرطانی فعال کند که این کار به وسیله فعال کردن یک سوئیچ در بدن انجام می گردد.

جان ویلسون از محققان این پروژه می گوید: تومورها روش های مختلفی برای پنهان ماندن از چشم سیستم ایمنی بدن دارند و با تغییر کوشش می نمایند که شناسایی نشوند. هدف ما مجهزکردن سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی است. ما روشی ارائه کردیم که در آن با استفاده از نانوذرات می توانیم تومور سرطانی را شناسایی کنیم. به محض شناسایی سلول سرطانی مولکول ویژه ای رهاسازی می گردد که معمولاً این مولکول به صورت طبیعی هنگام شناسایی سلول سرطانی در بدن فراوری می گردد. در نتیجه بدن به تومور سرطانی واکنش نشان می دهد.

این مولکول، cGAMP نام دارد و فراوری آن اولین مرحله برای فعال کردن جهتی به نام STING است. جهت STING یک سازوکار طبیعی در بدن برای تهییج سیستم ایمنی بدن به منظور مقابله با ویروس و باکتری و همچنین از بین بردن سلول های غیرطبیعی بدن است.

ویلسون می گوید که این نانوذرات cGAMP را به شکلی رهاسازی می نمایند که پاسخ سیستم ایمنی بدن درون تومور شروع می گردد که در نهایت فراوری سلول های T شروع شده و تومور از درون نابود می گردد.

این روش درمانی می تواند برای مقابله با انواع سرطان ها نظیر پستان، کلیه، سروگردن، ریه و روده استفاده گردد. نتایج این پروژه در قالب مقاله ای با عنوان Endosomolytic Polymersomes Increase the Activity of Cyclic Dinucleotide STING Agonists to Enhance Cancer Immunotherapy در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1120

به "نانوذرات سیستم ایمنی بدن را علیه تومور سرطانی فعال می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات سیستم ایمنی بدن را علیه تومور سرطانی فعال می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید