هشت میلیارد تومان آسیب سیل به آثار تاریخی ایلام

به گزارش جعبه مهر، آسیب به آثار تاریخی ایلام

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از هشت میلیارد تومان آسیب به آثار تاریخی ایلام در اثر سیل نوروز امسال خبر داد. عبدالمالک شنبه زاده بر اساس گزارشی از ایسنا گفت که باران و سیلی که در ادامه آن جاری شد در دو مرحله به آثار تاریخی استان ایلام آسیب وارد کرده است. در بارش های اولیه آسیب ها جزئی تر بوده و هفت مورد از آثار تاریخی هر کدام در حدود 10 تا 15 درصد آسیب دیده اند. امامزاده سیدابراهیم در منطقه زرین آباد شهرستان دهلران، امامزاده سیدصلاح الدین محمد واقع در شهرستان آبدانان، پل پسر و دختر و قلعه سام در محل شهرستان کرداول، قلعه پوراشرف در شهرستان دره شهر، آتشکده سیاه گل در شهرستان ایوان و همچنین قلعه کنجان چم در شهرستان مهران را از جمله بناهای تاریخی هستند که در اولین مرحله از بارش ها دچار آسیب شده و با نشت آب و از بین رفتن گچ و دیواره ها در حدود یک میلیارد تومان آسیب دیده اند. با خبرنگاران همراه شوید تا در مورد میزان آسیب به آثار تاریخی ایلام بیشتر بدانیم.

هشت میلیارد تومان آسیب سیل به آثار تاریخی ایلام

شنبه زاده اعلام کرد که سیل اصلی در مدت چند روز در روزهای دهم تا دوازدهم فروردین ماه، موجب آسیب به آثار تاریخی ایلام شده اضافه کرد: غیر از آثاری که در دور اول آسیب دیده اند، آثار دیگری مانند پل گاومیشان در شهرستان دره شهر، امامزاده مهدی صالح در بخش ماژین دره شهر، بخش هایی از شهر تاریخی سیمره و آثار قرارگرفته در کناره های رودخانه سیمره و قلعه شاخ در دهلران خسارت دیدند. مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان ایلام با بیان این که حجم زیادی از آثار تاریخی استان ایلام شامل تپه ها و محوطه های تاریخی است گفت: براساس استقرار تمدن ها در نزدیکی آب و علاوه بر آن قرار دریافت تپه ها در کنار رودخانه سیمره، باعث شد این شهر تاریخی و آثار قرارگرفته در کناره رودخانه دچار آسیب های زیادی شوند.

او اشاره کرد که متاسفانه برخی از این تپه های باستانی به طور کامل زیر آب رفته و دچار آسیب جدی شده اند. همچنین برخی لایه ها به طور کامل شسته شده و شیارهایی ایجاد شده است که باعث از بین رفتن لایه های باستانی شده است. او تپه های فرخ آباد، غران و چک دوستعلی را بخشی از 12 تپه باستانی دانست که به طور کامل در آب فرو رفته و ادامه داد: با پایین رفتن آب معین شد که متاسفانه شیارهایی در تپه ها ایجاد شده است که باعث شسته شدن لایه های باستانی و از بین رفتن آن ها و آسیب به آثار تاریخی ایلام شده است. به گفته او، برآورد کارشناسان میراث فرهنگی برای حفاظت بیشتر و نجات بخشی این آثار و محوطه های تاریخی در استان ایلام، حدود هفت میلیارد تومان است که به سازمان میراث فرهنگی اعلام شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان ایلام در ادامه به آسیب دیدن برخی تاسیسات گردشگری و زیرساخت های آن در کنار آسیب به آثار تاریخی ایلام در سیل ها اشاره کرده و اظهار نمود: به دلیل اینکه احتمال وقوع بحران در استان وجود داشت، در نیمه دوم سفرهای نوروزی با کاهش زیاد ورود گردشگران روبرو شدیم. شنبه زاده به پیش بینی ستاد بحران استان از وقوع سیل در کنار تذکرهای مکرر شبکه های ملی در مورد شرایط آب و هوایی مناطق غرب و جنوب غرب کشور اشاره کرده و اضافه کرد: در طول نیمه اول سفرهای نوروزی با استقبال خوبی روبرو بودیم، اما با توجه به این تذکرها، تعداد گردشگران این استان در نیمه دوم کمتر شد. اداره میراث فرهنگی نیز به دلیل احساس خطر برای حضور گردشگران در استان، حدود 10 واحد گردشگری را که در کنار حاشیه رودخانه ها و سدها ساخته شده بودند مسدود کرد و اجازه ورود نداد که خوشبختانه پیشگیری بسیار خوبی بود تا شاهد اتفاقات بدتری نباشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5811

به "هشت میلیارد تومان آسیب سیل به آثار تاریخی ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت میلیارد تومان آسیب سیل به آثار تاریخی ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید