همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان

به گزارش جعبه مهر، فرهنگ مردم در گرجستان | Culture of people in Georgia

یکی از مقصدهای سفر خارجی برای ایرانیان که این برای مدتی است بسیار مورد اقبال و توجه قرار گرفته است، کشور گرجستان است. خیلی از کسانی که به این کشور سفر نموده اند می گویند که مردم گرجستان بسیار مهمان نواز هستند. البته این تنها گفته دیگران نیست بلکه مردم این کشور در دنیا به این صفت در کل مشهور هستند. دیر یا زود ممکن است که این کشور جهت شما برای سفر باشد پس پیشنهاد می کنیم تا با ما در خبرنگاران و در ادامه با ما در آنالیز فرهنگ مردم در گرجستان همراه باشید.

همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان

همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان

همه آداب و روسوم در گرجستان ترکیبی از سنت های قدیمی در این کشور است. استفاده از رنگ هایی با تناژ گرم و تند مثل قرمز و نارنجی، دیوارهای سنگی، خیابان های سنگ فرش شده و خیلی چیزهای دیگری که ما هر کجا که آن ها را ببینیم ما را به یاد کشور گرجستان می اندازند. از آن جایی که کشور گرجستان دارای قدمت بسیار زیادی است، طبیعتا فرهنگ مردم در گرجستان نیز غنی و ریشه دار است. در گرجستان برای اولین بار شخصی به نام واختانگ اول، شهر تفلیس را در قرن 5 پس از میلاد به عنوان پایتخت معین کرد و از همان زمان به بعد، کشوری خاص به نام گرجستان پدید آمد.

در حال حاضر، در این کشور بیش از 1 قوم یعنی اقلیت هایی همچون اقلیت های آذری، ارمنی و روسی هم زندگی می نمایند. از لحاظ گویش و زبان، در این کشور مردم اکثرا به زبان گرجی صحبت می نمایند اما 3 زبان روسی، ترکی آذری و ارمنی هم در بین گویش هایشان رواج دارد. البته باید این را بدانید که زبان اصلی و رسمی مردم این کشور، زبان گرجی است.

از لحاظ مذهب، دین مردم این کشور مسیحیت است و اکثر مردمشان از کلیسای ارتودکس پیروی می نمایند. البته در این کشور، پیروان کلیسای حواریون ارمنی و همچنین مردمی که دینشان، دین مبین اسلام باشد نیز وجود دارند. فرهنگ مردم در گرجستان در زمینه دانستنی هایی درباره آداب و رسوم آنها بسیار زیبا و جالب است.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، مردم گرجستان همانند مردم ایران به مهمان نوازی مشهور هستند و این صفت در آن ها، جزئی جدایی ناپذیر از فرهنگشان است. گرجستانی ها، در واقع مهمان های خود را نوعی هدیه و موهبت از طرف خداوند می دانند و از همین رو بسیار خوب با مهمانان خود چه در خانه هایشان و چه از مسافران و گردشگرانی که مهمان کشورشان هستند، رفتار می نمایند. اگر به گرجستان سفر کردید و با اهالی شهری که در آن اقامت می کنید وارد ارتباط شدید این را بدانید که احتمالش بسیار زیاد است که آن ها شما را برای صرف غذا و یا عصرانه ای به خانه های خود دعوت نمایند! پیشنهاد می کنیم که اگر به شناختی نسبی از آن ها رسیده اید و همچنین اگر که موقعیتش را دارید، دعوتشان را رد نکنید و مصاحبت با آن ها را بپذیرید. برای تشکر از آن ها هم اگر یک شاخه گل در دستتان بگیرید، برایشان ارزشمند است.

اگر یک فرد گرجی شما را به جایی دعوت کرد، امکان ندارد که اجازه دهد تا شما به حساب خودتان پولی را خرج کنید و حتی صحبت در خصوص آن باعث شرمندگی طرف مقابل گرجی شما می گردد. یادتان باشد که فرهنگ مردم در گرجستان این گونه حکم می نماید که سن، مقام و قدرت برای افراد احترام می آورد و به همین دلیل مردم در سنین پایین تر چه غریبه باشند و چه آشنا، احترام بسیاری برای افراد مسن قائل هستند.

البته به همان نسبت نیز از سالمندان یا افراد در رأس قدرت، انتظار می رود تا مسئولیت تصمیم گیری های به موقع و درست در مواقع لزوم را بر عهده بگیرند. ضمناً یادتان باشد که فرهنگ مردم در گرجستان حکم می نماید که فقط اعضای خانواده و دوستان نزدیک، یکدیگر را با اسم کوچک صدا می زنند و بقیه افراد از نام خانوادگی یا نام کوچک همدیگر به همراه لفظ کلمه آقا (Batono) یا خانم (Kalbatono) نیز استفاده می نمایند. معمولاً مردم گرجستان، هیجان خاصی در صحبت کردن دارند و علاوه بر بالا رفتن تن صدای خود، حرکات دستشان هم افزایش پیدا می کند و خیلی با هیجان صحبت می نمایند.

جالب است بدانید که خانم ها در این کشور از احترام بسیار بالایی برخوردار هستند و همچنین می توانند در بیشتر موقعیت هایی که مد نظرشان است، مشغول به کار شوند و اگر تحصیلات بالایی داشته باشند نیز حتی ممکن است از پدرانشان هم بیشتر حقوق بگیرند. فرهنگ مردم در گرجستان را در زمینه غذاهای سنتی آن ها و نوع غذا خوردن آن ها ادامه می دهیم. مهمان نوازی، در زمره جدایی ناپذیر فرهنگ مردم در گرجستان است. آن ها مهمان هایشان را نوعی موهبت می دانند و مسافران و گردشگران نیز مهمان کشورشان هستند. بنابراین احتمال این که هم بر اساس فرهنگشان و هم بر حسب مهمان نوازیشان زیاد است که شما را برای صرف غذا به خانه خود دعوت نمایند.

باز هم تاکید می کنیم که اگر موقعیتش را دارید، ترجیحاً دعوت آن ها را رد نکنید. به عنوان کادو هم می توانید خوراکی و یا شکلات به منزل آن ها ببرید. غذا خوردن در این کشور، بیشتر فرصتی برای دور هم جمع شدن به حساب می آید و آداب به خصوصی ندارد و احتمالاً گفت و گویی شاد و هیجان انگیز را سر میز غذا با میزبانان خود خواهید داشت. همواره وقتی از فرهنگ که صحبت می گردد، اولین تصویری که در ذهن هر کسی می آید تصویر لباس سنتی است.

درباره لباس های سنتی در زمینه فرهنگ مردم در گرجستان باید به لباسی به نام چوخا (Chokha) اشاره نماییم. امروزه این لباس یکی از نمادهای ملی و همچنین غرور گرجستانی ها به حساب می آید. مردان در مجالس رسمی و عروسی این لباس را می پوشند و زنان به همراه این لباس، آرایشی خاص و سنتی را بر روی صورت های خود از این لباس استفاده می نمایند. لباس مردانه چوخا، یک کت پشمی با یقه ای بلند را شامل می گردد و معمولاً یک کلاه از جنس خز، خنجر و چندین گلوله را نیز در بر می گیرد که برای آن حکم تزئینی دارند. این لباس، انواع مختلفی دارد و امروزه تغییرات متعددی را در آن به وجود آورده اند و بسیار مدرن تر از مدل اولیه و به اصطلاح جوان پسندتر شده است. در هنگام سلام و احوالپرسی گرجی ها رسم جالبی دارند. گرجی ها وقتی برای اولین بار با کسی روبرو می شوند، دست می دهند و به او سلام می نمایند.

آن ها دیگر پس از ملاقات اول و زمانی که دیگر با طرف آشنا شده اند، روی گونه طرف مقابلشان را نیز می بوسند. یادتان باشد که مردم گرجستان به راحتی احساسات خود را ابراز می نمایند و آن را از کسی پنهان نمی نمایند پس در سفرتان به گرجستان از دیدن خشم یا اوج ناراحتی آن ها تعجب نکنید. این موضوع حتی در هنگام صحبت کردن نیز بسیار مشهود است. به طور کلی مردم عاشق برقراری ارتباط هستند و در نتیجه می توانید با آن ها اوقات خوشی داشته باشید. در زمینه فرهگ کسب و کاری مردم گرجستان، در مقایسه با سایر کشورها خیلی رسمی نیستند و با طرف کاری خود موقع سلام کردن و خداحافظی کردن دست می دهند. اما به یاد داشته باشید که کسی که صندلی بالاتری دارد باید اول اقدام به دست دادن کند. هنگام صحبت هم باید حتما تماس چشمی داشته باشید. اگر به شهرهای کوچک گرجستان سفر می کنید، یادتان باشد که این خیلی عادی است که تقریباً با همه افرادی که از کنارتان عبور می نمایند خیلی محبت آمیز احوالپرسی کنید.

فرهنگ مردم در گرجستان در زمینه ازدواج نیز جالب است. در زمینه امر ازدواج گرجستانی ها اصلا خود را دچار زحمت و مشکل نمی نمایند. مراسم های ازدواج آنان بسیار ساده و آسان است. آن ها پس از به جای آوردن رسمی و قانونی ازدواج، مهمانی ساده اما بسیار بزرگ را با جمعی از دوستان و خانواده های خود برگزار می نمایند که بسیار زیبا و جالب است.

نکته هایی طلایی درباره فرهنگ مردم در گرجستان

  • می خواهید تا یک راز را درباره مردم گرجستان و گل ها برایتان بگوییم؟! اگر می خواهید به دیدار دوستی گرجی بروید حتما، گل هایی که می گیرید تعدادشان از اعداد فرد باشد زیرا فرهنگ مردم در گرجستان درباره گل ها این است که گل هایی با تعداد زوج را برا مراسم ختم و خاک سپاری می برند!
  • یادتان باشد که گرجستانی ها یک رسم دیگر اساسی هم دارند. چه یک فرد گرجی به شما هدیه بدهد و چه شما به یک گرجی هدیه دهید؛ یادتان باشد که آن ها هدیه را معمولاً در حضور مهمان باز نمی نمایند. با این که در این زمینه استثنا هم وجود دارد اما، شما هم اگر هدیه ای دریافت کردید در یک جمع گرجی آن را باز نکنید.
  • یادتان باشد که در صورتی که از شما پرسیدند آیا اوقات خوشی را در این کشور داشته اید، باید پاسخ مثبت دهید زیرا در غیر این صورت میزبان شما حتما آزرده می گردد.
  • نباید فراموش کنید که القاب دانشگاهی و تخصصی معمولاً همراه با اسم مستعار به کار می رود.
  • اگر در خصوص آداب غذا خوردن درست به سبک به گرجستانی ها سوالی دارید، به دیگران نگاه کنید و یا حتی خیلی ساده سوال را مطرح کنید. همچنین سعی کنید تا آرنج خود را روی میز نگذارید. چنگال را هم در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه دارید و همه غذای خود را هم تا به خاتمه میل کنید.
  • شاید باورتان نگردد که از قرن نهم میلادی تا سال 1920 میلادی، از چووخا بسیار در سطح جامعه گرجی استفاده می شده است.

منبع:everyculture.com

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1612

به "همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید