چگونه حیات و پیشرفت صنعت نفت جهان در آینده ادامه می یابد؟

به گزارش جعبه مهر، اگرچه به نظر می رسد که با گرایش هرچه بیشتر جامعه جهانی به انرژی ها پاک، دوران رونق صنعت نفت جهان رو به سرانجام است اما نوآوری های جهانی مدرن به شرکت های نفتی کمک می کند که با بهبود مستمر فرآیندها و ارتقای شیوه های تحلیل داده ها، همچنان هزینه های خود را کاهش دهند تا بتوانند با انرژی های پاک رقابت کنند.

چگونه حیات و پیشرفت صنعت نفت جهان در آینده ادامه می یابد؟

همچنان که نااطمینانی ها درباره تقاضای جهانی نفت و قیمت آن در ماه ها و سال های آینده شدت می یابد، دیجیتالی شدن فرآیندها و ظهور فناوری های جدید به صنعت نفت جهان کمک می کند تا بر چالش های پیش رو غلبه کند. هزینه های مرتبط با زنجیره تأمین همواره جزو مهم ترین هزینه ها در صنعت نفت جهان بوده اند. این هزینه ها طی سال های اخیر به دلیل پیچیدگی سیستم، استفاده از طرف های ثالث و بی توجهی به ضرورت دیجیتالی شدن، فرایندی صعودی را پیموده و ناکارآمدی در زنجیره های تأمین علاوه بر افزایش هزینه ها موجب به تعویق افتادن پروژه ها نیز شده است.

در سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی گفت که صرفه جویی بالقوه ناشی از دیجیتالی شدن صنعت نفت و گاز جهان می تواند تا 2.5 تریلیون دلار باشد. این صرفه جویی بزرگ منوط به این است که شرکت های نفتی محدودیت های عملیاتی مرتبط با دیجیتالی شدن فرآیندها را رفع کرده و از فناوری های نوین استقبال کنند.

دیجیتالی شدن صنعت نفت می تواند تأثیراتی فراتر از صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمدها داشته باشد. فناوری های جدید می توانند به کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت نفت و گاز منجر شود. با فراگیر شدن این فناوری ها در صنعت نفت جهان، تولید گازهای گلخانه ای در این صنعت به میزان 1300 تن در روز کاهش خواهد یافت، 800 میلیون گالن آب کمتر مصرف خواهد شد و 230 هزار بشکه و شاهد کاهش 230 هزار بشکه ای نشت نفت خواهیم بود.

بازیگران تأثیرگذار در صنعت نفت به سرعت در حال معرفی فناوری های جدید هستند. به عنوان مثال فناوری موسوم به دیجیتال تویینز (digital twins) با فراهم کردن شبیه سازی های سه بعدی این امکان را به مهندسان نفت می دهد که حتی زمانی که به دکل های نفتی دسترسی ندارند، از راه دور آنها را کنترل کنند. اگرچه نوآوری دیجیتال تویینز مربوط به چندین سال قبل می شود، اما استفاده از آن تنها در جریان همه گیری ویروس کرونا رواج یافت.

میچ فلگ، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سریکا انرژی، در این خصوص می گوید: پیشرفت های بزرگ در عرصه فناوری های جدید محاسباتی باعث شده است که شرکت های بزرگ نفتی نیز از این فناوری ها استقبال کرده و به مهندسان خود اجازه دهند که از راه دور کار کنند. این فناوری ها بخش زیادی از امکانات مورد نیاز برای رعایت محدودیت های مرتبط با شیوع ویروس کرونا از جمله ضرورت حفظ فاصله اجتماعی را برای صنعت نفت و گاز جهان فراهم کرده اند.

علاوه بر این، ما شاهد پیشرفت های بزرگی در استفاده از فناوری های مرتبط با تحلیل داده ها در صنعت نفت بوده ایم. بر اساس مطالعات میدانی شرکت خدمات نفت و گاز EY که چند ماه قبل اجرا شده، حدود 85 درصد از شرکت های فعال در صنعت نفت و گاز جهان به نوعی از این فناوری ها استفاده می کنند. افزایش استفاده از فناوری های پیشرفته تحلیل داده ها نقش مهمی در فرایند دیجیتالی شدن صنعت نفت جهان ایفا خواهد کرد.

کارشناسان شرکت EY در پژوهش اخیر خود 500 پروژه نفت و گاز که هریک دست کم 1 میلیارد دلار ارزش داشتند را مورد بررسی قرار داده و متوجه شدند که 60 درصد از این پروژه ها با تأخیر روبرو شده و 38 درصد از آنها نیز با بودجه ای فراتر از برآورد اولیه به انجام رسیده اند. آنها دریافتند که دلیل تأخیر یا افزایش بودجه مورد نیاز برای تکمیل بسکمک از این پروژه ها، ضعف در سیستم های تحلیل داده ها بوده است که از جمله ضعف های کلیدی می توان به نبود داده های متمرکز و قابل اتکا، فرآیندهای ناکارآمد و نیاز به انتقال داده ها به صورت دستی اشاره کرد. تأخیر در گزارش دهی و ضعیف بودن ارتباطات نیز در شکست پروژه ها نقش ایفا می کنند.

مطالعات شرکت EY نشان می دهد که مدیران شرکت های بزرگ نفتی از کمک دریافت از نوآوری ها و فناوری های دیجیتال برای مقابله با چالش های موجود در صنعت نفت استقبال می کنند. در واقع 80 درصد از مدیران شرکت کننده در نظرسنجی اخیر EY اعلام کرده اند که شرکت های تحت مدیریت آنها تمایل دارند که بودجه ای را برای سرمایه گذاری در فناوری های جدید اختصاص دهند تا بتوانند خود را با فرایند پیشرفت فناوری در صنعت نفت همگام کنند. از طرفی 58 درصد از آنها گفته اند که با توجه به لزوم واکنش فوری به تحولات ناشی از بحران جهانی کرونا، باید برای سرمایه گذاری در این نوع فناوری ها تعجیل کرد.

اگرچه همه گیری کووید-19 از چندین طریق به صنعت نفت ضربه زده و باعث کاهش تقاضا و تولید نفت در بسکمک از نقاط جهان شده است، اما مزایایی را نیز برای صنعت نفت جهان به همراه داشته است که شاید مهم ترین آنها درک هرچه بیشتر ضرورت دیجیتالی شدن و استفاده از آخرین فناوری های موجود باشد. شرکت های نفتی اکنون مشتاقانه به دنبال یافتن راهکارهای جایگزین برای غلبه بر محدودیت های غیرقابل پیش بینی ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا هستند. برخی از آنها اکنون از سامانه های پایش و نظارت از راه دور و پهپادهای پیشرفته برای رصد کردن خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده های نفتی استفاده می کنند.

شرکت های نفتی اکنون سعی دارند به کمک اتوماسیون و با دستیابی به کارآیی بالاتر در فعالیت های خود، بر نگرانی های اقتصادی ناشی از کاهش تقاضا و قیمت نفت و گاز فائق آیند و موفقیت آنها در این زمینه می تواند حیات و پیشرفت صنعت نفت جهان را برای دهه های آینده تضمین کند.

مسافرت رو: مسافرت رو: آگاهانه سفر کنیم تا بیشتر از سفر لذت ببریم

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8273

به "چگونه حیات و پیشرفت صنعت نفت جهان در آینده ادامه می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه حیات و پیشرفت صنعت نفت جهان در آینده ادامه می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید